Gå til innhold

Hypothyreose


Starya25

Anbefalte innlegg

Er det mange her som har det?

I såfall lurer jeg på hvordan dere opplever/opplevde symptomer før og etter medisin. Har dere noen av plagene selv om blodprøvene viser at medisineringen er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Er dette det samme som lavt stoffskifte..?

I så fall har jeg det. Men jeg kan ikke si så mye om hvordan medisineringen før og etter har vært. Har nemlig hatt sykdommen i over 22 år, fikk den da jeg var barn, og husker ikke så godt hvordan jeg var før jeg fikk den. Husker at den ble oppdaget fordi jeg la på meg veldig mye, og fordi det er arvelig. Men jeg har ikke hatt spesielle plager opp gjennom årene, kan ikke si at sykdommen har vært synlig i det hele tatt.

Men har vært nøye på å følge medisineringen og å følge opp kontrolltimer hos legen. ...Beklager om det ikke er lavt stoffskifte da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Glemte å skrive at jeg ved hjelp av medisin og streng diett ble kvitt alle overflødige kilo, slik at jeg ble en sylfide.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst, det er lavt stoffskifte. Høyt stoffskifte er hyperthyreose.. Jeg foretrekker å si hypothyreose. Bare for å være vanskelig... :lol:

Ja, jeg vet det er de som er født med den, eller får den som barn. Det vanligste er imidlertid at man får gjerne det etter å ha fått barn.

Jeg vet også at det er veldig forskjellig hvor mye folk blir plaget. Og, jeg fikk litt av en aha-opplevelse da jeg oppdaget alt hypothyreose kunne medføre! Jeg som trodde det holdt på å rable for meg.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann -

ja, jeg er med i klubben.... Og du har rett i at det er veldig forskjellig hvor mye folk blir plaget. Ofte tar det over et år på medisin, med litt prøving og feiling før man finner riktig dose thyroxin. Grunnen til dette er at kroppen bruker noen måneder på å tilpasse seg doseendringen. Og: Om dine verdier er innen normalområdet, er det slett ikke sikkert at de er optimale for deg. Husk at normalverdier er laget på grunnlag av et gjennomsnitt i en populasjon, og noen har det bra på gjennomsnittet, andre ikke. Så flere og flere leger mener nå at man bør se både på symptomer og verdier for å finne optimal dosering. Flere hypoer trives best med TSH i nedre grense og T4 i øvre sjikt, hvis det sier deg noe. Målet er vel å havne på verdier som er innen normalen og som samtidig gjør deg symptomfri (så godt som).

Summa summarum: Ikke alle plagene mine forsvant selv om verdiene mine var innen normalen. Med litt justering og noen måneder med behandling går alt så medet bedre. Men:TTT (ting tar tid).

Prater gjerne mer, hera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann -

ja, jeg er med i klubben.... Og du har rett i at det er veldig forskjellig hvor mye folk blir plaget. Ofte tar det over et år på medisin, med litt prøving og feiling før man finner riktig dose thyroxin. Grunnen til dette er at kroppen bruker noen måneder på å tilpasse seg doseendringen. Og: Om dine verdier er innen normalområdet, er det slett ikke sikkert at de er optimale for deg. Husk at normalverdier er laget på grunnlag av et gjennomsnitt i en populasjon, og noen har det bra på gjennomsnittet, andre ikke. Så flere og flere leger mener nå at man bør se både på symptomer og verdier for å finne optimal dosering. Flere hypoer trives best med TSH i nedre grense og T4 i øvre sjikt, hvis det sier deg noe. Målet er vel å havne på verdier som er innen normalen og som samtidig gjør deg symptomfri (så godt som).

Summa summarum: Ikke alle plagene mine forsvant selv om verdiene mine var innen normalen. Med litt justering og noen måneder med behandling går alt så medet bedre. Men:TTT (ting tar tid).

Prater gjerne mer, hera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi skal ile til og fortelle de som ikke kjenner til dette, at hypothyreose er en snikende (en svikt i skjoldbrusk-kjertelen, som kan komme gradvis) og livsfarlig sykdom som oftest rammer kvinner. Mange går inn i tunge depresjoner som altså trenger medisinsk behandling (med thyroxin), og ikke psykiatrisk. Dersom behandlende lege "bommer" i diagnosen, er mange pasienter i løpet av et par år "ødelagte".

Utfallet er dessverre svært ofte selvmord - derfor sier jeg Livsfarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, det er nok mange kvinner som er blitt satt på antidepressiva når det de trengte var å få tatt en blodprøve.. Men jeg tror legene nå er flinkere til å være obs på dette.

I tiden før jeg fikk diagnosen, var jeg veldig slapp og trøtt, dette ble bedret. Etterhvert fikk jeg en ny trøtt periode, da viste det seg at jeg måtte opp i dosen.

Det var først senere jeg fant ut hvor mange symptomer som egentlig vatr knyttet til diagnosen, ting jeg ikke hadde drømt om kunne ha en sammenheng. Jeg er f.eks mue plaget med å ikke kunne stokke ordene rett fram (tunga henger ikke alltid med...), jeg er fryktelig glemsk, distre og har dårlig konsentrasjon. Perfekt for en student... :roll:

I tillegg tror jeg at jeg er ganske så stiv i maske ('stivnede ansiktstrekk') Hmm, kanskje det er derfor tanteungene har såpass stor respekt for meg -jeg ser småstreng ut hele tiden? ja ja, det kommer jo godt med det da... :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg meget godt igjen i siste beskrevelse :ler::ler:

Her om dagen satte jeg meg i den beste stolen på venteværelset til legen i anledning min vanlige kontroll, trodde jeg. Folk kom og gikk, jeg satt like godt....Noen ble til og med "kastet" ut av sine stoler for å gjøre plass til de trengende..Da de fleste hadde vært hos legen, ble det klart for meg at jeg ikke hadde time..Da hadde jeg sittet der i over en time.

Forøvrig vil jeg si at jeg har hatt sykdommen siden jeg var barn, og at jeg aldri har hatt nevneverdige plager. Går jo til kontroll!

Mirabella :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har litt lyst til å si at det ikke nødvendigvis medfører overvekt og andre plager at man har denne sykdommen..Det avhenger selvsagt at den oppdages så tidlig som mulig. Jeg var som sagt bare et barn da jeg fikk diagnosen, og har alltid vært nøye på å ta medsiner og som sagt, å gå til kontroller...Jeg har en meget god hukommelse, mener selv jeg har en sterk psyke, er svært sjelden deprimert, og blir ikke knekt av den minste lille motgang...

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har hypothyreose....

Det startet som hypERthyreose - altså FOR HØYT stoffskifte - og jeg ble operert for dette for 10 år siden. De tok da vekk 3/4-deler av skjoldbrukskjertelen min.

Mine blodprøver viser at jeg har FT4 i nedre skikt og TSH i øvre. Jeg er trett og fryser alltid. Har også en forhøyet anti TPO. Er 26 år og ønsker meg barn. Har hatt spontanabort og er redd for å forsøke igjen...

Noen som har erfaringer med dette?

Noen som har forsøkt alternative behandlinger i tillegg til thyroxin?

Legene har det jo så travelt bestandig at jeg føler jeg plager dem ved å "mase"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...