Gå til innhold

Hva er 3g og 4g osv ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter med å skjønne hva de forskjellige mobilnettene betyr. Har prøvd å lese meg opp på det men jeg er visst helt grønn på området. Jeg leste en artikkel på NRK i dag om 5g og 6g og at det kan endre hele mobilbruken og at man ikke kom til å ha mobil lenger osv.. Dette skjønner jeg ingen ting av, men vil gjerne henge med jeg også. Noen som kan hjelpe meg med å forstå dette?

 

https://www.nrk.no/finnmark/marja-matinmikko-blue-og-600-andre-forskere-i-oulu-i-finland-forsker-pa-6g-nettverk-1.14715341

Her er artikkelen også. 

 

Anonymkode: f16e9...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst dreier det seg om økte overføringshastigheter. Samtidig øke stabiliteten i overføringen. 

Med 5G kan man overføre en CD i sekundet, med 6G en DVD. 

Det ligger mye avansert teknologi bak for å oppnå dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Først og fremst dreier det seg om økte overføringshastigheter. Samtidig øke stabiliteten i overføringen. 

Med 5G kan man overføre en CD i sekundet, med 6G en DVD. 

Det ligger mye avansert teknologi bak for å oppnå dette. 

Men hva gjør det for mobilen min? Hvordan påvirker det oss i praksis og merker man forskjellen? Takk for svar forresten 😄

Anonymkode: f16e9...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva gjør det for mobilen min? Hvordan påvirker det oss i praksis og merker man forskjellen? Takk for svar forresten 😄

Anonymkode: f16e9...94b

Jeg tror ikke det gjør så stor forskjell. Ihvertfall vil det ta noe tid. Først må vi ha nye mobiltelefoner, så vil det komme tjenester som bruker 5G.

I tillegg til økt båndbredde, er kort oppkoblingstid og stabilitet sentralt.

5G tror jeg først blir tatt i bruk av ting som trenger å kommunisere. Elektriske sparkesykler, selvkjørende biler og tusenvis av andre dingser. Som så danner grunnlaget for tjenester vi bruker. 

 Søppelkassene vil kunne gi beskjed om at de trenger å tømmes, så legger en datamaskin opp ruta for en "robot" som kjører rundt å tømmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 29.9.2019 den 11.02, stan skrev:

Jeg tror ikke det gjør så stor forskjell. Ihvertfall vil det ta noe tid. Først må vi ha nye mobiltelefoner, så vil det komme tjenester som bruker 5G.

I tillegg til økt båndbredde, er kort oppkoblingstid og stabilitet sentralt.

5G tror jeg først blir tatt i bruk av ting som trenger å kommunisere. Elektriske sparkesykler, selvkjørende biler og tusenvis av andre dingser. Som så danner grunnlaget for tjenester vi bruker. 

 Søppelkassene vil kunne gi beskjed om at de trenger å tømmes, så legger en datamaskin opp ruta for en "robot" som kjører rundt å tømmer. 

Takk for fin forklaring, jeg føler jeg henger mere med nå! 😊

Anonymkode: f16e9...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...