Gå til innhold

Feil galopp?????

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på noen ting

Kan noen forklare meg hvordan man ser hesten har feil galopp?

Og hvordan man bytter galopp?

Hva kontragalopp er?

Og hvordan man gjør en halvparade

Takk for svar

Anonymkode: ceee4...710

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man rir kan man se det på hvilket forbein som leder an, og kjenner det på hvilket bakbein som settes under. Også kjennes det jo annerledes ut, det blir ubalansert. 

Letteste måte å bytte galopp er å ta ned i trav eller skritt og gjøre en ny og bedre fatning. Å bytte galopp i galopp er mer avansert og noe man må trene på. 

Kontragalopp er en dressurøvelse, på en måte feil galopp med vilje, men at den er balansert og kontrollert. 

Halvparade er vanskelig å forklare, men det er små signaler som skal gi hesten beskjed om at nå skjer det noe, eller nå må du ha fokus. Et lite "vent". Det er gjerne å løfte hånden ørlite, stramme magemuskler samtidig som man har sjenklene inntil. 

Anonymkode: 63c3e...987

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg lurer på noen ting

Kan noen forklare meg hvordan man ser hesten har feil galopp?
Det innvendige frambeinet skal lengre fram enn det utvendige. Rir du på høyre hånd og i riktig galopp, skal det høyre frambeinet (altså innvendige frambeinet) lengre frem enn det venstre (utvendige). Kikker du over den innvendige skulderen til hesten og klarer å se at det innvendige frambeinet strekker seg langt fram, er det riktig galopp. Ser du derimot at det ikke strekker seg langt fram, så er du i feil galopp. Selv har jeg opplevd at på enkelte hester så klarer jeg ikke engang å se det innvendige frambeinet når hesten er i feil galopp. Hvilket bein som strekker seg godt ut kan du også sjekke ved å se i speil, dersom du rir i en ridehall som har speil på veggene.

Etter hvert lærer man seg også å kjenne om galoppen er riktig eller feil. Jeg synes det føles som om det vugger både frem og tilbake og fra side til side samtidig, samtidig som det føles "hakkete". I svinger og på volter synes jeg det føles litt som om hesten er på vei til å vippe over.
Ved å sjekke frambeinet (over skulderen eller i et speil) har du også mulighet til å kunne kjenne etter samtidig. Kjenn før du sjekker om det føles riktig eller feil, og dobbeltsjekk. Eventuelt kan du høre om noen kan si ifra til deg om det er riktig eller feil galopp, slik at du kan kjenne etter og få en pekepinn fra noen som står på bakken og kan se det lettere.

Og hvordan man bytter galopp?
Bryt av til trav og fatt på nytt, det er det enkleste.

Galoppbytter kan være ganske vrient, men jeg kan prøve å forklare. For å lære er det greiest å gjøre det på en diagonal (og selvfølgelig på en hest som har lært bytter!) i og med at hesten starter i "riktig" galopp og ender i "feil" galopp. Jeg pleier å gjøre en halvparade rett etter jeg har rettet opp hesten, og når jeg er ved midten av banen (X) stiller jeg den svakt, svakt innover, strammer magen godt og retter opp ryggen, setter meg tungt i salen og legger tydelig galoppsjenkel. Skal den bytte til venstre galopp, så legger jeg venstre galoppsjenkel og motsatt. Den ene hesten min trengte at man forlenget steget litt mens man red over diagonalen og byttet galopp (han hadde kortere bein og trengte litt hjelp), mens de andre trengte ikke det.

Hva kontragalopp er?
Enkelt forklart: feil galopp med vilje.

Og hvordan man gjør en halvparade
Det kan være litt ulikt fra hest til hest. Men en grei regel er slik som AB over meg forklarer.

Den ene hesten min hadde en utrolig sær halvparade innlært som ingen av trenerne mine hadde vært borti før - men så var han også en utrolig sær dressurhest som måtte ha alt gjort på sin særegne måte for å ikke fly i taket. 😂

Takk for svar

Anonymkode: ceee4...710

Anonymkode: b8f80...585

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...