Gå til innhold

Bryllup utenfor kirken?


G3ntl3man

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta vigselskurs via Human-Etisk Forbund, og lurer litt på hvordan deres drømmebryllup er - HVIS du/dere skulle giftet dere huanistisk og ikke i kirken?

Har folk satt seg inn i hvordan en humanistisk vielse foregår og hvor godt den kan tilpasses de to som skal gifte seg, uansett kjønn?

https://human.no/seremonier/vigsel/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er ikke religiøse og skal derfor selvfølgelig ikke gifte oss i kirka. Men da velger vi heller borgerlig vigsel på rådhuset.

Vi ønsker minst mulig ekstra planlegging og styr i forkant, så det å bare trenge å tenke på møte opp på rådhuset til fastsatt tid frister mye mer enn å skulle avtale ditt og datt og måtte bestemme sted og tid og alt selv.

Vi ønsker forøvrig heller ikke å bli medlem av Human-etisk forbund. Så om vi allikevel skulle ende opp med noe annet enn rådhuset så blir det nok Humanistforbundet, da de ikke har krav om at man må være medlem.

 

Dessuten er jeg ikke enig i alt Human-etisk forbund står for. Om jeg måtte ha valgt å organisere meg i et livssyn syntes jeg Humanistforbundet er mer inkluderende og passer bedre til det verdisynet jeg har, men jeg ønsker i utgangspunktet ikke å knytte meg til et bestemt livssyn. Borgerlig vigsel er helt livssynsnøytral og passer derfor best til meg. 

Anonymkode: 38b49...55f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2019 den 8.46, AnonymBruker skrev:

 

Vi ønsker forøvrig heller ikke å bli medlem av Human-etisk forbund. Så om vi allikevel skulle ende opp med noe annet enn rådhuset så blir det nok Humanistforbundet, da de ikke har krav om at man må være medlem.

 

Dessuten er jeg ikke enig i alt Human-etisk forbund står for. Om jeg måtte ha valgt å organisere meg i et livssyn syntes jeg Humanistforbundet er mer inkluderende og passer bedre til det verdisynet jeg har, men jeg ønsker i utgangspunktet ikke å knytte meg til et bestemt livssyn. Borgerlig vigsel er helt livssynsnøytral og passer derfor best til meg. 

Anonymkode: 38b49...55f

Enig i dette. Hadde valgt Humanistforbundet eller borgerlig fremfor human-etisk forbund. 

Anonymkode: 7c222...9ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2019 den 0.55, G3ntl3man skrev:

Jeg skal ta vigselskurs via Human-Etisk Forbund, og lurer litt på hvordan deres drømmebryllup er - HVIS du/dere skulle giftet dere huanistisk og ikke i kirken?

Har folk satt seg inn i hvordan en humanistisk vielse foregår og hvor godt den kan tilpasses de to som skal gifte seg, uansett kjønn?

https://human.no/seremonier/vigsel/

Tror du ikke alle som skal gifte seg setter seg inn i hvordan den vielsen de velger foregår og hvilke alternativer som finnes?

Anonymkode: db1b1...58c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
På 29.9.2019 den 23.15, AnonymBruker skrev:

Tror du ikke alle som skal gifte seg setter seg inn i hvordan den vielsen de velger foregår og hvilke alternativer som finnes?

Anonymkode: db1b1...58c

Nei, det tror jeg faktisk ikke. Er utrolig mange som tror/ mener at alle de "største" dagene i livet må være i regi av kirka. Egentlig litt trist 

Anonymkode: b40b0...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.9.2020 den 20.17, AnonymBruker skrev:

Nei, det tror jeg faktisk ikke. Er utrolig mange som tror/ mener at alle de "største" dagene i livet må være i regi av kirka. Egentlig litt trist 

Anonymkode: b40b0...f25

Det tror jeg ikke, siden under halvparten av ekteskap som inngås i dag har kirkelig vigsel,

Anonymkode: 04b0f...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/10/2020 at 8:17 PM, AnonymBruker said:

Nei, det tror jeg faktisk ikke. Er utrolig mange som tror/ mener at alle de "største" dagene i livet må være i regi av kirka. Egentlig litt trist 

Anonymkode: b40b0...f25

Det tror ikke jeg, men tror mange tror du står står mellom HEF, tinghuset og Kirken, og at HEF er de eneste som gjør det ute/andre lokaler.

Anonymkode: 7e8d6...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2019 den 8.46, AnonymBruker skrev:

Vi er ikke religiøse og skal derfor selvfølgelig ikke gifte oss i kirka. Men da velger vi heller borgerlig vigsel på rådhuset.

Vi ønsker minst mulig ekstra planlegging og styr i forkant, så det å bare trenge å tenke på møte opp på rådhuset til fastsatt tid frister mye mer enn å skulle avtale ditt og datt og måtte bestemme sted og tid og alt selv.

Vi ønsker forøvrig heller ikke å bli medlem av Human-etisk forbund. Så om vi allikevel skulle ende opp med noe annet enn rådhuset så blir det nok Humanistforbundet, da de ikke har krav om at man må være medlem.

 

Dessuten er jeg ikke enig i alt Human-etisk forbund står for. Om jeg måtte ha valgt å organisere meg i et livssyn syntes jeg Humanistforbundet er mer inkluderende og passer bedre til det verdisynet jeg har, men jeg ønsker i utgangspunktet ikke å knytte meg til et bestemt livssyn. Borgerlig vigsel er helt livssynsnøytral og passer derfor best til meg. 

Anonymkode: 38b49...55f

 

På 29.9.2019 den 23.11, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. Hadde valgt Humanistforbundet eller borgerlig fremfor human-etisk forbund. 

Anonymkode: 7c222...9ef

Også enig, heller humanistforbundet eller unitarforbundet. 

Anonymkode: 7c222...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...