Gå til innhold

Foreldrepenger. 80 eller 100?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har fått såpass mye mer i de 49 første ukene at til og med 10 uker uten lønn så får man mer penger hvis man ser hele permisjonen under ett :)  

I eksempelet mitt med scenario 1 og 2 så ser man at scenario 1 får 1.000 kr mer i uka enn scenario 2! Og 1.000 kr i uka i 49 uker er jo 49.000 kr mer. Disse 49.000 kr er mer enn hun i scenario 2 får utbetalt de siste 10 ukene (fra 49 til 59), som bare er 40.000 kr. 

Anonymkode: 56fbc...635

Etter mye forklaring skjønte jeg det plutselig. Så takk til deg og den andre som tok seg tid 😊

Anonymkode: fd574...53f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der ja, fant feil nr 2, glemte å regne tilsvarende 80% i de ti ukene også, regnet full lønn. 

Anonymkode: b1a42...3ff

Skrevet

Jeg valgte 80% fordi jeg ville være hjemme lengst mulig med babyen min, og fordi jeg vet veldig godt at jeg ikke er flink nok til å spare så her ville vi nok slitt hvis jeg eller samboer skulle tatt ut ulønnet :) men hvis du er flink til å spare, så lønner det seg jo med 100% :) 

Skrevet

Husk at det er en viss risiko med ulønnet permisjon, siden man mister en del trygderettigheter. Det må tas med i beregningen for hva man i verste fall gar råd til. 

Anonymkode: ef27e...91c

• Liker 2
Skrevet

Vil ikke kuppe tråden, men har et spørsmål. Ulønnet permisjon må tas rett etter permisjon, men må den da tas i sammenheng med mors permisjon hvis det er mor som skal ha ulønnet permisjon? Eller kan mor ta ulønnet permisjon etter fars del av permisjonen?

Anonymkode: 26302...7fd

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at det er en viss risiko med ulønnet permisjon, siden man mister en del trygderettigheter. Det må tas med i beregningen for hva man i verste fall gar råd til. 

Anonymkode: ef27e...91c

Disse rettighetene mister du etter 12 mnd med vanlig sykemelding uansett. I et langtidsperpektiv så er det snakk om svært lite penger i forskjell. Du ender opp med 66% av lønna okke som, og da er det enda mer krise om du har 80% lønn fordi du da får 66% av 80% lønn i stedet for 66% av 100%.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke kuppe tråden, men har et spørsmål. Ulønnet permisjon må tas rett etter permisjon, men må den da tas i sammenheng med mors permisjon hvis det er mor som skal ha ulønnet permisjon? Eller kan mor ta ulønnet permisjon etter fars del av permisjonen?

Anonymkode: 26302...7fd

Nei, permisjonen regnes som en helhet. Så lenge ingen av permisjonene avsluttes med arbeid eller ferie før ulønnet så er rettigheten der. 

Skrevet

Jeg valgte 80% lønn for summen jeg tjente på 100% lønn og 10 uker ulønnet var forsvinnende liten. Så liten at ulempene med ulønnet perm ble større enn fordelene ☺️

Anonymkode: 86879...3e7

• Liker 2
Skrevet

Hvis man blir tidlig gravid på nytt eller langtidssykemeldt mens man er i permisjon med 80% lønn blir sykepengene eller foreldrepengene basert på den lavere lønnen. Så da kan du fort ha redusert inntekt i mye mer enn de 59 ukene.

Anonymkode: 40a47...ec8

Skrevet

Husk også at du taper pensjon mens du er i ulønnet permisjon. Så reellt sett skal man også sette av penger til pensjon ved å velge ulønnet. 

Og ved ulønnet permisjon over 4 uker så mister man rett til sykepenger. Man må jobbe 4 uker i stress for å tjene opp rett til sykepenger igjen etterpå. Det er risiko, dersom man blir syk.

Anonymkode: b0615...0f8

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Husk også at du taper pensjon mens du er i ulønnet permisjon. Så reellt sett skal man også sette av penger til pensjon ved å velge ulønnet. 

Og ved ulønnet permisjon over 4 uker så mister man rett til sykepenger. Man må jobbe 4 uker i stress for å tjene opp rett til sykepenger igjen etterpå. Det er risiko, dersom man blir syk.

Anonymkode: b0615...0f8

Man har rett på 65% sykepenger fra dag 15 hvis man tar ulønnet foreldrepermisjon (dette skiller seg fra annen type ulønnet permisjon). 

Tap av pensjon på 10 uker er minimalt over en livstid... 

Skrevet

Tror vi lander på 80% uansett. Det å skulle starte i barnehage i slutten av november og antageligvis skal vi flytte da.

Kommet frem til at min lønn er uansett så ubetydelig at det spiller liten rolle.

Likte hvordan denne tråden utartet seg. Godt vi er flere som lurer og flere som har ryddige hoder å bruker tid på å bidra 🙏

Ts

Anonymkode: 556bb...d81

• Liker 3
Skrevet

Dette var en veldig nyttig tråd. Takk for alle som har tatt tid til å dele ulik informasjon, dette hjalp oss veldig.

Anonymkode: 76fe8...367

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror vi lander på 80% uansett. Det å skulle starte i barnehage i slutten av november og antageligvis skal vi flytte da.

Kommet frem til at min lønn er uansett så ubetydelig at det spiller liten rolle.

Likte hvordan denne tråden utartet seg. Godt vi er flere som lurer og flere som har ryddige hoder å bruker tid på å bidra 🙏

Ts

Anonymkode: 556bb...d81

Men bor/flytter dere slik at barnehage før august 21 er er alternativ da? Barn født i desember 2019 har jo ikke rett til plass før det 😕

Anonymkode: 6daf2...888

• Liker 1
Skrevet

Far får også 80% utbetalt om du velger det. Og han får flere uker pappaperm. Bare nevner det, siden du mener det du tjener er ubetydelig. 

Anonymkode: be163...5af

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men bor/flytter dere slik at barnehage før august 21 er er alternativ da? Barn født i desember 2019 har jo ikke rett til plass før det 😕

Dette tenkte jeg også på. Har termin sent i november og vet vi kan glemme barnehageplass i storebror sin barnehage om hun kommer i desember 😬 Så selv om mange synes det er tidlig med barnehage fra 1 år, krysser vi fingrene for det fremfor 7 mnd med ulønnet permisjon.

Anonymkode: 83bf3...1cf

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tenkte jeg også på. Har termin sent i november og vet vi kan glemme barnehageplass i storebror sin barnehage om hun kommer i desember 😬 Så selv om mange synes det er tidlig med barnehage fra 1 år, krysser vi fingrene for det fremfor 7 mnd med ulønnet permisjon.

Jeg har termin i januar og kommer til å søke plass fra 1. desember i storebrors private barnehage. Dette fordi i vår kommune deles tilskuddene ut etter antall barn i barnehagen 15. desember. Men vi kommer ikke til å bruke plassen før i mars/april. Privat barnehage,

Anonymkode: 4ae95...cba

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har termin i januar og kommer til å søke plass fra 1. desember i storebrors private barnehage. Dette fordi i vår kommune deles tilskuddene ut etter antall barn i barnehagen 15. desember. Men vi kommer ikke til å bruke plassen før i mars/april. Privat barnehage,

Bor i Bergen og i min bydel er det så vidt nok plasser til de som har rett på plass i hovedopptaket. Så det funker dessverre ikke her... Det er ikke forskjell på privat og offentlig i hovedopptaket. 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

15 desember er vel gjeldende for hele landet. Men du er heldig om du bor i en kommune det søskenprioritering går foran alder og at du slipper å bruke plassen. 

• Liker 2
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Var det samme her, var heldig og barnet kom rett før desember. Men ei i barselgruppen fødte 1 desember og må ha ulønnet eller barna i to ulike barnehager. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...