AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #1 Del Skrevet 27. september 2019 Jeg er avhengig av bil i hverdagen og kan ikke risikere å våkne en dag og måtte la bilen stå. I morgen er det meldt snø i sør-norge. Jeg kan klare meg gjennom helgen uten bil, men på mandag må jeg kunne kjøre. https://www.nettavisen.no/nyheter/meteorologene---lordag-kommer-snoen/3423853060.html Bør jeg legge om til vinterdekk? Har piggdekk. Vurderer sterkt å kjøpe piggfire dekk neste gang, så slipper jeg å måtte lure på når jeg skal legge om. Da kan jeg kjøre med vinterdekk stort sett hele året, siden det alltid er risiko for snøfall når som helst. Anonymkode: 57b64...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #2 Del Skrevet 27. september 2019 Flytt til Stavanger. Anonymkode: 936da...f13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #3 Del Skrevet 27. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Flytt til Stavanger. Anonymkode: 936da...f13 Hvorfor Stavanger? Hvorfor ikke Miami? Hvis man først skal flytte. Anonymkode: 81a52...405 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #4 Del Skrevet 27. september 2019 Du kan legge om til piggdekk tidligere hvis det er nødvendig, piggfritt hadde kansje vært lurt hvis du bor på en plass der det saltes mye. Men piggfritt bør absolutt ikke brukes på sommerhalvåret når det er varmt, piggfrie dekk har en veldig myk gummiblanding som ikke egner seg på tørr asfalt. Anonymkode: efa72...2f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #5 Del Skrevet 27. september 2019 Kommer an på hvor mye arbeid det er for deg å skifte dekk. Hvis du må innom verksted, så kan du like godt skifte til piggfrie vinterdekk nå. For fra nå og frem til mai neste år vil det være enten vinterføre eller nesten-vinterføre. Med mindre du bor ute på tundraen er det neppe nødvendig for deg med piggdekk. Selv har jeg åtte dekk jeg bruker gjennom året. Men for meg tar dekkbytte bare noen minutter. Jeg har regndekk, høst-dekk, vinterdekk, sommerdekk, piggdekk osv. Det er mye vær i Norge, og skal man kjøre trygt må man ha riktig dekk. Noen ganger skifter jeg dekk flere ganger i uken. Lag deg en god rutine, så går dekkbytte utrolig kjapt. Anonymkode: 81a52...405 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #6 Del Skrevet 27. september 2019 Tviler på den snøen blir liggende. Sjekk værmeldingen! Anonymkode: c00d2...310 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #7 Del Skrevet 27. september 2019 Man skal legge om til piggdekk når forholdene tilsier det, men du må legge om tilbake igjen til sommerdekk fordi det kommer ikke til å være isete og snø i mer enn evt et par dager. Jeg kjører piggfritt og har sommerdekk på sommeren forøvrig. Piggfrie vinterdekk er vinterdekk uansett og bør ikke brukes på varme sommerveier. Anonymkode: 22d07...d91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #8 Del Skrevet 27. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er avhengig av bil i hverdagen og kan ikke risikere å våkne en dag og måtte la bilen stå. I morgen er det meldt snø i sør-norge. Jeg kan klare meg gjennom helgen uten bil, men på mandag må jeg kunne kjøre. https://www.nettavisen.no/nyheter/meteorologene---lordag-kommer-snoen/3423853060.html Bør jeg legge om til vinterdekk? Har piggdekk. Vurderer sterkt å kjøpe piggfire dekk neste gang, så slipper jeg å måtte lure på når jeg skal legge om. Da kan jeg kjøre med vinterdekk stort sett hele året, siden det alltid er risiko for snøfall når som helst. Anonymkode: 57b64...39d Jeg har kjørt med piggfrie dekk i hele år og det var ganske varmt i sommer også. Det gikk veldig fint. Det eneste man må tenke på er at kjøreegenskapene blir litt annerledes, lengre bremselengde og større sjanse for vannplaning og dårlig grep på vått føre. Ikke parker på grus når det er 20 +, da gummien ikke er laget for varmen og gruser «smelter» eller sitter godt fast i dekket, isåfall må man tørke det bort før man kjører avgårde, da steiner kan sette seg mellom klosser og skjold. Satt på verkstedet en stund mens de fjernet steinene. Anonymkode: fb625...063 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #9 Del Skrevet 27. september 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kjørt med piggfrie dekk i hele år og det var ganske varmt i sommer også. Det gikk veldig fint. Det eneste man må tenke på er at kjøreegenskapene blir litt annerledes, lengre bremselengde og større sjanse for vannplaning og dårlig grep på vått føre. Ikke parker på grus når det er 20 +, da gummien ikke er laget for varmen og gruser «smelter» eller sitter godt fast i dekket, isåfall må man tørke det bort før man kjører avgårde, da steiner kan sette seg mellom klosser og skjold. Satt på verkstedet en stund mens de fjernet steinene. Anonymkode: fb625...063 Sabla idiotisk råd å kjøre vinterdekk om sommeren. Du har fire håndflatestorre kontaktpunkt som skal holde deg i live. Skjønner ikke poenget med å gamble med det. Anonymkode: fc816...0e4 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #10 Del Skrevet 28. september 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kjørt med piggfrie dekk i hele år og det var ganske varmt i sommer også. Det gikk veldig fint. Det eneste man må tenke på er at kjøreegenskapene blir litt annerledes, lengre bremselengde og større sjanse for vannplaning og dårlig grep på vått føre. Ikke parker på grus når det er 20 +, da gummien ikke er laget for varmen og gruser «smelter» eller sitter godt fast i dekket, isåfall må man tørke det bort før man kjører avgårde, da steiner kan sette seg mellom klosser og skjold. Satt på verkstedet en stund mens de fjernet steinene. Anonymkode: fb625...063 Litt synd du ikke har blitt stoppa i teknisk kontroll, eller politet for den sak skyld. De hadde fortalt deg nøyaktig hva du skal gjøre! Å kjøre med vinterdekk om sommeren er du en stor fare både for deg selv og andre i en nødsiuasjon. Anonymkode: 3f08e...ef8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #11 Del Skrevet 29. september 2019 Tok ikke sjansen. La om til piggdekk. Det er meldt opp mot en halv meter snø store deler av landet i morgen. Anonymkode: 57b64...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 29. september 2019 #12 Del Skrevet 29. september 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tok ikke sjansen. La om til piggdekk. Det er meldt opp mot en halv meter snø store deler av landet i morgen. Anonymkode: 57b64...39d På fjellet ja, ikke i lavlandet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WCKD Skrevet 30. september 2019 #13 Del Skrevet 30. september 2019 På 28.9.2019 den 8.32, AnonymBruker skrev: Litt synd du ikke har blitt stoppa i teknisk kontroll, eller politet for den sak skyld. De hadde fortalt deg nøyaktig hva du skal gjøre! Å kjøre med vinterdekk om sommeren er du en stor fare både for deg selv og andre i en nødsiuasjon. Anonymkode: 3f08e...ef8 Vel, det er jo ikke ulovlig så lenge mønsterdybden er innenfor kravet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #14 Del Skrevet 30. september 2019 Jeg skifter også dekk flere ganger i uken Anonymkode: ee4d3...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #15 Del Skrevet 30. september 2019 14 timer siden, tdm900 skrev: På fjellet ja, ikke i lavlandet. Og alle bor ikke i byen og i lavlandet. Anonymkode: 7dc55...fab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 6. oktober 2019 #16 Del Skrevet 6. oktober 2019 På 28.9.2019 den 8.32, AnonymBruker skrev: Litt synd du ikke har blitt stoppa i teknisk kontroll, eller politet for den sak skyld. De hadde fortalt deg nøyaktig hva du skal gjøre! Å kjøre med vinterdekk om sommeren er du en stor fare både for deg selv og andre i en nødsiuasjon. Anonymkode: 3f08e...ef8 Vedkommende har ikke gjort noe lovstridig, så de hadde ikke kunnet sagt mer enn at det ikke er anbefalt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #17 Del Skrevet 4. november 2019 Jeg skiftet ikke dekk sist det snødde, nå lurer jeg på når det kommer snø igjen. Lette etter en tråd jeg lagde for ett år siden om det samme, men finner den ikke igjen. Hadde vært interessant å se når jeg byttet i fjor. Bor i Ringsaker, Hedmark. Har de fleste i innlandet byttet nå? Anonymkode: 9ac49...3ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #18 Del Skrevet 5. november 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skiftet ikke dekk sist det snødde, nå lurer jeg på når det kommer snø igjen. Lette etter en tråd jeg lagde for ett år siden om det samme, men finner den ikke igjen. Hadde vært interessant å se når jeg byttet i fjor. Bor i Ringsaker, Hedmark. Har de fleste i innlandet byttet nå? Anonymkode: 9ac49...3ce Hvorfor må du vente til alle andre har lagt om?? Klarer du ikke gjøre din egen vurdering på det? Du er bra korka som ikke har satt på vinterdekk nå! Anonymkode: 3f08e...ef8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #19 Del Skrevet 5. november 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor må du vente til alle andre har lagt om?? Klarer du ikke gjøre din egen vurdering på det? Du er bra korka som ikke har satt på vinterdekk nå! Anonymkode: 3f08e...ef8 Nei jeg er ikke korka, har bare ikke lyst til å kjøre med piggdekk på knusktørr vei. Ikke må jeg ut og kjøre hver dag heller, jeg kan ta meg tid til å skifte når som helst. Anonymkode: 9ac49...3ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #20 Del Skrevet 6. november 2019 På 5.11.2019 den 6.23, AnonymBruker skrev: Nei jeg er ikke korka, har bare ikke lyst til å kjøre med piggdekk på knusktørr vei. Ikke må jeg ut og kjøre hver dag heller, jeg kan ta meg tid til å skifte når som helst. Da svare du jo på ditt eget spørsmål, så hva er egentlig problemet? Anonymkode: 08b66...ae6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå