Gå til innhold

Sykemeldt som tilkallingsvikar?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jobber for tiden som tilkallingsvikar i medleverturnus. Dette innebærer at jeg bor på jobb i 2-3 døgn i slengen, og har fri en del. Jeg jobber som miljøterapeut i en bolig, med kun én bruker som er alvorlig psykisk syk, og hvor trusler og vold forekommer. Vi er to stk på jobb til en hver tid, men ofte må man være alene med brukeren. Jeg er gravid i 7. måned. Hadde i sommer en traumatisk hendelse på jobb, hvor jeg ble utsatt for vold og drapstrusler. Etter denne episoden har jeg gruet meg så fryktelig til å dra på jobb - jeg gråter hver gang jeg skal dit, og det å være på jobb er fryktelig stressende for meg, jeg venter hele tiden på at noe slikt jeg opplevde i sommer skal skje igjen. Jeg var ferdig utdannet i vår, og begynte å jobbe her i mai, og føler derfor at jeg må fortsette å ta vakter for å opparbeide meg rett til svangerskapspenger. Derfor sier jeg ja til vakter, også ligger jeg og gråter dagene før jeg skal på jobb. Ettersom jeg kun er tilkallingsvikar har jeg vel ikke noen rett til å sykemelde meg? Sjefen har spurt meg om jeg kan ta en annens vakter litt fremover i tid, men jeg har det ikke i noen kontrakt, han bare spurte meg i telefonen. Dette ble litt rotete, jeg bare vet ikke hva jeg har rett på.

Anonymkode: fb0b7...2b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er tilkallingsvikar og får dermed ikke kontrakt på ekstravakter. 

Ellers er det lite gjennomtenkt og bli gravid før du har litt mer fast jobb enn kun tilkallingsvikar. Hadde du ikke hatt det så travelt med å bli gravid så kunne du opparbeidet deg retten til svangerskapspenger. 

Bf tjener vel penger? 

Jeg skjønner ikke hva som feiler folk som setter unger til verden før jobb er på plass. Det er liksom ikke en hvalp du venter, som kan omplasseres hvis du finner ut at du ikke har tid eller råd til den. 

Anonymkode: ac2bc...769

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er tilkallingsvikar og får dermed ikke kontrakt på ekstravakter. 

Ellers er det lite gjennomtenkt og bli gravid før du har litt mer fast jobb enn kun tilkallingsvikar. Hadde du ikke hatt det så travelt med å bli gravid så kunne du opparbeidet deg retten til svangerskapspenger. 

Bf tjener vel penger? 

Jeg skjønner ikke hva som feiler folk som setter unger til verden før jobb er på plass. Det er liksom ikke en hvalp du venter, som kan omplasseres hvis du finner ut at du ikke har tid eller råd til den. 

Ok, spurte ikke om å få en moralpreken. Bf tjener penger ja, men vil gjerne ha inntekt selv også. Spurte om man kan sykemelde seg som tilkallingsvikar, ser ikke at du har svart på det?

• Liker 3
Skrevet

Du har sykepengerett selv om du er tilkallingsvikar. Kriteriet er vel at det ikke kan være med enn 14 dager mellom forrige vakt og sykemeldingstidspunkt. Ring NAV og hør med dem! Sykepengegrunnlaget er som hovedregel et gjennomsnitt av inntekten de tre siste mnd før du ble sykemeldt. 

Anonymkode: 85e01...304

Skrevet

Vet ikke så mye om retten til sykepengene, men det høres seriøst ut som du bør vurdere en annen jobb i fremtiden pga stresset. En jobb skal ikke være et mareritt.

Anonymkode: b049c...37f

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, spurte ikke om å få en moralpreken. Bf tjener penger ja, men vil gjerne ha inntekt selv også. Spurte om man kan sykemelde seg som tilkallingsvikar, ser ikke at du har svart på det?

Skal du ha inntekt så må du jobbe. 

Skrevet (endret)

Med tenke på at du har en jobb som kan utgjøre en fare for fosteret så tror jeg at du har krav på svangerskapspenger 🙂 Snakk med legen/jordmor og be de legge inn en søknad for deg. Syns det er rart at du er såpass langt på vei og fortsatt er på jobb med den risikoen det innebærer. 

Endret av Zionnas
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har sykepengerett selv om du er tilkallingsvikar. Kriteriet er vel at det ikke kan være med enn 14 dager mellom forrige vakt og sykemeldingstidspunkt. Ring NAV og hør med dem! Sykepengegrunnlaget er som hovedregel et gjennomsnitt av inntekten de tre siste mnd før du ble sykemeldt. 

Anonymkode: 85e01...304

Takk for svar!! 🤩 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...