Gå til innhold

Vi som venter på svar på uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som skjer med min søknad... Først klar for attestering 28 mai, så til behandling igjen dager etter, det samme igjen 2 juli og så sist var den klar for attestering igjen i går, men status til behandling igjen i dag. De må være veldig uenige...

Anonymkode: 6859e...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Nå i korona-tidene kan det kanskje være ekstra lange svartider på uføretrygd?

Noen som har erfaring med det?

Anonymkode: c42c2...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2020 den 13.01, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva som skjer med min søknad... Først klar for attestering 28 mai, så til behandling igjen dager etter, det samme igjen 2 juli og så sist var den klar for attestering igjen i går, men status til behandling igjen i dag. De må være veldig uenige...

Anonymkode: 6859e...61c

Oj! Det var mye fram og tilbake!

Anonymkode: 94384...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå i korona-tidene kan det kanskje være ekstra lange svartider på uføretrygd?

Noen som har erfaring med det?

Anonymkode: c42c2...0be

Vet om to som har fått det innvilget den siste uken. Begge fikk svar etter under 5 mnd. Det er Troms og Finnmark og Rogaland.

Sendte inn selv uførsøknad for 5 uker siden. Jeg vil kun ha svar fort om det innvilges, om den ikke innvilges, kan de bruke laaaaang tid. Vil ikke miste inntekten min over natten :(

Anonymkode: 94384...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå i korona-tidene kan det kanskje være ekstra lange svartider på uføretrygd?

Noen som har erfaring med det?

Anonymkode: c42c2...0be

Det er mulig det er verre nå, men midt under den verste krisen i vår, med nedstenginger og permitteringer fikk jeg innvilget på rundt en mnd. Jeg fikk først en mail om at jeg fikk utvidet aap med seks mnd, som alle andre, men etter det fikk jeg innvilget i løpet av kort tid. 

Anonymkode: 8b9ab...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå i korona-tidene kan det kanskje være ekstra lange svartider på uføretrygd?

Noen som har erfaring med det?

Anonymkode: c42c2...0be

Min oppfatning er at det skjer raskere. Flere får behandlet innen 2 mnd. 

Anonymkode: a2426...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Nå i korona-tidene kan det kanskje være ekstra lange svartider på uføretrygd?

Noen som har erfaring med det?

Anonymkode: c42c2...0be

En av mine brukere fikk innvilget uføretrygd for kort tid siden. Det tok seks uker.

Anonymkode: 884c0...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2020 den 20.59, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om innvilget uføretrygd i dag. Jeg fikk ikke innvilget ung ufør, med en ganske utfyllende beskrivelse om hvorfor, men sentralt står selvsagt at det ikke finnes dokumentasjon på min sykdom fra før jeg var 28 år gammel. Den ene sykdommen jeg har er riktignok kronisk og medfødt, men de fleste som har den er i arbeid, gjerne 100%, så det holder ikke. Jeg ble først alvorlig syk og falt helt utenfor i en alder av 29. Dessverre hadde jeg mange år som student og mange år som arbeidsledig frem til det, så da blir det minstesats.

Anonymkode: 8b345...87b

I likhet med deg fikk ikke jeg heller ung ufør, selv om jeg skulle hatt det. Har ikke mulighet til å klage med advokat pga økonomi og allerede prøvd uten, uten hell. Så her ble det også minstesats. Jeg er fortsatt veldig bitter over ung ufør etterbetalingen jeg så fremtil å få, men som aldri ble noe av. Gledet meg til å endelig kunne ha en buffer og betale ned gjeld, men sånn ble det ikke. 
Er ikke meningen å virke utakknemlig for trygda jeg har fått, men de tusenlappene man får utbetalt ekstra på ung ufør hadde jeg virkelig trengt. Etterbetalingen hadde jeg også trengt. Vært nedpå felgen i alle år når det gjelder økonomi og gledet meg så til den store etterbetalingen alle snakket om. Tok vel gleden på forskudd med ung ufør. Men sånn er livet, ikke alltid så rettferdig. 

Anonymkode: 76c49...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I likhet med deg fikk ikke jeg heller ung ufør, selv om jeg skulle hatt det. Har ikke mulighet til å klage med advokat pga økonomi og allerede prøvd uten, uten hell. Så her ble det også minstesats. Jeg er fortsatt veldig bitter over ung ufør etterbetalingen jeg så fremtil å få, men som aldri ble noe av. Gledet meg til å endelig kunne ha en buffer og betale ned gjeld, men sånn ble det ikke. 
Er ikke meningen å virke utakknemlig for trygda jeg har fått, men de tusenlappene man får utbetalt ekstra på ung ufør hadde jeg virkelig trengt. Etterbetalingen hadde jeg også trengt. Vært nedpå felgen i alle år når det gjelder økonomi og gledet meg så til den store etterbetalingen alle snakket om. Tok vel gleden på forskudd med ung ufør. Men sånn er livet, ikke alltid så rettferdig. 

Anonymkode: 76c49...24b

Jeg syns det virker direkte som lottotrekning om man får ung ufør tillegget eller ikke. Jeg er nok "heldig" for jeg ble syk allerede som 6åring og har derfor papirer med dokumentasjon som går over 20 år i både psykatri og somatisk avdeling, og det var derfor ikke vanskelig å bevise sviktende funksjonsevne allerede fra barnsben av. Jag hører også om folk som sier de ikke får det innvilget fordi nav bruker det mot dem at de har vært i arbeidspraksis eller lignende, noen eg også syns er rart for jeg var i diverse nav tiltak fra jeg var 17 til jeg var 27 ( alt fra jobb, utdanning og psykiatrisk behandling samtidig ) og det var aldri noe spørsmål om at jeg ikke skulle fått ung tillegget.

Personlig syns jeg man skulle hevet minstesatsen opp til det som er ung ufør idag.

Anonymkode: 62f73...1bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter på ung ufør tillegg til AAP og jeg skal få svar på slutten av september eller starten av oktober..... Er så nervøs 😫

Anonymkode: 97e30...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg venter på ung ufør tillegg til AAP og jeg skal få svar på slutten av september eller starten av oktober..... Er så nervøs 😫

Anonymkode: 97e30...4bd

Er ikke det fjernet?

Anonymkode: 62f73...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser i denne tråden, og føler mer og mer at jeg har vært utrolig naiv i forhold til at det er selvfølgelig å få uføretrygd når man ikke lenger kan jobbe. 

Jeg har slitt med helsen i mange år, men jobbet fullt mellom sykemeldingee frem til for ca 3 år siden. Så måtte jeg redusere til 50%, og har hatt 50 % aap de siste to årene. 

Blitt stadig verre, men har gitt alt for å klare å holde meg 50 % i jobb. 

Nå var det bare slutt på kreftene, og jeg har ikke klart å utføre jobben min de siste månedene. I enighet med arbeidsgiver måtte jeg bare gi meg. Fra å være dyktig i jobben min, og en stor ressurs, er jeg blitt en belastning og risiko. Det jeg utfører får store konsekvenser, og jeg hadde ikke kontroll lenger. Arbeidsoppgaver jeg har gjort i mange år, plutselig hadde jeg store problemer med å få gjort dem. Ble stadig mer redd for å gjøre fatale feil, for jeg er så utslitt av smerter og ubehag, samt å hele tiden ha presset meg maksimalt at hodet ikke engang fungerer lenger. Jeg husker ikke hva jeg har gjort og skal gjøre. 

Så jeg kan ikke belaste jobb med å være en usikret revolver lenger. 

Jeg har da trodd at det er ganske så selvfølgelig å få uføretrygd når jeg nå skal søke.

Det er det ikke? 

I motsetning til mange i tråden har jeg vært heldig nok til å få være i jobb i mange år. Jeg begynte å jobbe allerede som 16 åring ved siden av skole, og har utover at jeg måtte være sykemeldt innimellom jobbet frem til jeg brått ble veldig mye dårligere for 3 år siden. Deretter 50% til nå. 

Jeg har ikke vært gjennom noen nav-tiltak, for jeg har hatt arbeidsgiver som har tilrettelagt bedre enn noen andre kunne og ville gjort. Har hatt en fantastisk arbeidsgiver rett og slett, så nav vurderte det også til at det ikke kunne være noe bedre for meg andre steder. 

Nå er det imidlertid bare slutt. Jeg er tom, og kan ikke lenger bidra med noe på jobb. Jeg er en risiko, ikke en ressurs. Det er det bare å vedkjenne seg. 

Så jeg har vel trodd at resten bare vil løse seg, men jeg ser jo i tråden at mange er redde og spente i forhold til å få innvilget ufør. Det skremmer meg. 

Det er nesten så jeg tenker at jeg burde ha begynt på dette tidligere enn at til og med hodet ikke lenger fungerer, for jeg vet ikke om jeg overhodet kan klare å delta i noen nav-tiltak nå. Jeg sover ikke på natt ofte (som nå) fordi jeg er så dårlig. Jeg husker ofte ikke fra minutt til minutt hva som skjedde og hva jeg skal gjøre. 

Kanskje jeg likevel har vært for naiv i at dette da bare går greit angående at nav også ser at nå er det slutt? 

Anonymkode: 9f2c0...d3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2020 den 0.26, AnonymBruker skrev:

I likhet med deg fikk ikke jeg heller ung ufør, selv om jeg skulle hatt det. Har ikke mulighet til å klage med advokat pga økonomi og allerede prøvd uten, uten hell. Så her ble det også minstesats. Jeg er fortsatt veldig bitter over ung ufør etterbetalingen jeg så fremtil å få, men som aldri ble noe av. Gledet meg til å endelig kunne ha en buffer og betale ned gjeld, men sånn ble det ikke. 
Er ikke meningen å virke utakknemlig for trygda jeg har fått, men de tusenlappene man får utbetalt ekstra på ung ufør hadde jeg virkelig trengt. Etterbetalingen hadde jeg også trengt. Vært nedpå felgen i alle år når det gjelder økonomi og gledet meg så til den store etterbetalingen alle snakket om. Tok vel gleden på forskudd med ung ufør. Men sånn er livet, ikke alltid så rettferdig. 

Anonymkode: 76c49...24b

Du kan få slettet gjeld tror jeg på uføretrygd eller få til en ordning. Spørs åssen gjeld du har, men mener studie og forbrukslån i noen tilfeller slettes helt om du er ufør. Prøv i hvert fall å hør med økonomiske rådgivere hos Nav eller søk opp på nett. Trist at du må lide økonomisk oppå helsa. Tror det er den høyreregjeringen som har fjernet tillegget. Folk kan ikke noe for at de ikke fungerer.

Anonymkode: fbada...4bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.9.2020 den 2.00, AnonymBruker skrev:

Jeg venter på ung ufør tillegg til AAP og jeg skal få svar på slutten av september eller starten av oktober..... Er så nervøs 😫

Anonymkode: 97e30...4bd

Håpløs ordning .  Alle unge uføre burde få det samme!  Enten er man 100% ufør eller ikke!!!

Anonymkode: 69cb6...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2020 den 10.58, AnonymBruker skrev:

Du må ha fått AAP for en del år?:) For holly macaroni det var mye penger! Brukt de på noe fornuftig da? Mine går på boliglånet. Jo fortere det går ned jo bedre, for jo fortere kan jeg kjøpe en litt større leilighet her! Og jeg slipper å bruke stuen som soverom. En venn av meg sløst bort sine på ferieturer, turer på byen og annet forbruk. 😕

Anonymkode: 431b1...b71

La folk få bestemme hva de vil bruke penger på selv enn at sånne besserwissere som deg skal komme med pekefinger og bestemme hva folk skal gjøre med livet sitt og ikke, og hvis ikke er de dumme. Det er din subjektive mening. Hadde selv brukt pengene på ferie og betalt ned på bilen og reparert den og andre ting for å bli gjeldsfri først. Tror faktisk ikke de fleste har råd til å eie når de er alene er er ufør, da sitter de bare hjemme isåfall og har et trist og kjedelig liv tenker jeg og spiser kjedelig. Er mye avgifter og sånt man må betale når man eier framfor å leie. Det er billig å leie og det eneste som koster er møbler hvis man ikke har det og flyttelass om man flytter mye. Livet er mer enn å sitte innenfor fire vegger i 90 år og føde barn man må forsørge. Respekter at noen vil gjøre mer ut av livet og det har man rett til enda hva andre måtte mene, bare fordi man er ufør eller uheldig er ikke det dermed sagt at man har fortjent et dritt liv. Urettferdig at noen skal få alt de vil ha?

Anonymkode: fbada...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håpløs ordning .  Alle unge uføre burde få det samme!  Enten er man 100% ufør eller ikke!!!

Anonymkode: 69cb6...2e2

Eeh, hæ? Du kan jo ikke mene at en som er 50% uføretrygd skal ha like mye som en som er 100% uføretrygda!? Ung-tillegget er der for en grunn og det er ikke alle som fyller kravene for å få det tillegget, ergo skal ikke absolutt alle ha det tillegget!

Anonymkode: be236...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 3 uker senere...

Jeg sendte inn søknad for noen uker siden.. Jeg er forferdelig redd. Selv om alle papirene jeg har fra spesialister, utprøving og fra det lokale Nav kontoret sier det samme. Jeg kommer inn i disse angstspiralene mine, og er veldig der i dag. Denne ventetiden er ganske grusom. Jeg klarer liksom ikke å legge vekk tanken på at det skal bli ett nei,selv om jeg logisk sett regner med at søknaden blir innvilget. 

I dag har jeg en generelt dårlig dag, og er sengeliggende, så tankene blir forverret.i verste fall må jeg gå i denne stressbobla av angsttanker i flere måneder. Skjønner ikke hvordan det andre har holdt ut. Har lest innleggene deres, og måtte bare tømme meg litt. Tar gjerne i mot tips på hvordan jeg skal håndtere ventingen, uten å bli gal og sjekke Nav flere ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2020 den 20.12, AnonymBruker skrev:

Du kan få slettet gjeld tror jeg på uføretrygd eller få til en ordning. Spørs åssen gjeld du har, men mener studie og forbrukslån i noen tilfeller slettes helt om du er ufør. Prøv i hvert fall å hør med økonomiske rådgivere hos Nav eller søk opp på nett. Trist at du må lide økonomisk oppå helsa. Tror det er den høyreregjeringen som har fjernet tillegget. Folk kan ikke noe for at de ikke fungerer.

Anonymkode: fbada...4bf

Slettet forbrukslån pga uføretrygd? Her er du nok litt ute på viddene. Det er jo bare en ønskedrøm. Med mindre man har forsikret seg spesielt mot uførhet og gjeld, så skjer ikke det. Ingen kredittforetak som jeg har hørt om, stiller frivillig opp og sletter gjeld om noen lånetakere blir uføre. Som sagt, det må i så fall en egen forsikring til for det, som man må ha betalt underveis.

Studielån derimot, det stemmer at den kan slettes om man blir uføretrygdet. Det er bl.a. derfor man sier at studielån er noe av den "beste" gjelden man kan ha.

Anonymkode: 2d506...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sendt søknad om ufør. Sendt i går så nå er det bare å vente . Ventetid i Nordland skal være 4 mnd men vi får se hvor lang tid det tar . Er spent . Gått 2.5 år på aap etter 1 som sykemeldt 

Anonymkode: 0b14c...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...