AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #241 Skrevet 1. oktober 2019 Håper på en ny sesong! Anonymkode: 0acc3...271 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #242 Skrevet 1. oktober 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har vært noen saker i media for en del år tilbake med finansmenn som har tatt sitt eget liv. (Jeg har unnlatt å lenke til de.) Jeg tenkte inspirasjonen var hentet derfra. I tillegg til den saken med han rike galningen som forsøkte å drepe et utenlandsk par som han inviterte inn på besøk/fest. Jeg har forsøkt å lete, men fant ikke artikkelen, -den saken var temmelig syk lesning. Her er derimot en annen sak: https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/blodet-flot-etter-millionaerkrangel/3423496865.html Anonymkode: 8bcdb...02e Den klarte ikke jeg å finne heller, men en interessant ting fra den gang. Jeg kommenterte nemlig på fb på den saken (husker ikke om det var dagbladet, vg eller tv2 eller hva) og plutselig fikk jeg en rasende melding i innboksen fra en av finansmannens nærmeste om hvilken ubrukelig idiot jeg var som ikke trodde på hans versjon. Fyren ble dømt, og da slettet vedkommende seg fra FB, så finner dessverre ikke meldingen igjen, ellers hadde jeg glatt lagt den ut her. Viser at mentaliteten godt er tilstede. Han stakkars uskyldige amerikaneren satt jo ganske lenge i fengsel her i landet også, aldeles uskyldig. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så første episoden, og det var like banalt og dårlig som jeg hadde sett for meg. Nå hadde jeg i utgangspunktet lave forventninger ettersom det er så mye dårlig norsk drama og komedie. Men det var akkurat det jeg så for meg - svak og kunstig dialog, dårlig dramaturgi. Fellesnevneren for slike serier er at det kun appelerer til de som har miljøet på ganske god avstand. Da får de følelsen av at de får et "blikk inn" i en hemmelig verden. Litt på samme måte som at Skam appellerte til de som ikke hadde gått på videregående i Oslo sentrum. Og det er jo greit, det er jo mesteparten av befolkningen. Men det betyr at man kan ta seg en del friheter, og man blir ikke stilt til veggs på noe av det. For alt er spennende for alle som ser på. Og de "vedder på at det er sant!". Men hvis man er vokst opp på Oslo vest og har hatt mange finansfolk rundt seg i oppveksten og i voksenlivet, så blir det for dårlig. Dialogen er unaturlig og rar, mange av situasjonene overdrevne. Det finnes vanvittig mange serier, filmer og bøker som hevder å gi en titt inn i denne bransjen og livsstilen, og noen av situasjonene i serien er skamløst hentet direkte ut fra Wolf of Wall Street. Gutta som har laget dette har ingen bakgrunn fra miljøet. Manusforfatter og regissør er fra Halden, men bakgrunn som snekker og i radioen hos NRK Østfold. Intervjuobjektene deres er jo ikke 'tyngden' i finansmiljøet - de største investorene holder seg langt unna NRK. I stedet får de noen jyplinger som synes det er moro å lire av seg overdrevne historier, gjerne av aksjemeglersorten. De har ikke engang fått låne de skikkelige boligene - husene det er filmet i er utenbys. Så nei, alt sammen blir bare litt tynt og uinteressant. Anonymkode: a03f7...1c7 Et portrett av et miljø betyr ikke at alle i miljøet er slik serien fremstiller det. Jeg er oppvokst et sted med mye penger i omløp, men gamle penger. I forhold til det er ikke serien gjenkjennelig i det hele tatt. Men en del som har opparbeidet seg egne penger kan jeg godt kjenne igjen i deler av serien, bl.a au-pairer, dårlig menneskesyn, og fri flyt av diverse rusmidler. Det betyr ikke at alle er slik, men noen. Som flere har nevnt tidligere i tråden kunne dette fint passet på andre miljø også. Og man trenger ikke ha bakgrunn fra et miljø for å avsløre ting derfra. Den mest avslørende og sjokkerende dokumentaren innen mitt fagfelt ble lagd av en journalist uten fagkunnskap i det hele tatt. Anonymkode: b36b7...95e 7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #243 Skrevet 1. oktober 2019 Her er den saken som jeg tidligere ikke fant: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/B8BwQ/knivstakk-direktoer-aatte-ganger-deilig-aa-vaere-helt-renvasket https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pz1EV/direktoer-alvorlig-skadet-etter-knivstikking-i-oslo-i-natt Anonymkode: 8bcdb...02e 7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #244 Skrevet 2. oktober 2019 Jeg har sett ca. halve serien nå, og må si at dette er en veldig klar og strippa fremstilling av en gjeng med vaskekte psykopater/narsissister. Utrolig bra at de inkluderer i begynnelsen av hver episode at dette faktisk er basert på virkelighet. Det å lese nyhetsartikler fra dette miljøet nå er helt utrolig nå, man kan nesten gjette hvem som er psykopat. Anonymkode: aacff...2ea 9
Isild Skrevet 2. oktober 2019 #245 Skrevet 2. oktober 2019 Utrolig gode skuespillerprestasjoner! Slukte hele serien i ett jafs. 10
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #246 Skrevet 2. oktober 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Så første episoden, og det var like banalt og dårlig som jeg hadde sett for meg. Nå hadde jeg i utgangspunktet lave forventninger ettersom det er så mye dårlig norsk drama og komedie. Men det var akkurat det jeg så for meg - svak og kunstig dialog, dårlig dramaturgi. Fellesnevneren for slike serier er at det kun appelerer til de som har miljøet på ganske god avstand. Da får de følelsen av at de får et "blikk inn" i en hemmelig verden. Litt på samme måte som at Skam appellerte til de som ikke hadde gått på videregående i Oslo sentrum. Og det er jo greit, det er jo mesteparten av befolkningen. Men det betyr at man kan ta seg en del friheter, og man blir ikke stilt til veggs på noe av det. For alt er spennende for alle som ser på. Og de "vedder på at det er sant!". Men hvis man er vokst opp på Oslo vest og har hatt mange finansfolk rundt seg i oppveksten og i voksenlivet, så blir det for dårlig. Dialogen er unaturlig og rar, mange av situasjonene overdrevne. Det finnes vanvittig mange serier, filmer og bøker som hevder å gi en titt inn i denne bransjen og livsstilen, og noen av situasjonene i serien er skamløst hentet direkte ut fra Wolf of Wall Street. Gutta som har laget dette har ingen bakgrunn fra miljøet. Manusforfatter og regissør er fra Halden, men bakgrunn som snekker og i radioen hos NRK Østfold. Intervjuobjektene deres er jo ikke 'tyngden' i finansmiljøet - de største investorene holder seg langt unna NRK. I stedet får de noen jyplinger som synes det er moro å lire av seg overdrevne historier, gjerne av aksjemeglersorten. De har ikke engang fått låne de skikkelige boligene - husene det er filmet i er utenbys. Så nei, alt sammen blir bare litt tynt og uinteressant. Anonymkode: a03f7...1c7 Er ikke husene fra Nesøya da ? tenkt litt på det samme som deg men alle «nyrike» er jo ikke nødvendigvis fra Oslo vest. Tvert imot ofte. De største risikotakerne aka investorer er jo ikke høflige økonomer hos DnB som går Birken. Anonymkode: dd313...b20 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #247 Skrevet 2. oktober 2019 Jeg har mye erfaren fra finansmiljøet personlig og gjennom venner, og kan si jeg ikke kjenner meg igjen i det hele tatt. Tror dette er sterkt overdrevet. De jeg kjenner til - som er ganske mange, er utelukkende normale, oppegående hedersmenn. Anonymkode: e71b3...4ad 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #248 Skrevet 2. oktober 2019 Serien er laget for å hisse opp alle som fra før hater rikinger. Det er stort marked for dette hatet i Norge. Hva med en serie fra musikkmiljøet? fotballmiljøet? Penger får fram det verste i de som ikke fortjener mye penger. De som jobber for pengene har null interesse for slikt vas. Anonymkode: 31424...5a7 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #249 Skrevet 2. oktober 2019 Til dere som sier serien ikke er realistisk. - Skremmende realistisk Anonymkode: 9173f...015 8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #250 Skrevet 2. oktober 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har mye erfaren fra finansmiljøet personlig og gjennom venner, og kan si jeg ikke kjenner meg igjen i det hele tatt. Tror dette er sterkt overdrevet. De jeg kjenner til - som er ganske mange, er utelukkende normale, oppegående hedersmenn. Anonymkode: e71b3...4ad At du aldri har opplevd dette, er jo ikke relevant, det betyr ihvertfall ikke at dette ikke er virkelighetsnært. De har satt opp en fasade og lever et dobbeltliv, dette er ikke noe «alle» skal være en del av, da de vet hvor ødelegge denne livsstilen er, både når det gjelder tillit og relasjoner. De personene jeg har møtt som har finansbakgrunn, har ikke vært de mest sjarmerende individene jeg har møtt. Mange er glatte og overfladiske og opptatt av penger og status (hele jobben handler jo om profitt). Har møtt noen av disse da jeg var yngre og i jobbsammenheng og mange/majoriteten er spesielle mennesker med den type oppførsel som vises i serien, nå tenker jeg spesielt på væremåte. Så at dette er så «far out» stemmer jo ikke, det er bare å ta en tur innom noen studieplasser og arbeidsplasser for å se at disse personlighetstypene er ganske vanlig. Anonymkode: ad3ef...85a 14
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #251 Skrevet 2. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Til dere som sier serien ikke er realistisk. - Skremmende realistisk Anonymkode: 9173f...015 ....eller https://www.aftenposten.no/kultur/i/3JQLPP/Folk-i-finansbransjen-om-Exit--Kjenner-oss-ikke-igjen Anonymkode: 25b09...3e3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #252 Skrevet 2. oktober 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Dingler ikke en ekte penis mer fra side til side når man går? Anonymkode: ec831...78c Jo 😂 Anonymkode: 0acc3...271 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #253 Skrevet 2. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: ....eller https://www.aftenposten.no/kultur/i/3JQLPP/Folk-i-finansbransjen-om-Exit--Kjenner-oss-ikke-igjen Anonymkode: 25b09...3e3 Men tror noen av disse vil innrømme det (hvis de lever i et moralsk forkastelig miljø)? Dette vil muligens gå utover karrieren deres samt privatlivet (kone, barn, etc). Anonymkode: ad3ef...85a 22
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #254 Skrevet 2. oktober 2019 Bare sett ca 1 minutt av første ep, skal gi det en sjanse. Men mulig jeg misforstod hypen før seriestart. trodde det skulle handle om finansmenn som snakket om en større hendelse (oppdiktet) som hendte for lenge siden (for eks en gang mellom 80tallet og 90tallet), og at poenget var at denne hendelsen var skikkelig mørk og sjokkerende. Er jo dessverre ikke noe sjokk akkurat at finansmenns puler rundt, snakker fort og er sleske? Føler det blir litt sånn Aber Bergen tøys bare at masse nakenhet. Men det er ganske god casting så skal se mer, kanskje jeg blir positivt overrasket. Anonymkode: 0aaa4...f50 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #256 Skrevet 2. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men tror noen av disse vil innrømme det (hvis de lever i et moralsk forkastelig miljø)? Dette vil muligens gå utover karrieren deres samt privatlivet (kone, barn, etc). Anonymkode: ad3ef...85a Poenget mitt var at du finner vel begge ytterpunktene. Anonymkode: 25b09...3e3 2
Gjest Peanut Skrevet 2. oktober 2019 #257 Skrevet 2. oktober 2019 (endret) Virkelig ikke overrasket Jeg trodde jeg skulle bli wow! men det var mer sånn «this is it?» 🤔 Endret 2. oktober 2019 av Peanut
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #258 Skrevet 2. oktober 2019 Hva var motivet for disse mennene å la seg intervjue ? Anonymkode: dd313...b20 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #259 Skrevet 2. oktober 2019 Serien skal diskuteres i Dagsnytt 18 i dag. Anonymkode: 25b09...3e3 1
GjestSiden2006 Skrevet 2. oktober 2019 #260 Skrevet 2. oktober 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Serien skal diskuteres i Dagsnytt 18 i dag. Anonymkode: 25b09...3e3 Skal gå inn på NRK radio appen å høre ⬆️💰⚖️🎥💊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå