Gå til innhold

Dyrebeskyttelsen erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen direkte erfaring med dyrebeskyttelsen i Bergen, men jeg jobber som frivillig i en organisasjon et annet sted i landet som driver med omplassering av hunder og katter. Vi får ofte telefoner fra fortvilte dyreeiere og folk som har funnet hjemløse dyr i Bergen, og de sier det ikke er noe hjelp å få hos lokale organisasjoner. For oss så virker det som det er et slags geografisk hull i dyrevelferden i det området. I resten av landet henvender folk seg til lokale aktører.

Anonymkode: 1a268...d71

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2019 den 22.26):

Ja de er frekke som faen. Aldri opplevd makan. Tror de vet alt å kan alt, tror de er bedre en deg som menneske. Finn katt en annen plass.

Anonymkode: b27a1...af7

ikke si sånn. Det er ikke de stakkars pus sin skyld at noen er frekke. 😟de vil gjerne få seg et godt hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt mange års erfaring innenfor Dyrebeskyttelsen, men da i en annen avdeling, men ser de samme problemene der også. En mobbekultur hvor den i toppen driver unna de frivillige og på den måten får man heller ikke skiftet ut vedkommende. Hoarding av dyr er ganske vanlig, og enkelte ser seg blind på hvor mange dyr de klarer å ta seg av, og tenker at så lenge det er bedre enn der de kom fra så er det innafor. Sett MYE dårlig, og det er veldig vanskelig å løse slike saker innad i avdelingen da det ofte trues med det ene og det andre. Blant annet at person/personer skal klages inn sentralt/ til Mattilsynet osv. 

Og dere skulle bare visst hva som foregår rundt om i organisasjoner som det ikke prates om. En organisasjon som jeg vet blir heiet frem av mange og promotert via kjente aktører, sier ingenting om at de fanger inn kolonier og skyter dem stående i fella, uten å sjekke opp om katten kan være eid/ chippet. Det har de brent seg på tidligere, slettet da bare kommentarer fra eier. 

En annen organisasjon har redde/usikre/ katter boende på små rom, uten videre ambisjoner om at de skal omplasseres, fordi "ingen hjem blir noen gang gode nok". Så kattene går der år ut og år inn. Såkalt No-Kill. Jeg er absolutt for at dyr ikke skal avlives bare fordi de er vanskelig å omplassere, men da må man virkelig jobbe for at målet skal være omplassering, og med det også fire litt på egne skyhøye krav. Resultatet blir dessverre at de redde og usikre dyrene hoardes, og atferden blir som regel ikke bedre av at det er for mange dyr på samme plass med de samme atferdsutfordringene. Samtidig klager driverne over mengden arbeid som må legges inn i dyreholdet, og hvor lite hjelp de får. Men jeg skjønner jo at folk mister interessen og motivasjonen når det i praksis er oppbevaring i stedet for omplassering.. 🙄

Anonymkode: 5ded4...859

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...