Gå til innhold

Angst for å presentere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Livredd er vel heller mer riktig. Jeg står og skjelver når jeg presenterer og stemmer sprekker til tider.

Jeg holder på å kaste opp rett før det er min tur til og gå foran klassen. Er det noe som helst som kunne hjulpet?

Er forresten ei voksen kvinne i tredve årene. Skulle tro jeg var forbi dette stadiet, men nei.

Noen tips? 

Anonymkode: 7c56f...335

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

❤️

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Skrevet

Poenget er, jeg tror de du presenterer for kommer til å støtte deg, ha medfølelse med deg og synes du er kjempetøff som tørr. Ikke alle tørr, om du tørr er du modig. Den modige er ikke den som ikke er redd, men den som trosser frykten. 

Skrevet

Jeg har det likedan. Jeg har funnet ut at ofte øver jeg for mye på forhånd på det jeg skal si. Ofte kommer budskapet bedre frem om jeg tar det litt på sparket (ikke lese ordrett), for det høres mer naturlig ut og engasjerer mer. Og jeg føler selv at det blir bedre flyt. Da jager jeg ikke så mye gjennom teksten heller for å bli ferdig.

Skriv gode stikkord, lær deg temaet du skal snakke om, og fake it till you make it! Lat som du er dritgod, rett og slett! 

Anonymkode: 4b6d9...ab5

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, Hubbie skrev:

Jeg kunne også få voldsomme fryktreaksjoner i forkant og under fremføringer. Husker spesielt en gang hvor jeg knakk helt sammen, hjertebank, svimmel, skjelving og gråt. Stokket ordene, fikk jernteppe og måtte begynne på nytt. Stod der og fikk ikke ut et ord. Men jeg fullførte selv om jeg stod og gråt en halv time foran hele klassen. 

Gjett hvordan responsen var etterpå? Alle jentene kom for å gi meg en klem. Skikkelig rørende❤️

Tilgi meg, men nåde er ikke rørende. Det er syndig, jeg trodde folk var smartere.

Anonymkode: 631ce...610

Skrevet

Hvis du har noe menneskelig i deg, vil du være redd. Det er det mest menneskelige som finnes, Mot er det beste, men det varer to minutter. Du vil føle deg bra når du er ferdig. Du vil føle deg dårlig hvis du fortsetter å utsette seieren.

• Liker 1
Skrevet

Vit at du ikke er alene om å slite med dette! 

Det som hjelper meg er å øve på det jeg skal si, jeg prøver å kunne stoffet utenat og har bare arket til hjelp hvis jeg får her teppe. Si presentasjonen høyt forran speilet  hjemme, så forran familie/venner. Vær trygg på at du kan det du skal si. Si til deg selv at dette klarer du og gjerne ha en belønning når du har gjennomført (kjøpe deg en ting du har lyst på etc).

Under framføringen fokuserer du på å puste og å snakke i normalt tempo. Ikke vær redd hvis du beveger deg utenfor notatene så lenge det er relevant for presentasjonen. Når du er ferdig roser du deg selv! Du gjennomførte! Ikke fokuser på hva du sa feil, fokuser på det du greide og kan lære av til neste hang. 

Anonymkode: 33462...e65

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilgi meg, men nåde er ikke rørende. Det er syndig, jeg trodde folk var smartere.

Hæ?

Gjest Familytree
Skrevet
3 timer siden, Hubbie skrev:

Hæ?

Jeg tror det AB betyr er: "Hva en vakker gest, jeg er sikker på at du følte mye kjærlighet og at du fortjener å føle deg sendt" eller h*n hater deg haha😅

Skrevet
21 timer siden, Hubbie skrev:

Hæ?

Folk hadde medfølelse med deg. Du gråt foran hele klassen. Trodde du at de kom til å angripe deg? Du var allerede flau🙃

Skrevet

Som ett par andre sier så øver jeg meg alltid foran speil eller ut i lufta rommet når jeg skal presentere for mange mennesker, det stoffet jeg skal presentere. Gjerne også stående, slik at jeg øver meg på hvordan jeg står stødig og fokusert. Avtal gjerne med noen på forhånd om du kjenner noen som skal være tilstede at du ser ekstra mye på vedkommende når du presenterer, det hjelper at du har fokus på ett kjent fjes. Kan også være fint å ha slides med stoffet du skal presentere om mulig. Lykke til!

Anonymkode: 8521b...0f9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...