Gå til innhold

Frisk fra langvarig depresjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen her som har slitt med langvarig depresjon og blitt frisk fra det?
Da tenker jeg gjerne på dere som har slitt i mange, mange år.
Hva skjedde eller hva gjorde dere for å komme dere ut av mørket?

Anonymkode: 0e014...676

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Var frisk, helt til jeg møtte veggen på jobb, gikk inn i en årelang depresjon og fikk utmattelse. 

La plutselig om kostholdet etter inspirasjon fra noen nettkilder.
Depresjonen, nedstemtheten og utmattelsen ble borte etter bare et par uker, og jeg gikk inn i en normal tilstand for første gang på 3 år. Fantastisk deilig. Får tilbakefall hvis jeg spiser normalt igjen. Holder meg frisk på det nye kostholdet. 

Anonymkode: edec8...11f

Skrevet

De fleste som er deprimerte er jo deprimerte av en grunn, og da gjelder det å endre det som er grunnen til at man er deprimert. Er du deprimert uten grunn og bare pga en kjemisk ubalanse i hjernen så er det medisiner som gjelder.

Anonymkode: 21166...2c7

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Var frisk, helt til jeg møtte veggen på jobb, gikk inn i en årelang depresjon og fikk utmattelse. 

La plutselig om kostholdet etter inspirasjon fra noen nettkilder.
Depresjonen, nedstemtheten og utmattelsen ble borte etter bare et par uker, og jeg gikk inn i en normal tilstand for første gang på 3 år. Fantastisk deilig. Får tilbakefall hvis jeg spiser normalt igjen. Holder meg frisk på det nye kostholdet. 

Fortell!! Hvordan har du endret på kostholdet?

Anonymkode: 9b589...742

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som er deprimerte er jo deprimerte av en grunn, og da gjelder det å endre det som er grunnen til at man er deprimert. Er du deprimert uten grunn og bare pga en kjemisk ubalanse i hjernen så er det medisiner som gjelder.

Nei. Hvorfor har du kjemisk ubalanse da? Hvor stammer den ifra? 
Hvorfor skal du behandle hodet når det er magen som står for 90% seretoninproduksjonen i kroppen? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fortell!! Hvordan har du endret på kostholdet?

Anonymkode: 9b589...742

Lavkarbo, melkefritt, kornfritt og minimalt med tilsetningsstoffer. 

Med andre ord: Mye nøtter, frø, kjøtt, fisk, bær, frukt, grønt, gode oljer osv osv.

Skrevet

Ja, var deprimert relativt konstant i 14 år. Verken medisiner eller terapi hjalp. Det som til slutt endret alt var at jeg ble fysisk syk i tillegg,  smellen jeg gikk på da var skikkelig kraftig,  en tilfeldighet gjorde at jeg ikke fikk mulighet til å ta mitt eget liv og etter det verste var over ble jeg kjempe redd. Jeg fikk en slags "point of no return" følelse. Enten er jeg død innen et år, eller så kan jeg aldri la depresjonen ta overhånd igjen. Etter det har jeg aldri vært deprimert. Høres ufattelig enkelt ut, og det var det, som å skru på en bryter, men jeg hadde jobbet så ekstremt hardt på å komme meg utav det i så mange år så det var nok noe som plutselig gikk opp for meg. 

Anonymkode: f90bb...382

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har diagnosen langvarig depresjon (=mer enn 10 år). Den har jeg fått grunnet tøff oppvekst og sykdom siden jeg var i barnehagealder. Er ikke så lett å «endre» bakgrunnen sin. Jeg har jobbet i snart 8 år for å bli bedre, og jeg har blitt mye bedre! Men hvis depresjonen rekker å vokse seg stor og sterk, så tror jeg aldri man blir kvitt den, men man lærer seg å leve med den og gjøre den mindre til det punktet hvor den er så og si ubetydelig i hverdagen. Men jeg blir nok aldri den samme som jeg en gang var!

kan anbefale å se videoen om «the black dog» på YouTube. Det er en anerkjent folkelig forklaring på depresjon.

Anonymkode: a1bb1...2d1

• Liker 1
Skrevet

Det hadde vært veldig fint med utfyllende svar, for dem som ønsker å dele mer av sin historie. :)

En av mine nærmeste har slitt med depresjon i mange år og jeg er veldig nysgjerrig på hvordan man kan komme ut av en slik mørk tunnel, når man har slitt så lenge.

Det er så lett å si "kom deg ut, gå tur i skog og mark. Ta antidepressiva og gå til psykolog. Hold deg aktiv". Men bak disse banale forslagene så må det ligge noe dypere? Å bli frisk fra en depresjon tror jeg handler mye om å jobbe med seg selv og sin egen psyke. Måten man tenker på og handler på. Det spirituelle og det psykiske. Lurer på hva som skjer, når man da begynner å gjøre disse tingene. Hvilke tankerekker er det som settes i gang, som gjør at man klarer å finne veien ut?

Ts.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å bli frisk fra en depresjon tror jeg handler mye om å jobbe med seg selv og sin egen psyke. Måten man tenker på og handler på. Det spirituelle og det psykiske. Lurer på hva som skjer, når man da begynner å gjøre disse tingene. Hvilke tankerekker er det som settes i gang, som gjør at man klarer å finne veien ut?

Du stiller gode spørsmål. Jeg kjenner noen som har hatt god hjelp å lese bøker om personlig utvikling. Og om pusten/meditasjon, om det å komme seg opp og fram. Slike bøker skaper entusiasme og tro, det snur den vonde sirkelen. Faren med depresjon er jo at du tillater deg å dvele ved den, fordi det gjør så vondt. Å lese noe som piffer deg opp og får deg vekk fra denne tankebanen skaper en slags "placeboeffekt", som igjen gjør at du tar fatt på dine egne tankebaner og aktivt korrigerer din egen tankegang. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært veldig fint med utfyllende svar, for dem som ønsker å dele mer av sin historie. :)

En av mine nærmeste har slitt med depresjon i mange år og jeg er veldig nysgjerrig på hvordan man kan komme ut av en slik mørk tunnel, når man har slitt så lenge.

Det er så lett å si "kom deg ut, gå tur i skog og mark. Ta antidepressiva og gå til psykolog. Hold deg aktiv". Men bak disse banale forslagene så må det ligge noe dypere? Å bli frisk fra en depresjon tror jeg handler mye om å jobbe med seg selv og sin egen psyke. Måten man tenker på og handler på. Det spirituelle og det psykiske. Lurer på hva som skjer, når man da begynner å gjøre disse tingene. Hvilke tankerekker er det som settes i gang, som gjør at man klarer å finne veien ut?

Ts.

Å gå til feks psykolog er jo å jobbe med nettopp disse tingene. Når jeg er der får jeg snakket ut, får tips, støtte og råd. «Hjemmelekser» og øvelser for å snu tankegang, for å få ett positivt synt på «selv’et», trene på pust, avslapning og det å leve her og nå, være tilstede IG nyte øyeblikkene. Lære seg å akseptere depresjonen istedenfor å prøve å skyve den vekk. For med aksept over det man ikke kan endre(depresjonen), så kan man klare å fokusere på det man kan endre(selvbildet, selvfølelse, kosthold og aktivitet, ting man liker/ikke liker i hverdagen, etc). Det er umulig å ta depresjonen alene, men ved å endre andre ting i livet til det positive så vil depresjonen krympe og etterhvert bli så godt som borte. 

Anonymkode: a1bb1...2d1

• Liker 3
Skrevet

Mye terapi, og mye vilje - har jeg jobbet meg ut av depresjonen. Var deprimert fra jeg var barn til jeg var 29 ca. 

Anonymkode: b2788...80a

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts.

Disse rådene er ikke så banale som du tror. Det er vist at disse tingene har effekt når det kommer til bedring. Det å gå tur heller enn å ligge hjemme gir deg mer enn du tror. Mange kommer mer i kontakt med seg selv når de er i naturen. Bevegelse og mestring gir deg endorfinrush. Det er ikke uten grunn at mange føler seg bedre av trening, både friske og syke. Når du kjenner deg sterk og mestrer kroppen, fører dette ofte til at man føler seg sterkere når det kommer til å mestre psyken. 

Det er tungt (tyngre) å jobbe med psyken om man ikke har annet å tenke på i hverdagen. Å holde seg aktiv betyr også friperioder borte fra det som tynger. Det er ikke lett når man ikke orker noen ting og bare kjenner for å ligge til sengs, (ja, jeg har vært der,) men jeg har opplevd at selv om jeg har dårlige dager gir deg meg bittelitt hver gang jeg gjør noe annet enn å ligge hjemme.

Jeg er frisk i dag, så dette er lett å si, selv om jeg vet hvor utrolig vanskelig det kan være å gjøre når man er deprimert. Men jeg har laget en kriseplan for meg selv som de nærmeste rundt meg kjenner til, som går på fysisk aktivitet og annet som gjør at jeg kommer meg ut. Det trenger ikke å være mye. Bare et oppmøte teller, f.eks kan det å sitte på en benk i en park være dagens mål. Mine nærmeste vet hvor mye slike ting betyr og gir meg heller ikke dårlig samvittighet for alt jeg ikke får til. De blir heller med meg og kjøper meg en kaffe og holder meg med selskap den tiden jeg sitter på benken. Jeg har også ført opp at jeg vil ha mange klemmer. Selv om jeg bare gråter hjelper det veldig med kroppskontakt og gode ord.

For å jobbe med psyken må jeg være i stand til det. Da er disse små lukene i hverdagen godt utgangspunkt for å se at jeg faktisk orker. Jeg orker å sitte på benken. Da orker jeg å gå inn i det vonde, litt etter litt, ettersom jeg blir sterkere. 

Den viktigste lærdommen er: ting tar tid. Gi deg tid. 

Anonymkode: 3c94e...38d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...