AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #1 Skrevet 25. september 2019 Hallo Jeg skjønner ikke helt dette med ull. Alle sier at ull er gull og de har ull fra innerst til ytterst etc etc. Det er flott. Jeg brukte en del ull på dattera mi da hun var liten,men la merke til at huden ble tørr og irritert, og hun ble kaldsvett på føttene, hver gang.. Kald og svett. Med bomull innerst og ull over eventuelt holder hun seg tørr og varm. Det samme med meg, jeg blir kaldsvett,og det klør selvom det er sånn som "ikke klør". Føler jeg blir varmere med vanlig genser under og ull utenpå.. Nå har hun begynt i barnehagen, og jeg kommer til å kjøre på bomull innerst og mellomlag med tykk hjemmestrikk og varmt utetøy.. Men så leser jeg at det kanskje ikke er bra nok..? Anonymkode: 5b389...443 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #2 Skrevet 25. september 2019 Så lenge barnet ditt holder seg varm med det, er det jo bra nok 😊 Vår eldste kan ikke bruke ull på grunn av eksem, så da bruker vi bomull og fleece en del. Ullgenser utenpå kan gi eksem for han, men ullbukse utenpå bomullsstrømpebukse går bra, så da bruker vi gjerne det 😊 ull er fint det, men ikke for enhver pris. Anonymkode: 6adb8...0f2 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #3 Skrevet 25. september 2019 Ikke alle liker/tåler ull innerst. Finnes plagg med silke eller bonull innerst som er mildere for huden. Du gjør det som passer for dere. Anonymkode: 5cdc0...799
Antoinette Skrevet 25. september 2019 #4 Skrevet 25. september 2019 Et tips kan være å forsøke merinoull innerst - men noen barn reagerer med kløe og sår hud uansett og da er bomull og fleece helt fint. Husker med gru den norske helullen vi bruke som barn. Grøss.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #5 Skrevet 25. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge barnet ditt holder seg varm med det, er det jo bra nok 😊 Vår eldste kan ikke bruke ull på grunn av eksem, så da bruker vi bomull og fleece en del. Ullgenser utenpå kan gi eksem for han, men ullbukse utenpå bomullsstrømpebukse går bra, så da bruker vi gjerne det 😊 ull er fint det, men ikke for enhver pris. Anonymkode: 6adb8...0f2 Fleece er deilig, jeg bruker det ofte på natten i bukse og sokker, deilig og varmt:) Man må kanskje bare prøve det frem Anonymkode: 5b389...443
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #6 Skrevet 25. september 2019 1 minutt siden, Antoinette skrev: Et tips kan være å forsøke merinoull innerst - men noen barn reagerer med kløe og sår hud uansett og da er bomull og fleece helt fint. Husker med gru den norske helullen vi bruke som barn. Grøss. Har prøvd, hun kaldsvetter av det. Siden jeg selv synes det er ubehagelig å kaldsvette, synes kanskje hun det også.. Blir kanskje bare vanlig bomull og diverse ull over:) Huff, husker det sjæl, og måtte ha på meg det da vi pleide å gå tur med skolen i regnværet. Og det klødde og klødde😂 Anonymkode: 5b389...443
Antoinette Skrevet 25. september 2019 #7 Skrevet 25. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Huff, husker det sjæl, og måtte ha på meg det da vi pleide å gå tur med skolen i regnværet. Og det klødde og klødde😂 Anonymkode: 5b389...443 Stikkete og jævlig var det. Husker godt da merinoullen kom og strømpebukser ikke klødde mer.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #8 Skrevet 25. september 2019 2 minutter siden, Antoinette skrev: Stikkete og jævlig var det. Husker godt da merinoullen kom og strømpebukser ikke klødde mer. Godt er det 😍 Anonymkode: 5b389...443
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #9 Skrevet 25. september 2019 Jeg har gått med både ull innerst, og bommull innerst og ull utenpå. Syns ull fungerer like godt som lag nr. 2 egentlig, det er vel bare når man blir skikkelig våt at ull har en fordel siden det varmer også når det er vått? Anonymkode: 8036d...407
Vera Vinge Skrevet 25. september 2019 #10 Skrevet 25. september 2019 Du må jo bare prøve deg fram. Vi lærer jo at ull innerst er det eneste rette, men jeg har hatt barn med eksem som har måttet ha bomull innerst, og de har vært gode og varme likevel. Den største fordelen med ull innerst, slik jeg ser det, er om barnet blir svett eller våt, der kommer bomullen til kort. Men om barnet ikke svetter og ikke blir våt, ser jeg ikke problemet med bomull innerst sånn varmemessig.
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. september 2019 #11 Skrevet 25. september 2019 Kommer mye an å ullen, men noen tåler rett og slett ikke ull så bra. Så lenge ungen er varm og tørr så spiller det ingen trille.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #12 Skrevet 25. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hallo Jeg skjønner ikke helt dette med ull. Alle sier at ull er gull og de har ull fra innerst til ytterst etc etc. Det er flott. Jeg brukte en del ull på dattera mi da hun var liten,men la merke til at huden ble tørr og irritert, og hun ble kaldsvett på føttene, hver gang.. Kald og svett. Med bomull innerst og ull over eventuelt holder hun seg tørr og varm. Det samme med meg, jeg blir kaldsvett,og det klør selvom det er sånn som "ikke klør". Føler jeg blir varmere med vanlig genser under og ull utenpå.. Nå har hun begynt i barnehagen, og jeg kommer til å kjøre på bomull innerst og mellomlag med tykk hjemmestrikk og varmt utetøy.. Men så leser jeg at det kanskje ikke er bra nok..? Anonymkode: 5b389...443 Av vesentlig beydning er om du bor på et sted der dete r 20 minus ute når det er kaldt, eller om du bor ett sted der det nesten aldri kommer under null grader og regner i bøtter og spann. Dernest er ikke ull bare ull, i dag. Superwash behandlet ull, ull i blanding med ulike syntetfibre gjør huden klam. Ren ull uten superwashbehandling er noe helt annet enn ull med syntet/plast innblanding. Ull kommer fra ulike dyr, merinoullprodusenten og saueullprodusenten/dyrene har ulik ull, det samme gjelder for alpakka, villsau m.m. ullen fra de ulike dyrene kan ha ulik opplevelse på menneskekroppen. Hva barnehagen din ønsker og opplever at barna trenger kan ingen her ikke vurdere. Det viktigste er dog at barna ikke fryser eller går våte. Anonymkode: a6803...882
Sliten&kjørt52 Skrevet 25. september 2019 #13 Skrevet 25. september 2019 To plagg i ett. Hypereffektiv fukttransport vekk fra huden vha. ¨Superundertøy¨, -merino som varmer, uten hudkontakt ... Dette er ekstremt bra løsning for å være tørr, varm, kløfri, -uten å være tungt eller ¨klumpete¨, IMHO. ¨¨Arctic Double serien er et innovativt to-lags funksjonstøy basert på vår unike nettingstruktur innerst mot kroppen kombinert med den beste merinoull på utsiden. Passer ypperlig til all frilufts aktivitet og er en klassiker til tur og ekspedisjoner. Best i test en rekke ganger og vinner av teko innovasjonspris.Dette er det desidert varmeste, kløfri undertøyet for barn!¨¨ Fra... https://www.brynje.no/kids a.
Sliten&kjørt52 Skrevet 25. september 2019 #14 Skrevet 25. september 2019 (endret) Trenger ikke koste ¨blod ut av æua¨ heller. Kjøpe billig ¨Superundertøy¨ + Ull som lag nr. 2, vekk fra huden. -Gjør jobben det og, fukt vekk fra huden, og varmer skikkelig. Mye på tilbud, kjøp sett da, av hvær type til ¨godpris¨. XXL, COOP Mega etc. https://www.stormberg.com/no/barn-1-7/undertoy?p=2 https://www.xxl.no/helly-hansen-lifa-set-superundertoy-junior-svart/p/1079219_2_style Evt. Google tilud undertøy barn etc. Kjøp smart . a. Endret 25. september 2019 av Sliten&kjørt52
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #15 Skrevet 25. september 2019 Name it bla har ullundertøy med bomull på innsiden, hust & claire har ullundertøy med bambus på innsiden og nøstebarn har ullundertøy med silke på innsiden. Finnes mange som ikke kan bruke ull pga eksem f.eks. Finnes mange fine andre alternativer 😊 Det som er med bomull er at det ikke holder på varmen dersom det blir bløtt, det gjør ull. Anonymkode: 7ca28...7dc
Sliten&kjørt52 Skrevet 25. september 2019 #16 Skrevet 25. september 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: nøstebarn har ullundertøy med silke på innsiden. Finnes mange som ikke kan bruke ull pga eksem f.eks. Finnes mange fine andre alternativer 😊 Det som er med bomull er at det ikke holder på varmen dersom det blir bløtt, det gjør ull. Anonymkode: 7ca28...7dc Ull og Silke funker når det er vått. Lærte hvor bra silke funker på Spitsbergen, hadde ting fra Alaska jeg ikke hadde sett her nede, den gang. a.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #17 Skrevet 25. september 2019 1 time siden, Sliten&kjørt52 skrev: Ull og Silke funker når det er vått. Lærte hvor bra silke funker på Spitsbergen, hadde ting fra Alaska jeg ikke hadde sett her nede, den gang. a. Ja, det vet jeg mente at ren bomull ikke er så bra dersom det blir vått, for det regulerer ikke på varmen. Anonymkode: 7ca28...7dc
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #18 Skrevet 25. september 2019 Stort sett brukt fleece som varmeplagg her, ull har alle 3 barna våre klødd fælt av. Har hatt venner som har sverget til ull til ungene uansett årstid og temperatur, jeg syntes de barna virket svette støtt -så usikker på om ull alltid er best. Anonymkode: 0cfce...f50 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #19 Skrevet 25. september 2019 Ull er jo digg utenpå bomullsgenser, men jeg blir bare klam av ull direkte på huden, jeg snakker om kari traa superundertøy. Det går virkelig ikke. Har brukt fleece, og det er veldig behagelig. Jeg tenker barnet får bruke ull utenpå bomull, får det går bra mtp irritasjon, også blir det ikke så kaldt.. Anonymkode: 5b389...443
Sliten&kjørt52 Skrevet 25. september 2019 #20 Skrevet 25. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det vet jeg mente at ren bomull ikke er så bra dersom det blir vått, for det regulerer ikke på varmen. Anonymkode: 7ca28...7dc HELT Enig. Ull og Silke er perfekt. Våt bomull blir også tungt som fy når vått. -og tar ¨vinter og votter¨ å tørke i telt og. Ullundertøy med silkefor høres PERFEKT Ut. Ullundertøy med ¨Superundertøy¨ for er også bra, netting best, hvis det skal svettes, pga. særdeles effektiv fukttransport vekk fra huden. Sjekk ut f. eks. Husqarna sine løsninger for vinterbeklednin, tømmerhugst. -Mange år siden, vet ikke om de selger tøy til pro. bruk lenger. Bomull er nei, i hue mitt, til ¨våte jobber¨ -vinter. a.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå