AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #1 Skrevet 24. september 2019 jeg sliter med fysiske smerter som gjør livet vanskelig. er ikke i arbeid pga dette. men er dypt deprimert pga en vanskelig hverdag. har ikke noe nettverk rundt meg. er begynt å lure på om det er verdt å holde ut mer. jeg er ikke den som roper høyest, men nå lurer jeg på om jeg bør legges inn på psyk, pga jeg har så mye vondt at jeg spiser lite, klarer så vidt å sitte på pc og betale regninger. og er begynt å få veldig mørke tanker som ikke var der tidligere. har sagt desse tingene til legen uten respons. hvordan kan jeg få hjelp🙈😥 Anonymkode: 19805...d65
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #2 Skrevet 24. september 2019 Hvis tankene er så mørke at du er redd dem kan du kontakte ambulant akutteam ved DPS. Hvis du er alvorlig redd for å ta ditt eget liv kan du ringe 113. Det er vanlig at fastlege henviser til psykolog, men hvis du opplever tankene som akutte vil du få hjelp/bli vurdert for akutt innleggelse av aat. Det er vondt å høre at du har det psykisk vondt uten å få hjelp (bytt lege!). Anonymkode: 3bc14...8f4 2
Gjest Hundedama Skrevet 24. september 2019 #3 Skrevet 24. september 2019 Så vondt å hørd. Ring legevakt og si st du trenger akutt hjelp både psykisk og fysisk ❣️d finnes hjelp, mist ikke motet. Dersom du føldr du trenger myd hjelp vil jeg anbefale deg å si samtidig at du har behov for inleggelse på psykiatrisk, ikke se på ddt som noe flaut. De fleste mennesker opplever en krise i libdt, og jeg kjenner noen som har vært innlagt og fått god hjelp, de hadde fine opplevelser og fikk mye omsorg på DP, og du trenger omsorg nå, og hvile. Ønsker deg slt godt. Du Kan sende meg pm om du trenger en venn. Varm klem ♥️
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #4 Skrevet 24. september 2019 takk for svar. det er vanskelig å håndtere alt dette, og jeg opplever at han er for restriktiv ved smertelindrende medikamenter som letter hverdagen for meg 1-2 dager i uken. «du kan jo bli avhengig» er standardsvaret hans Anonymkode: 19805...d65
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #5 Skrevet 24. september 2019 2 minutter siden, Hundedama skrev: Så vondt å hørd. Ring legevakt og si st du trenger akutt hjelp både psykisk og fysisk ❣️d finnes hjelp, mist ikke motet. Dersom du føldr du trenger myd hjelp vil jeg anbefale deg å si samtidig at du har behov for inleggelse på psykiatrisk, ikke se på ddt som noe flaut. De fleste mennesker opplever en krise i libdt, og jeg kjenner noen som har vært innlagt og fått god hjelp, de hadde fine opplevelser og fikk mye omsorg på DP, og du trenger omsorg nå, og hvile. Ønsker deg slt godt. Du Kan sende meg pm om du trenger en venn. Varm klem ♥️ tusen takk💜💜 Anonymkode: 19805...d65
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #6 Skrevet 24. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: takk for svar. det er vanskelig å håndtere alt dette, og jeg opplever at han er for restriktiv ved smertelindrende medikamenter som letter hverdagen for meg 1-2 dager i uken. «du kan jo bli avhengig» er standardsvaret hans Anonymkode: 19805...d65 Da bør du få henvisning til smerteteam. De har slike ved de største sykehusene. Anonymkode: 608ed...7ac 4
Gjest Hundedama Skrevet 24. september 2019 #7 Skrevet 24. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: tusen takk💜💜 Anonymkode: 19805...d65 ❤️❤️❤️
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #8 Skrevet 24. september 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: takk for svar. det er vanskelig å håndtere alt dette, og jeg opplever at han er for restriktiv ved smertelindrende medikamenter som letter hverdagen for meg 1-2 dager i uken. «du kan jo bli avhengig» er standardsvaret hans Anonymkode: 19805...d65 Du bør finne deg en ny lege eller iallefall be legen henvise deg til smerteklinikk. Jeg sliter selv med kroniske smerter, men har de siste årene fått smertelindring i form av langtidsvirkende opiater og det har gitt meg et nytt liv. Når jeg er hos legen nå har hun fokus på om jeg er smertelindret nok til å være i normal aktivitet. Det fungerer helt utmerket. Jeg startet opp på dette etter et besøk på smerteklinikken. Anonymkode: c3bc1...f7b 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #9 Skrevet 24. september 2019 Med en del leger må man selv be konkret om ting, som henvisning til psykolog, smerteklinikk, smertestillende etc..ellers er de passive. Hvis du er en kronisk smertepasient, så er det bare tull å frykte avhengighet i en slik grad at man ikke smertelindrer, men det er jo en balansegang. Du må nok dessverre være pådriver selv med en slik lege. Anonymkode: 1356b...0a9 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #10 Skrevet 25. september 2019 Hvis det er fibromyalgi så sjekk ut Medisinsk Klarsynt av Anthony William. Jeg kjenner en som hadde smerter i 45 år og ble kvitt det med rådene hans. Boken går ut på at smertene er skapt av virus som produserer nervegift, og hvordan man spiser riktig for å sulte ut virusene og ta livet av dem. Funker også for leddgikt og smerter som har kommet etter skade. Anonymkode: 4e276...100
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #11 Skrevet 25. september 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg sliter med fysiske smerter som gjør livet vanskelig. er ikke i arbeid pga dette. men er dypt deprimert pga en vanskelig hverdag. har ikke noe nettverk rundt meg. er begynt å lure på om det er verdt å holde ut mer. jeg er ikke den som roper høyest, men nå lurer jeg på om jeg bør legges inn på psyk, pga jeg har så mye vondt at jeg spiser lite, klarer så vidt å sitte på pc og betale regninger. og er begynt å få veldig mørke tanker som ikke var der tidligere. har sagt desse tingene til legen uten respons. hvordan kan jeg få hjelp🙈😥 Anonymkode: 19805...d65 Selv om det ikke hjelper deg så er du ikke alene. Har det på samme måte selv. nettverket kollapsa da jeg ble syk. De som er igjen er opptatt med sine ting. Har mye smerter og smertestillende virker ikke så godt lenger. Jeg trener et par dager i uka. Ellers prøver jeg og gjøre det beste ut av det og fokusere på ting jeg kan klare. Aksept for sin egen situasjon er vanskelig og der er ikke jeg heller enda. Sjekk ut om du har et Mestringssenter i din kommune. Det er lavterskel tilbud for samtaler og der skal du kunne kontakte de uten henvisning fra lege. Sånn er det her jeg bor. Legen din burde ha informert at du kan søke DPS eller andre instanser sik at du kan få snakke og sortert det du har i hodet. Det kan lette hverdagen litt. Nå vet jeg ikke og heller trenger du ikke forklare hva som feiler deg. Men kanskje litt trening hos fysioterapeut kan lette litt på smertene. Hadde jeg ikke trent så hadde jeg nok ikke klart meg så bra som jeg kan i dag. Da kan du få tilpasset øvelser som passer til din helse. Jeg synes det er med og holde meg opp. Anonymkode: 234ed...bbb 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #12 Skrevet 25. september 2019 takk for fint svar🌺jeg gikk til psykolog noen ganger, men ha sa det var viktigere at jeg fikk medisinsk hjepl(har mange ulike diagnoser og tilstander), ikke bare a-4 dessverre. nå betaler jeg 5-8000kr i mnd for privat behandling og medisiner. har måttet selge hus og bil for 5 år siden, og bor på hybel i dag. skal klare å finansiere 6 mnd til, men da er det økonomisk stopp også. skal til noe off.utredning fremover, men de har lite tilbud til meg. fysio har jeg hatt i 20 år uten at det egentlig har hjelpt på noen av problemstillingene.jeg må være selektiv med hvem jeg drar til; mye avtaler skaper mer smerte og stress, og da kutter jeg først alt som ikke fungerer😌og må ligge mest mulig for å unngå smerter. jeg ser nok relativt frisk ut; er slank og kler meg pent(nok). så det er ingen på gaten som kan se at jeg er syk. men hjemme gråter jeg av smerter, avmakt; ja denne følelsen av at jeg ikke har påvirkningskraft på noenting lenger. føler meg også usynlig og ubetydelig for familie og de få veninnene jeg har. jeg kjemper på en måte for livet mitt uten at de bryr seg. hun ene tar kun kontakt hvis hun krangler med mannen😏føler meg så utolig lite verdt! på alle arenaer; arbeidsliv, vennskap og familie-jeg er ikke god nok-ikke engang grei nok🤭🙈 Anonymkode: 19805...d65 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #13 Skrevet 25. september 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg sliter med fysiske smerter som gjør livet vanskelig. er ikke i arbeid pga dette. men er dypt deprimert pga en vanskelig hverdag. har ikke noe nettverk rundt meg. er begynt å lure på om det er verdt å holde ut mer. jeg er ikke den som roper høyest, men nå lurer jeg på om jeg bør legges inn på psyk, pga jeg har så mye vondt at jeg spiser lite, klarer så vidt å sitte på pc og betale regninger. og er begynt å få veldig mørke tanker som ikke var der tidligere. har sagt desse tingene til legen uten respons. hvordan kan jeg få hjelp🙈😥 Anonymkode: 19805...d65 Herlighet, har du uutholdelige smerter så dra til fastlegen og be om en grundig utredning og deretter behandling! Det kommer ikke til å hjelpe deg noe å legge deg inn på psykiatrisk dersom årsaken til at du har det psykisk dårlig er at du har fysiske smerter! Anonymkode: 3adf7...993
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #14 Skrevet 25. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herlighet, har du uutholdelige smerter så dra til fastlegen og be om en grundig utredning og deretter behandling! Det kommer ikke til å hjelpe deg noe å legge deg inn på psykiatrisk dersom årsaken til at du har det psykisk dårlig er at du har fysiske smerter! Anonymkode: 3adf7...993 hvis jeg ligger i ro(ikke sitter noe) roer det seg, så jeg får ikke gehør for mine smerter. men det er ikke noe liv...jeg blir mer og mer fortvilet. har 6 dignoser(foreløbig), og venter på mer utredning. men den siste er ikke før mars😐 Anonymkode: 19805...d65
Gjest Hundedama Skrevet 25. september 2019 #15 Skrevet 25. september 2019 Håper du kontakter en lege idag, ♥️♥️♥️♥️
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #16 Skrevet 25. september 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: takk for svar. det er vanskelig å håndtere alt dette, og jeg opplever at han er for restriktiv ved smertelindrende medikamenter som letter hverdagen for meg 1-2 dager i uken. «du kan jo bli avhengig» er standardsvaret hans Anonymkode: 19805...d65 Det er jo tullete. Smertelindrende medikamenter finnes for å lindre smerte slik at livskvalitet kan bli opprettholdt. Det er det de er til for. Uten livskvalitet så er det ingenting som spiller noen rolle. Ikke alle blir avhengige heller, og om du blir det så er det fullt behandlebart på et senere tidspunkt. Anonymkode: c00ac...edf
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #17 Skrevet 25. september 2019 helt enig! av og til venter han både en og to uker på å svare på e-konsultasjon. og der går jeg og verker...har aldri vært/kommer aldri til å bli pillenarkoman, men trenger en dag eller to «fri» i løpet av uken. fælt å være 35 år men leve som en ustlitt syk dame på 85 år(ikke for å fornærme noen på 85, men er mer naturlig med mer plager da) Anonymkode: 19805...d65
_popcorn_ Skrevet 25. september 2019 #18 Skrevet 25. september 2019 Kjære trådstarter, Vi ønsker ikke å vurdere og tolke ordbruk når det kommer til vanskelige livssituasjoner hvor vi opplever at man befinner seg i en sårbar tilstand, og det er umulig for oss å vite hva den enkelte legger i ordene som brukes. Vi kan ikke vite om det er en generell følelse av å ville dø - i den forstand at man er nedbrutt og sliten, og ønsker å slippe - eller om det involverer en tanke om selvmord hvor man ønsker å utføre en handling som fører til døden for den som utfører det. Vi ønsker på ingen måte å tabubelegge de følelsene du har, men vi må stenge denne tråden med bakgrunn i det ovennevnte, samt at vi ikke har mulighet til å overvåke tråden din og vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du kan lese mer om hvorfor vi har denne regelen her. Hvis du sliter med slike tanker vil vi oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113. Alternative kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i. Mental Helse: 116 123 Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år) Kirkens SOS: 22 40 00 40 Med vennlig hilsen _popcorn_, mod
Fremhevede innlegg