Gjest Catzy i.i. Skrevet 19. mai 2005 #1 Skrevet 19. mai 2005 Jeg og sambo bommet helt på hvilke papirer som skal hvor og når. Så jeg trodde at papirene kunne leveres inn til inntil 3 dager etter vielsen, dum som jeg var. Sambo var ikke stort klokere. Anyway, i dag har jeg levert papirene i Oslo, og vi gifter oss 4. juni, dvs om 16 dager. På folkeregisteret sa de at det tar 14 dager - minst... Noen som vet hvordan vi kan sørge for å få dette i havn? Jeg har i hvertfall levert inn papirene personlig, og håper jeg kan hente dem personlig også. Mannen i skranken sa at det ikke var lov, men i informasjonen som kom med skjemaet, står det at de kan leveres mot legitimasjon. Får ringe saksbehandler neste uke og avtale det. Utrolig surt. Både jeg og sambo er rimelig engstelige nå. Catzy
Junibruden Skrevet 19. mai 2005 #2 Skrevet 19. mai 2005 Ikke engst dere. Dette går kjempefint! Men, det er viktig å purre! Få navnet på den du snakker m ed til uka, og ring gjerne noen dager senere og hør hvordan det går. Evt, send et kort med en kommentar om hvor dumt dette var og takk for rask gjennomgåelse. de vil selvfølgelig hjelpe, men da må de først bli påminnet om at det haster. Ikke tenk på dette, men nyt dagene framover.
Gjest Rikke Skrevet 19. mai 2005 #3 Skrevet 19. mai 2005 Hva er forskjellen på å levere dem personlig eller sende dem i posten? Hvorfor må man vise legitimasjon? Må man sende med kopi av legitimasjon? Det har ikke jeg gjort... Er dette noe jeg også har misforstått??
Tyren Skrevet 19. mai 2005 #4 Skrevet 19. mai 2005 Dette ordner seg ! Noen jeg vet om, fikk beskjed av presten 3 dager før bryllupet at papirene manglet, de hadde antagelig blitt borte i posten.... Brudeparet kastet seg rundt og fikk levert papirene samme dag og de ble gift 3 dager senere uten problem :-)
Gjest Miss.Chanel Skrevet 19. mai 2005 #5 Skrevet 19. mai 2005 skal det prøvingspapiret gis til presten?
Tyren Skrevet 19. mai 2005 #6 Skrevet 19. mai 2005 Jeg er litt usikker, men jeg vil tro at presten kanskje må ha en kopi.
Gjest Catzy i.i. Skrevet 19. mai 2005 #7 Skrevet 19. mai 2005 Bra det er flere enn meg som er forvirret. Prøvingspapirene skal gis til folkeregisteret, som skal sjekke opplysninger. Og så utsteder de et papir som skal videre til kirken, og som kirken registererer selve vigselen på. Presten sa at uten dette papiret, så blir det ingen vielse. :o Så det vi venter på nå, er papiret som skal til kirken. Poenget med personlig oppmøte er at akkurat nå vil det ikke være tid til noe postgang. Hverken at jeg poster ting nå, eller at de poster ting når de er ferdige, med mindre de blir ferdige flere dager før bryllupet skal stå. Hvis de bruker akkurat 14 dager, så er papirene klare torsdag 2 dager før bryllupet. Tar ikke sjansen på Oslo-posten der. Så jeg vil hente papirene på Folkeregisteret, så jeg vet at jeg har de når de er ferdige. Catzy
Gjest Betty Boop Skrevet 19. mai 2005 #8 Skrevet 19. mai 2005 Vi har hatt problemer med dette også, og gifter oss 4. juni. Vi sendte de inn tidsnok, men de ble borte hos Folkeregisteret (eller, de ble faktisk ikke borte, men det fant vi ikke ut før vi leverte inn nye papirer). Jeg snakket med de på telefonen, og jeg fikk tildelt en saksbehandler som godkjente at det ble satt opp som en hastesak. Dro på Folkeregisteret dagen etterpå med erklæringene, og dagen etter det igjen hadde jeg attesten i posten! Det står mer om dramaet i bryllupsdagboken min for ca. 1 uke siden.
Gjest Catzy i.i. Skrevet 19. mai 2005 #9 Skrevet 19. mai 2005 Har skrevet opp i kalenderen å ringe og høre om saksbehandler på mandag. - Det er helt rart, problemet med disse papirene har liksom lagt seg som en mørk skygge over hele hjernen. Takk til dere som sier at det sikkert går bra! Catzy
Gjest Brud2005 Skrevet 19. mai 2005 #10 Skrevet 19. mai 2005 skal det prøvingspapiret gis til presten? Ja, når dere har fått det igjen fra likningskontoret, skal du gis til presten.
Gjest gifer meg i morgen Skrevet 20. mai 2005 #11 Skrevet 20. mai 2005 dere får først 4 pappirer, 1 til hver av forloverne og et til hver av brudefolkene, dette sendes tilbake til folkeregistret ca 4 mnd eller mindre før.dere får da en prøvningsattest,som et bevis på att det ikke er noen grunn til att dere ikke kan gifte dere. dette skal sendes til kirkekontoret der dere bor og ca 14 dager før ringer presten for og avtale samtaletime.
Catzy Skrevet 25. mai 2005 #12 Skrevet 25. mai 2005 De ringte fra Folkeregisteret i dag om at papirene var ferdig, og til henting. De hadde fått med seg at jeg ville hente personlig. Så nå er den ene viktige lille lappen godt forvart hos presten, og vi kan sove lettere de neste 10 dagene. Yey! Catzy
nurseBetty Skrevet 25. mai 2005 #13 Skrevet 25. mai 2005 De ringte fra Folkeregisteret i dag om at papirene var ferdig, og til henting. De hadde fått med seg at jeg ville hente personlig. Så nå er den ene viktige lille lappen godt forvart hos presten, og vi kan sove lettere de neste 10 dagene. Yey! Catzy godt å høre :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå