AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #1 Skrevet 24. september 2019 Hva gjør man når samboer ikke har inntekt (utelukkende pga latskap, gidder ikke søke jobb eller søke stønad fra nav etter oppsigelse fra jobben), bruker det lille han har/ får på unødvendige ting, og har inkassovarsler fra mobilabonnement, treningabonnement, og alt som er. Jeg betaler bhg, husleie, billån og bomregning alene (samt uforutsette regninger, mat, utstyr til barna osv). Låner ham ikke penger. Men nå skylder han meg 30 000 (og dette er uten å regne med mat, drivstoff og ting til barna). Han sier han skal betale tilbake, men jeg ser ikke hvordan han skal klare det. Vi har ikke skrevet samboerkontrakt, vi har ingen skriftlige avtaler på dette her, og jeg har bare uoversiktlig skrevet opp beløp han skylder meg på notater på mobilen. Vi bor i studentbolig, så bare mitt navn på kontrakten. Trodde aldri det skulle gå så langt eller ville bli et så høyt beløp. Hver gang jeg tar det opp fører det til krangel, og han sier bare han skal betale tilbake når han får penger. Men han gjør ingenting for å fikse opp i dette. Har prøvd å kaste ham ut, ta pause, si at han må fikse opp i økonomi osv, men da blir han bare vrang og vanskelig, og jeg er så redd det vil ende med en stor krangel eller at han nekter å betale tilbake osv.. hva gjør jeg? Anonymkode: 61995...87f 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #2 Skrevet 24. september 2019 Få ham til terapi for å finne ut om det ligger noe annet bak det. Evt. dump og cut your losses. Anonymkode: 1d049...23c 9
Tara,090 Skrevet 24. september 2019 #3 Skrevet 24. september 2019 Gi han tid, det går jo ikke utover deg. Man får ihvertfall ingenting ut av å krangle om han ikke skjønner poenget.
Tara,090 Skrevet 24. september 2019 #4 Skrevet 24. september 2019 Ja, bare forlat han om det går utover deg. 1
Torelli Skrevet 24. september 2019 #5 Skrevet 24. september 2019 Og dette ønsker du resten av livet? Løp! 14
Daraya Skrevet 24. september 2019 #6 Skrevet 24. september 2019 Gjør det slutt med ham og anse pengene som tapt. 12
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #7 Skrevet 24. september 2019 Om du taper de pengene så er ikke det mye i forhold til hva du kommer til å tape om du fortsetter å la han snylter. Anonymkode: 0e5df...fd4 12
Gjest ti10 Skrevet 24. september 2019 #8 Skrevet 24. september 2019 Bli kvitt ham før han blir en enda større belastning. Og IKKE betal noe mer for ham.
Myrmica Skrevet 24. september 2019 #9 Skrevet 24. september 2019 10 minutter siden, Tara,090 skrev: Gi han tid, det går jo ikke utover deg. Man får ihvertfall ingenting ut av å krangle om han ikke skjønner poenget. Jeg ville ikke gitt ham tid, og det går jo absolutt utover TS. Hun betaler jo alle fellesutgifter, han skylder henne penger, og dette fører mye negativitet inn i forholdet og livet deres, som jeg går ut i fra at TS ikke har noen skyld i. Jeg ville fått ned skriftlig hva han skylder, og så gitt ham et ultimatum: gjør en skikkelig innsats, eller flytt ut. Men selvsagt, det er hva jeg ville gjort i teorien. Jeg vet ikke om jeg hadde klart det om jeg stod i situasjonen selv. 10
Gjest Lama_Drama Skrevet 24. september 2019 #10 Skrevet 24. september 2019 Hiv han ut før han skylder deg det dobbelte.
Katten.2.0 Skrevet 24. september 2019 #11 Skrevet 24. september 2019 Få beløpet han skylder skriftlig. Og med undertegnelse. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #12 Skrevet 24. september 2019 Hvem står billånet på? Slutt å betal på alt som ikke har ditt navn på seg. Avslutt forholdet, og søk bidrag. Du kommer aldri til å få igjen de pengene uansett, så om du avslutter nå pådrar du deg ikke mer utgifter pga han. Det er billigere å leve uten en mann som spiser masse mat når du uansett betaler alt alene. Denne mannen er det ikke håp for. Anonymkode: 22f73...6c0 11
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #13 Skrevet 24. september 2019 Dette kommer ikke til å bedre seg. Jeg ville gjort det slutt tvert, og kastet ham ut. Det er jo du som leier studentboligen uansett. Det blir billigere uten ham og du får antakeligvis aldri de pengene han skylder deg uansett. Anonymkode: 98d42...4af 5
Trondheim40 Skrevet 24. september 2019 #14 Skrevet 24. september 2019 Det er ikke en bra situasjon, spesielt med barn i bildet. Jeg ville nok bedt han om å flytte, for å ansvarliggjøre han, men også for å frigjøre deg fra han og den rollen du har fått som forsørger for han. Så lenge rollen er frivillig fra hans side, det er jo noe annet om det er ufrivillig arbeidsledighet feks, men dette? Så kanskje våkner han når han må forsørge seg selv, han må jo leve av noe. Han er også rollemodell for barnet, greit å tenke på det også. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #15 Skrevet 24. september 2019 Hva du skal gjøre? Seriøst? Kvitt deg med han! Ikke bryr han seg om kreditorene og ikke bryr han seg om deg, han er en snylter. Mye mulig han er god i sengen, er pen å se på eller du tror dette er det beste du kan få. men ærlig talt, gi en skikkelig mann en sjanse. Anonymkode: 1b10c...9f8 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #16 Skrevet 24. september 2019 Hvordan var han før oppsigelsen? Også med å håndtere penger? Har han endret seg brått og mye, er det nærliggende å tenke at oppsigelsen har utløst en depresjon el.l. Noen mennesker, kanskje især menn...? knytter svært mye av sitt menneskeverd/manndom i jobben sin, og det å kunne være forsørger. Jeg aner jo ikke hva som har skjedd, eller hvordan han tenker/føler - bare slenger ut en mulig alternativ forklaring. Om han var like håpløs før oppsigelsen, bare at det var mindre merkbart i hverdagen ,stiller det seg selvfølgelig annerledes. Er det nytt for ham, ville jeg kanskje insistert på legebesøk. Alternativt valget mellom legebesøk eller NAV. Det kan være lett å havne i en vond sirkel, hvor alt kjennes håpløst og umulig, om "svartsinnet" først har tatt en. Og det er dessverre ikke første gang noen eventuelt reagerer med sinne utad, heller enn å innrømme hvor dritt de egentlig føler ting er. Igjen, muligens spesielt menn? Finnes det noen i omgangskretsen som kan "manne ham opp", og dra ham ned til NAV? Har opplevd at det kan hjelpe om det er kamerat som lekser opp noen sannhetens ord - for å "snappe ut av det". Anonymkode: 8a906...f23 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #17 Skrevet 25. september 2019 Anse pengene som tapt og hiv ham ut før du taper mer. Han er virkelig ingenting å samle på, han feiler på et punkt i livet som de aller fleste greier å få til, nemlig å ha en inntekt. Og ikke er det på grunn av sykdom eller lignende, rett og slett fordi han ikke gidder. Helt sykt at du orker. Anonymkode: 155d0...bd6 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #18 Skrevet 25. september 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør man når samboer ikke har inntekt (utelukkende pga latskap, gidder ikke søke jobb eller søke stønad fra nav etter oppsigelse fra jobben), bruker det lille han har/ får på unødvendige ting, og har inkassovarsler fra mobilabonnement, treningabonnement, og alt som er. Jeg betaler bhg, husleie, billån og bomregning alene (samt uforutsette regninger, mat, utstyr til barna osv). Låner ham ikke penger. Men nå skylder han meg 30 000 (og dette er uten å regne med mat, drivstoff og ting til barna). Han sier han skal betale tilbake, men jeg ser ikke hvordan han skal klare det. Vi har ikke skrevet samboerkontrakt, vi har ingen skriftlige avtaler på dette her, og jeg har bare uoversiktlig skrevet opp beløp han skylder meg på notater på mobilen. Vi bor i studentbolig, så bare mitt navn på kontrakten. Trodde aldri det skulle gå så langt eller ville bli et så høyt beløp. Hver gang jeg tar det opp fører det til krangel, og han sier bare han skal betale tilbake når han får penger. Men han gjør ingenting for å fikse opp i dette. Har prøvd å kaste ham ut, ta pause, si at han må fikse opp i økonomi osv, men da blir han bare vrang og vanskelig, og jeg er så redd det vil ende med en stor krangel eller at han nekter å betale tilbake osv.. hva gjør jeg? Anonymkode: 61995...87f Samboeren din ble sagt opp og "gidder ikke" søke dagpenger! Han må piskes inn på sidene hos NAV hvor han laster opp påkrevde vedlegg og søker om dagpenger. Hvis han ikke vil eller ikke evner å forstå hvorfor han må gjøre det (av en eller annen grunn), så bør du sterkt vurdere om du faktisk ønsker å dra på lik i lasta. Anonymkode: fb5f2...205 2
Gjest O.G. Skrevet 25. september 2019 #19 Skrevet 25. september 2019 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør man når samboer ikke har inntekt (utelukkende pga latskap, gidder ikke søke jobb eller søke stønad fra nav etter oppsigelse fra jobben), bruker det lille han har/ får på unødvendige ting, og har inkassovarsler fra mobilabonnement, treningabonnement, og alt som er. Jeg betaler bhg, husleie, billån og bomregning alene (samt uforutsette regninger, mat, utstyr til barna osv). Låner ham ikke penger. Men nå skylder han meg 30 000 (og dette er uten å regne med mat, drivstoff og ting til barna). Han sier han skal betale tilbake, men jeg ser ikke hvordan han skal klare det. Vi har ikke skrevet samboerkontrakt, vi har ingen skriftlige avtaler på dette her, og jeg har bare uoversiktlig skrevet opp beløp han skylder meg på notater på mobilen. Vi bor i studentbolig, så bare mitt navn på kontrakten. Trodde aldri det skulle gå så langt eller ville bli et så høyt beløp. Hver gang jeg tar det opp fører det til krangel, og han sier bare han skal betale tilbake når han får penger. Men han gjør ingenting for å fikse opp i dette. Har prøvd å kaste ham ut, ta pause, si at han må fikse opp i økonomi osv, men da blir han bare vrang og vanskelig, og jeg er så redd det vil ende med en stor krangel eller at han nekter å betale tilbake osv.. hva gjør jeg? Anonymkode: 61995...87f Du slår opp og hiver ham på dør. Edit: Du kommer aldri til å se de 30000kr igjen og må bare ta et tap her. Det viktigste er at denne gjelden til deg ikke øker på. Så kast skiten på dør og se til at du aldri igjen blir ilag med ei lat ræv av en kar som ikke kan å håndtere penger skikkelig. Endret 25. september 2019 av O.G.
GammelKaktus Skrevet 25. september 2019 #20 Skrevet 25. september 2019 Dump og gå videre, den typen der endrer seg ikke. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå