Pip Skrevet 18. mai 2005 #1 Skrevet 18. mai 2005 Har tilbod om jobb i ei slik stilling frå hausten av, og er så usikker...! Har for det første aldri vore kontaktlærar før, og er litt redd for alt ansvaret. Har dessutan berre arbeidserfaring frå småskulen frå før - har rett nok hatt mykje med ungdom å gjere gjennom m.a. frivillig arbeid, men likevel - er redd for å undervurdere elevane. Veit ikkje heilt kva som er spørsmålet - lurer vel eigentleg berre på om nokon her inne har/har hatt tilsvarande stilling, og kjenner kallet til å 'briefe' meg litt?
Ottine Skrevet 19. mai 2005 #2 Skrevet 19. mai 2005 Jeg har bare vært kontaktlærer for elever i 5.-7. klasse når jeg har vært kontaktlærer. Ett år jobbet jeg i småskolen, men jeg må si at jeg etter det foretrekker eldre elever. Blir du kontaktlærer for 7.klasse fører det med seg litt ekstra arbeid på våren- du skal jo "overføre" elevene til u-skolen, men dette arbeidet er så innarbeidet at det "går på skinner"; hos oss tar alltid u-skolen kontakt med oss og det er de som styrer opplegget. Dessuten er det jo litt ekstra med høytidelig avslutning og slike ting. Ellers er det jo en del jobb med å være kontaktlærer - særlig hvis du gjør deg flid med å følge opp skikkelig- og det skal man jo da helst gjøre... I forhold til småskoleelever vil du jo se at eldre elever til en viss grad klarer å jobbe mer selvstendig enn de små.Jeg synes 5.-7.klassinger er fine elever å jobbe med! Sjekk ut om det er mange "spes.ped"- elever i elevgruppa først, så...! Du kommer sikkert til å greie oppgava fint, det er egentlig bare å kaste seg ut i det. Lykke til!
Pip Skrevet 20. mai 2005 Forfatter #3 Skrevet 20. mai 2005 Tusen takk for fint svar, Ottine! Ellers er det jo en del jobb med å være kontaktlærer - særlig hvis du gjør deg flid med å følge opp skikkelig- og det skal man jo da helst gjøre... Det skal ein absolutt - og eg ville aldri tenkt på å ta ein slik jobb om eg ikkje planla å gjere det absolutt beste eg er god for. Men må seie alt ansvaret verkar voldsomt altså - foreldresamarbeid, oppfylging av den einskilde eleven, organisering av alle ressursar inn mot klassen... Hjælp! Og kvifor finst det ikkje ei bok som heiter 'Kontaktlærarfunksjonen for dummies'? Eg veit jo slett ikkje om alle oppgåvene eg vil få, eller kva alle vil forvente? Er forresten snakk om både 6. og 7. klasse i mitt tilfelle - liten skule . DET er òg skummelt - dobbelt sett av alle planar, koordinere undervisning, progresjon og prosjekt i forhold til to trinn parallelt... Men det kan sjå ut som at eg kjem til å kaste meg i det. Ikkje sikkert enno altså, men dog...
Gjest Seleena Skrevet 20. mai 2005 #4 Skrevet 20. mai 2005 Eg syntes du skal berre hoppe i det eg!! Du verkar som ei ansvarsfull og påliteleg ung dame med beina godt planta på jorda, så trur det går kjempefint!! Tenk på den fine utfordringa! Ikkje sikkert dette hjelp? Men uansett så får du ha lukketil med valet, om det blir kontaktlærarjobb eller ikkje
Pip Skrevet 21. mai 2005 Forfatter #5 Skrevet 21. mai 2005 Takk Seleena! Klart det hjelper at folk har tru på ein - veldig kjekt det! Og Ottine - Det er eit spes.ped.-'kasus' i klassa, men den eleven har full dekning (T-timar + assistent), så det blir ikkje så mykje ansvar på meg då, tenkjer eg... Spanande dette her! Og veldig 'altoppslukande' - og så eg som liksom burde lest til eksamen 24/7...
Ottine Skrevet 22. mai 2005 #6 Skrevet 22. mai 2005 Hei igjen! Jeg har også alltid hatt to og to trinn sammen - og det krever jo sitt med disse planene, da! Vi har det slik på skolen vår at trinnene går hver for seg i engelsk, matte og norsk. Men det var ikke slik da jeg begynte - og DET er en utfordring rent pedagogisk. Cluet er å være veldig godt forberedt. Gjennomgå feks først for 5. klasse - og sørg for at oppgavene de skal jobbe med da er såpass greie at de kan jobbe med det mens du da etterpå gjennomgår nytt stoff for 6. klasse... Slipper du dette, så er du jo heldig. I naturfag og KRL og lignende fag er det vanlig å kjøre samme opplegg for begge trinn hos oss. Jeg husker jeg hadde kun 11 elever som 5.og 6. klasse en gang - og til dem måtte jeg lage 6 forskjellige planer...! Men man kommer inn i det. Du må nok regne med å utarbeide en egen plan på ditt spes.ped kasus - om da ikke læreren som har eleven fast går inn og gjør det. Det er jo også vanlig. Så må du evt regne med et leirskoleopphold ei ukes tid om elevene skal på det...! Foreldresamarbeid synes jeg har gått veldig bra. Har omtrent bare hatt greie og samardsvillige foreldre. Samarbeidet blir jo litt slik hva du gjør det til selv, også! Blir sikkert bra!
Pip Skrevet 23. mai 2005 Forfatter #7 Skrevet 23. mai 2005 Tusen takk igjen for flott info, Ottine! Eg lurer, undrar og tenkjer... (Parallelt med eksamen...)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå