AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #1 Skrevet 23. september 2019 Jeg skal fjerne livmor med kikhullsoperasjon og lurer på om noen som har fått utført dette har erfaringer å dele med meg? Jeg ser det er vanlig med to ukers sykemelding, men jeg driver for meg selv og er egentlig nødt til å være på jobb tre dager etter operasjonen. Det blir ingen tunge løft, men jeg har en relativt aktiv jobb. Jeg har høy smerteterskel så jeg regner med at akkurat den biten går greit, men er det noe som kan bli "ødelagt" eller noen grunn til at de anbefaler to ukers sykemelding? Jeg gruer meg veldig til både operasjonen og tiden etter, så jeg setter stor pris på om noen vil dere erfaringene sine med meg. Anonymkode: 56880...369
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #2 Skrevet 23. september 2019 Jeg gjorde dette for 9 år siden. Selve inngrepet skjer i narkose. Det var lite vondt og ingen blødninger i etterkant. Ettersom buken blåses opp under inngrepet har man gjerne smerter i overkroppen påfølgende døgn. Ellers ingen store bivirkninger i etterkant, annet enn noe vektøkning. Mine eggstokker og livmorhals ble ikke fjernet. Anonymkode: e4960...21d
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #3 Skrevet 23. september 2019 Forhøyet risiko for fremfall. For noen også inkontinens, perforering av blære eller tarm, men dette er nok sjelden. Har de ikke informert deg på sykehuset? Anonymkode: adb4c...506
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #4 Skrevet 23. september 2019 Hvorfor fjernes den? Anonymkode: f4d2f...520
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #5 Skrevet 23. september 2019 Dette fikk jeg god informasjons på under kontroll på sykehuset. Fikk også med meg ett skriv hjem. Mye av grunnen til at man blir sykemeldt er fare for fremfall. Man skal være aktiv, men ikke løfte, bære osv. Men skal starte forsiktig med aktivitet som gåing. Det mange sliter med derimot er at kroppen trenger hvile og at man dermed blir fortere trøtt og mangler energi. Jeg ville heller utsatt operasjon hvis du ikke kan ta det med ro noen dager. Anonymkode: f0e39...6d8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #6 Skrevet 23. september 2019 Bare to uker sykemelding? To damer på jobb hos meg har fått utført denne operasjonen, den ene senhøstes ifjor. Begge hadde seks uker sykemelding. Beskjed om å ta det helt med ro, ikke løfte noe tyngre enn tilsvarende vekta på en liter melk. Ingen av dem har et fysisk tungt yrke. Ville bare kommentere det siden jeg syns to uker høres lite ut? 🤔 Anonymkode: 93b69...1db 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #7 Skrevet 23. september 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Bare to uker sykemelding? To damer på jobb hos meg har fått utført denne operasjonen, den ene senhøstes ifjor. Begge hadde seks uker sykemelding. Beskjed om å ta det helt med ro, ikke løfte noe tyngre enn tilsvarende vekta på en liter melk. Ingen av dem har et fysisk tungt yrke. Ville bare kommentere det siden jeg syns to uker høres lite ut? 🤔 Anonymkode: 93b69...1db Det hadde jeg, men det var gjort med åpent snitt, ikke kikhullsoperasjon. Sikker på at deres operasjoner var gjort med kikhull? Anonymkode: 875ba...ea1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #8 Skrevet 24. september 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det hadde jeg, men det var gjort med åpent snitt, ikke kikhullsoperasjon. Sikker på at deres operasjoner var gjort med kikhull? Anonymkode: 875ba...ea1 Det er mest vanlig med kikhull nå. Anonymkode: adb4c...506
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #9 Skrevet 24. september 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Det er mest vanlig med kikhull nå. Anonymkode: adb4c...506 Ja, det er jeg klar over, men min operasjon ble gjort med åpent snitt for under et år siden. Det kommer helt an på årsaken til at man trenger å fjerne livmoren. Anonymkode: 875ba...ea1
Gjest Lama_Drama Skrevet 24. september 2019 #10 Skrevet 24. september 2019 (endret) Du skal være i ro fordi muskulaturen og ligamentene skal gro sammen, så ja, ting kan bli «ødelagte». I tillegg er såret på innsiden relativt stort. Jeg var sykemeldt i fire uker etter vaginal fjerning. Holdt meg i ro. Vil ikke ende med kort kjede eller prolaps. Endret 24. september 2019 av Lama_Drama
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #11 Skrevet 24. september 2019 Jeg fjernet livmoren for ett halvt år siden. Var ute av stand til å gjøre noe som helst 3 dager etterpå. Husk at du må være innlagt i 5-7 dager også. Jeg kunne omtrent ikke gjøre noe som helst på 3 uker. Sykemeldt i 8 uker. Var kikkehull det også. Anonymkode: 43963...170
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #12 Skrevet 24. september 2019 Hei. Hvordan er livet uten livmor? Merkes det? hilsen engstelig Anonymkode: f4d2f...520
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #13 Skrevet 24. september 2019 36 minutter siden, AnonymBruker said: Hei. Hvordan er livet uten livmor? Merkes det? hilsen engstelig Anonymkode: f4d2f...520 Min ble fjernet på grunn av kreft, og eggstokkene ble også fjernet, så det er vel ikke helt sammenlignbart. Men jeg merker ingen forskjell bortsett fra at jeg selvfølgelig ikke har mensen lengre Jeg har gått opp mellom ett og to kilo, men det ser ut som mesteparten av den vekten har havnet på puppene Anonymkode: 875ba...ea1
Måbarefåsiat... Skrevet 24. september 2019 #14 Skrevet 24. september 2019 Jeg har fjernet livmoren. Pga andre tilstander, kunne de ikke bruke kikhullsoperasjon, så det ble åpent smitt. Jeg hadde noen ukers sykemelding. Livet uten livmor er digg. Jeg hadde en eller to "mens" (brukte kun truseinnlegg) - og for meg som hadde hatt styrtblødninger, var dette himmel. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #15 Skrevet 24. september 2019 Tusen takk for alle svarene, jeg setter veldig stor pris på alle sammen. Jeg skal fjerne livmor og livmorhals på grunn av celleforandringer, og beholder begge eggstokkene. Ser at jeg kanskje har vært litt vel optimistisk når jeg planlegger jobb tre døgn etter operasjonen, så jeg skal prøve å finne en løsning og holde meg mest mulig i ro. Anonymkode: 56880...369
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #16 Skrevet 24. september 2019 Jeg fjernet livmoren + en eggstokk ved kikkehullsoperasjon og hadde minimalt med plager etterpå. Jeg var tilbake i jobb etter få dager(har kontorjobb) men unngikk alle tunge løft en stund framover. Ingen smerter og sårene var så små at jeg ikke merket noe til dem. Anonymkode: effeb...34a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #17 Skrevet 24. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fjernet livmoren for ett halvt år siden. Var ute av stand til å gjøre noe som helst 3 dager etterpå. Husk at du må være innlagt i 5-7 dager også. Jeg kunne omtrent ikke gjøre noe som helst på 3 uker. Sykemeldt i 8 uker. Var kikkehull det også. Anonymkode: 43963...170 Du MÅ ikke være innlagt. Noen er på beina etter få timer og drar hjem neste dag, andre sliter lengre. Anbefaler også på det sterkeste at du heller utsetter operasjon om du ikke kan ta det med ro i dagene etter. Anonymkode: 87b3a...9fa
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #18 Skrevet 24. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du MÅ ikke være innlagt. Noen er på beina etter få timer og drar hjem neste dag, andre sliter lengre. Anbefaler også på det sterkeste at du heller utsetter operasjon om du ikke kan ta det med ro i dagene etter. Anonymkode: 87b3a...9fa Jeg MÅTTE være innlagt jo. Det måtte alle fikk jeg beskjed om. Ettersom man måtte ha kateter i 5 dager. Men er kanskje forskjeller. Jeg ble operert på ett av de største sykehusene. Anonymkode: 43963...170
Gjest Lama_Drama Skrevet 24. september 2019 #19 Skrevet 24. september 2019 Jeg var kun innlagt i to dager.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #20 Skrevet 24. september 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg MÅTTE være innlagt jo. Det måtte alle fikk jeg beskjed om. Ettersom man måtte ha kateter i 5 dager. Men er kanskje forskjeller. Jeg ble operert på ett av de største sykehusene. Anonymkode: 43963...170 Er det lenge siden? Jeg ble operert forrige uke. Kateter ble fjernet på morgenen, ca. 24 timer etter operasjon. Dro hjem på ettermiddagen. Det samme med de tre andre jeg lå på rom med. Anonymkode: 87b3a...9fa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå