Gå til innhold

Influencere i redaksjonelle medier: Nøkkelaktøren TV2

Aricia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

10 timer siden, Kollontaj skrev:

https://www.dn.no/medier/egmont/egmont-publishing/egmont-publishing-avslorte-omfattende-omorganisering-pa-allmote-vi-menn-far-kvinnelig-redaktor/2-1-570172

Her forklares noe av årsaken til at bloggere og «influencere» kjøres frem i TV2; de skal satses på fra Egmonts’ side. Alt fra Skal vi danse, Bloggerne, Farmen kjendis, God morgen Norge og God kveld Norge florerer av bloggere. Tv2 får gratis reklame gjennom bloggernes kanaler, antakelig flere yngre seere og bloggerne selv innkasserer de annonsepengene som Egmont går glipp av (se artikkelen). Mulig Egmont tenkte «if you can’t beat them, join them», men selv tror jeg de undergraver alt som heter troverdighet. 

Takk for denne lenken.

Så dette er en bevisst satsnning, eller investering kan vel si, i influencere fra Egmonts side, fordi Egmont har hatt omsetningssvikt siden 2007, og i fjor måtte spare 23 mill og foreta nedbemanning.

Sitat

Mediehuset har de siste årene slitt med å erstatte inntektene fra blader og magasiner med inntekter digitalt. I den nye digitale satsingen opplyser Vesterby at de vil bruke tid på å forstå hvilke interesseområder kan være aktuelle.

– Vi har en stor influenser-satsing, og vi har som mål å bli nummer én på dette området, samtidig som vi også er sterke på voksen-stoffet vårt for dem som er i aldersgruppen 50 pluss

(fra samme artikkel: https://www.dn.no/medier/egmont/egmont-publishing/egmont-publishing-avslorte-omfattende-omorganisering-pa-allmote-vi-menn-far-kvinnelig-redaktor/2-1-570172).

Så: Egmont må spare 23 mill, og samme år haler Egmont-eide TV2 inn konsesjonsavtale for allmennkringkastning med staten verdt 700 mill over de neste fem årene. Det høres jo beleilig ut.

Samme år, altså 2018, slår Egmont og TV2 sammen sine digitale salgsavdelinger: https://www.medier24.no/artikler/tv-2-og-egmont-slar-sammen-sine-digitale-salgsavdelinger-vi-tror-en-sammenslatt-avdeling-vil-gi-bedre-resultater/445194

Året etter, altså i mars i år, melder Egmont om gode resultater og økt omsetning, i høy grad takket være TV2: https://www.medier24.no/artikler/na-tv-2-eier-egmont-oker-omsetningen-og-resultatet/460473

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter litt her, for det er mange saker om TV2 nye konsesjonsavtale inne på Medier24. Her har i hvert fall jeg sovet i timen, og kanskje flere også, så jeg deler en lenke til:

https://www.medier24.no/artikler/hvorfor-skal-staten-gi-675-millioner-kroner-til-et-medieselskap-som-viser-fingeren-tilbake/435207

Dette er et debattinnlegg fra BT-journalist Frode Bjerkestrand som ser kritisk blant annet på TV2s regneøvelser og forsøk på hemmelighold av tall i prosessen med å oppnå konsesjonsavtalen. Som journalist i BT fokuserer han særlig på lokaliseringsdebatten, dvs at TV2 skal ha hovedsete i Bergen, og kanalens krumspring for å omgå disse kravene og skjule det for offentligheten.

Men han skriver også feks dette:

Sitat

Mange kaller TV 2-konsesjonen for en slags overgangsstønad. TV-reklame er et fallende marked. Seerne forsvinner til Netflix og andre strømmetjenester, og TV 2 må bygge en ny forretningsmodell de neste årene. Konsesjonen kan bidra til å gi TV 2 pustehjelp i en vanskelig overgangsfase.

Vi kan legge til: De andre som skal hjelpe til med pustehjelpen i den kritiske overgangsfasen både for Egmont og TV2 er altså blant annet barna som eksponeres i Bloggerne - med (indirekte) statsstøtte, og med alibi om allmennkringkasting og samfunnsoppdrag, eller "viktig funksjon", som Jarle Nakken uttrykte det i mailen til @Kollontaj

Sånn kan vi faktisk ikke ha det.

Endret av Aricia
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kollontaj skrev:

Her er det jo... la oss si spesielt å lese siste del, om stiftelsen Egmonts "allmennyttige virksomhet":

Sitat

Egmont og Tænketanken DEA lanserte i januar 2018 Småbarnsløftet, som fokuserer på de første 1000 dagene i et barns liv, med mål om at alle småbarn skal ha en god barndom. 106 organisasjoner har underskrevet løftet, og Egmont har øremerket 100 mill. NOK til tiltak på bakgrunn av Småbarnsløftet. [...] I Norge støttet Egmont barne- og ungdomsaktiviteter hos Norske Kvinners Sanitetsforening, Kronprinsparets Fond og Norges Røde Kors.

Spydspiss for ivaretakelsen av barns rettigheter der altså.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg så den. Finner ikke noe på sidene til DEA, verken om Egmont (de ramser ellers opp alle samarbeidspartnere) eller om Småbarnsløftet. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TV2 har altså en stor satsning på influencere, og skal bli nummer 1 på det området. Det forklarer jo endel. Jeg har nemlig ikke klart å forstå hvorfor de gir tid til så mange influencer-intervjuer i GMN og GKN-sofaene - og hvorfor influencere deltar i så mange programmer hos kanalen  (Helt nytt for meg at TV2 faktisk satser på dette. Jeg har vært ganske oppgitt og også sjokkert endel ganger ift hva de tillater av totalt uinteressante "nyheter", løgn presentert som sannheter  - og eksponering) 

Det handlet altså ikke om at de ikke fikk med seg sannhetene og problemstillingene, de bare overser de helt bevisst (?) 

Bukken og havresekken... 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

TV2 proriterer bort seriøs redaksjonell innhold, for å tjene penger på content marketing? Blir ikke det som  å skyte seg selv i foten? Hva når CM glansperioden  er forbi? Og det er vel ikke det tv2 får statstsøtte for?

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Influencerne skal jo trekke et yngre publikum til kanalen. Sånn sett håper jeg de får bra betalt, men kan jo hende de ser verdien i synergieffekten. All synlighet er bra for businessen (kanskje med unntak av ei viss firebarnsmor fra Sørum).  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Denne tråden fortjener virkelig å tas opp igjen. Nå skal altså TV2 sende fra operasjonssalen - når SE for n'te gang opereres for å justere utseendet sitt. Det er helt sykt, og jeg fatter ikke hva slags redaksjonelle avgjørelser som ligger bak. 

Det bør bare rett og slett ikke sendes på TV. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, pøbelsara skrev:

Denne tråden fortjener virkelig å tas opp igjen. Nå skal altså TV2 sende fra operasjonssalen - når SE for n'te gang opereres for å justere utseendet sitt. Det er helt sykt, og jeg fatter ikke hva slags redaksjonelle avgjørelser som ligger bak. 

Det er jammen på tide at noen går TV2 etter i sømmene. De eier jo ikke ansvar eller moral! Det er forkastelig å bli med en som SE inn på operasjonssalen. Jeg er så enig med deg, helt sykt! 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Himmel og hav. Sophie Elise er vår tids viktorianske freak show, og TV2 hennes manager.

En stolt tradisjon føres videre! Eller ikke.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt bidrag i debatten om "viktigheten" av påvirker som mediefokus.

https://www.dagbladet.no/kultur/dumskapen-dyrkes-for-apen-scene/71934617

Men til sammenligning, hva med NRK sin eksponering av mindreårige i Ingebretsen familien, i serien om Teamet? Som lillesøsteren til løpstrioen. 

Ellers irriterer det meg at media alltid skal bruke fullt navn på barn - typisk når media har en artikkel/et innslag fra en skole eller barnehage og det brukes situasjonsbilde fra medieaktøren. Er det ikke tilstrekkelig med fornavn? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2019 den 20.02, pøbelsara skrev:

Gud, så sprengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse

Jeg lurer på hva TV2 tenker nå ifht Bloggerne og promoteringen av kurset til AB? Jeg tenker at hvis de lar dette gå gjennom er det vel annonsørene man må stille spørsmål til? Er annonsørene villige til å betale for å forbinde navnet sitt med dette? Alt handler jo dessverre om penger, og TV2 er nok opptatt av å beholde annonsørene sine! Hva tenker andre? 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Jobbermedbarn skrev:

Jeg lurer på hva TV2 tenker nå ifht Bloggerne og promoteringen av kurset til AB? Jeg tenker at hvis de lar dette gå gjennom er det vel annonsørene man må stille spørsmål til? Er annonsørene villige til å betale for å forbinde navnet sitt med dette? Alt handler jo dessverre om penger, og TV2 er nok opptatt av å beholde annonsørene sine! Hva tenker andre? 

Enig i det! Men i tillegg tror jeg det kan stilles spørsmål ved om TV2 med Bloggerne bryter vilkårene for statsstøtten de har fått som allmennkringkaster.

Her er en sak fra DN om avtalen, inngått i 2018: https://www.dn.no/medier/medier/tv-2/kulturdepartementet/signerte-millionavtale-slik-blir-nye-tv-2/2-1-429432

Helt nederst står vilkårene for avtalen listet opp, også de som gjelder alle programmer/generelt, dvs inkludert den kommersielle porteføljen. Her heter det blant annet:

Sitat

1. Programtilbudet skal baseres på prinsippene for allmennkringkasting.

[...]

4. Norskspråklige programmer skal utgjøre minst 50 prosent av sendetiden.

I april i år skal TV2 legge fram regnskap som viser at de har overholdt vilkårene for statsstøtten til dem som allmennkringkaster. Er det sånn at de da faktisk vil argumentere for at Bloggerne er "basert på prinsippene for allmennkringkasting"? Og vil i tillegg serien regnes med i de 50 prosentene av norskspråklige programmer på kanalen?

Med andre ord: Brukes Bloggerne av TV2 som argument FOR at kanalen oppfyller kravene til å finansieres med statsstøtte, og for at hver og en av oss skal være med å betale over skatteseddelen for denne typen TV? Da bør vi si et klart neitakk.

Endret av Aricia
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...