Gå til innhold

Leddgikt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her som har leddgikt som kan fortelle litt om tida rundt de fikk diagnosen?

Anonymkode: 12823...f88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du spesifiser litt hva det er du lurer på/ønsker å vite mer om? 

Anonymkode: b8f1b...7ff

Skrevet

Hvordan ble det oppdaget? Hvilke plager? Kom det snikende eller som lyn fra klar himmel? 

Skrevet
1 minutt siden, Gidavmeg skrev:

Hvordan ble det oppdaget? Hvilke plager? Kom det snikende eller som lyn fra klar himmel? 

Jeg dro til lege fordi jeg hadde en finger som var hoven og øm over en lengre periode uten at jeg hadde skadet den, samt smerter/ømhet under den ene foten. Fikk da beskjed om at fingeren var forstuet og at jeg var tverrplattfot. Stusset litt på dette, da jeg med sikkerhet visste at jeg ikke hadde skadet fingeren, og jeg aldri hadde hørt noe om at jeg var tverrplattfot ved tidligere fotanalyser (ble tatt i forbindelse med kjøp av løpesko). Ikke lenge etter fikk jeg en hoven og øm ankel, og jeg bestilte ny legetime. Denne gangen kom jeg til en lege med god kjennskap til revmatisme og som satte symptomene i sammenheng. Han henviste meg til revmatolog. 

På sykehuset ble det tatt blodprøver, revmatolog undersøkte alle ledd, og han spurte meg ut om symptomer. Da skjønte jeg at jeg hadde gått med symptomer et års tid uten at jeg hadde satt det i sammenheng, bl.a. ekstrem trøtthet, morgenstivhet og smerter som hele tiden flyttet seg rundt (typisk for min type leddgikt er at betennelsen «flytter seg» fra ulike ledd og at betennelsen opptrer synkront, noe som gjorde at jeg aldri oppsøkte lege for kneet som var vondt i tre uker, ankelen som murret i to uker osv) Jeg har en type som ikke nødvendigvis gir utslag på revmatoid faktor, men symptombildet og forhøyet crp gjorde at revmatologen var sikker i sin sak. 

• Liker 2
Skrevet

Skulle stå at betennelsen IKKE opptrer synkront. 

• Liker 1
Skrevet

Kan være lurte å gå over til et betennelsesdempende kosthold.

Anonymkode: eb8f5...1f8

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dro til lege fordi jeg hadde en finger som var hoven og øm over en lengre periode uten at jeg hadde skadet den, samt smerter/ømhet under den ene foten. Fikk da beskjed om at fingeren var forstuet og at jeg var tverrplattfot. Stusset litt på dette, da jeg med sikkerhet visste at jeg ikke hadde skadet fingeren, og jeg aldri hadde hørt noe om at jeg var tverrplattfot ved tidligere fotanalyser (ble tatt i forbindelse med kjøp av løpesko). Ikke lenge etter fikk jeg en hoven og øm ankel, og jeg bestilte ny legetime. Denne gangen kom jeg til en lege med god kjennskap til revmatisme og som satte symptomene i sammenheng. Han henviste meg til revmatolog. 

På sykehuset ble det tatt blodprøver, revmatolog undersøkte alle ledd, og han spurte meg ut om symptomer. Da skjønte jeg at jeg hadde gått med symptomer et års tid uten at jeg hadde satt det i sammenheng, bl.a. ekstrem trøtthet, morgenstivhet og smerter som hele tiden flyttet seg rundt (typisk for min type leddgikt er at betennelsen «flytter seg» fra ulike ledd og at betennelsen opptrer synkront, noe som gjorde at jeg aldri oppsøkte lege for kneet som var vondt i tre uker, ankelen som murret i to uker osv) Jeg har en type som ikke nødvendigvis gir utslag på revmatoid faktor, men symptombildet og forhøyet crp gjorde at revmatologen var sikker i sin sak. 

Jeg har revmatisme i nærmeste familie og hovne fingrer og bein. Kan det være lurt å be om en CRP? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har revmatisme i nærmeste familie og hovne fingrer og bein. Kan det være lurt å be om en CRP? 

En crp kan i alle fall gi en indikasjon på om du har en aktiv betennelse i kroppen, selv om crp alene ikke er nok til å sette en diagnose. Lurt å være frisk ellers når du evt skal ta crp, slik at du ikke har en virus- eller bakterieinfeksjon som gir utslag. Har du tatt det opp med fastlegen din?

Ellers kan det være lurt å føre en dagbok. Det er så fort gjort å glemme symptomene man faktisk har hatt når man tenker tilbake. Noter f.eks hovne/ømme ledd (inkludert varighet og hvilken side hvis det ikke opptrer synkront), hvor lang tid det tar før evt stivhet i ledd/kropp slipper taket etter at du har stått opp, allmentilstand. 

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være lurte å gå over til et betennelsesdempende kosthold.

Anonymkode: eb8f5...1f8

Som består av?

Anonymkode: ce4d1...eb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...