Gå til innhold

Jern på nivå 7

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ei 20 år gammel jente som sliter med jernmangel. Noen som har hatt dette og vil fortelle hvordan det har vært? Jeg merker mest at jeg er veldig sliten og tungpustet til tider 

Skal gå på jern, men reagerer på det, så tar det ca annen hver dag...

Er det såpass lavt at legen kan vurdere sprøyte med tiden, vil helst virkelig unngå det. Ellers spiser jeg mat med rikelig med jern og drikker appelsinjuice. Drikker verken kaffe eller te og lite melk 

Er det veldig uheldig å ha så lavt? Har funnet det ut i år for første gang, men mistenker at jeg har hatt lite jern flere år 

Anonymkode: f0dbd...0c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei 20 år gammel jente som sliter med jernmangel. Noen som har hatt dette og vil fortelle hvordan det har vært? Jeg merker mest at jeg er veldig sliten og tungpustet til tider 

Skal gå på jern, men reagerer på det, så tar det ca annen hver dag...

Er det såpass lavt at legen kan vurdere sprøyte med tiden, vil helst virkelig unngå det. Ellers spiser jeg mat med rikelig med jern og drikker appelsinjuice. Drikker verken kaffe eller te og lite melk 

Er det veldig uheldig å ha så lavt? Har funnet det ut i år for første gang, men mistenker at jeg har hatt lite jern flere år 

Anonymkode: f0dbd...0c1

Du merker vel på kroppen din at dette ikke er bra, ellet...?

For lite jern betyr for dårlig transport av oksygen til alle kroppens organer. Kroppen går på "sparebluss". 

Jern annenhver dag er for lite og for skjeldent til å klare å fylle opp jernlagrene dine og å få en forbedring. Særlig når du er kvinne i fertil alder og sannsynligvis menstruerer. 

Niferex er et jernpreperat uten resept som skal være mildere mot magen enn andre jernprodukter.  Jeg forutsetter at legen din har utredet deg grundig? Anbefale jern og bruk av jern skal bare leger gjøre etter avgjørelse fra helsetilsynet i en sak der en legesekretær hadde anbefalt jern til en alvorlig syk pasient. 

Så her får du forhøre deg med legen din, igjen. Merkelig forøvrig at du ikke har fått svar på dine spørsmål hos nettopp legen din. 

Å begynne med sprøyter for lavt jerninnhold er ikke noe å trakte etter når du er ung. Det er hovedsaklig brukt på eldre som ikke klarer å spise eller ta piller. 

Anonymkode: 330b0...2d2

Skrevet

Dersom du ikke er veganer eller vegtarianer bør du få dette utredet. Kan være arvelig sykdom. 

Om du spiser lite kjøtt bør du finne ut hva slags grønnsaker, bønner/linser og frukter som har høyt jerninnhold. Tørkede rosiner, aprikoser, dadler og fiken innholder mye jern.

Anonymkode: daadd...b70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...