Gå til innhold

Privat psykolog med refusjonsavtale systemet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har greie på systemet?

Om ma går til privat psykolog m refusjonsavtale kommer fastlege  min til å motta epikrise etter hver samtale da? Eller etter avslutning av behandling?

Isåfall kan jeg si til den private psykologen at jeg ønsker å holde det hemmelig? At ingen skal vite at jeg går der og hva vi snakker om?

Ønsker kun svar av de som vet helt sikkert systemet

Anonymkode: ba335...709

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne private psykologen er det (selvfølgelig) fastlegen min som har sendt henvisning til.

Skrevet

Epikrise sendes ikke etter hver samtale. Epikrise er en oppsummering av behandlingsforløp, resultatet av behandlingen og eventuelle videre tiltak eller opplysninger om videre henvisning til annen behandling. 

I utgangspunktet er det vanlig praksis at psykologer sendes epikrise til henvisende lege. Men i teorien skal dette avtales med pasienten, hvor pasient skal godkjenne at epikrise sendes. Vanligvis sendes dog epikrisen uten at man har forhørt seg om pasienten synes dette er greit eller ikke.

Tar du det opp med psykologen at du ikke ønsker at epikrise skal sendes fastlege, så vil sannynligvis psykologen rette seg etter dette. Men dersom det er fare for liv og helse (ditt eget eller andres..) så må du regne med at psykologen videresender opplysninger om dette til fastlege. Har du alvorlige vrangforestillinger, psykose o.l så er det ikke nødvendigvis slik at du ser ditt eget hjelpebehov, og psykologen er da pliktig til å informere fastlege dersom psykologen mener du fremdeles er behandlingstrengende etter at du avsluttet behandling hos den aktuelle psykologen. 

Anonymkode: 92248...673

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har greie på systemet?

Om ma går til privat psykolog m refusjonsavtale kommer fastlege  min til å motta epikrise etter hver samtale da? Eller etter avslutning av behandling?

Isåfall kan jeg si til den private psykologen at jeg ønsker å holde det hemmelig? At ingen skal vite at jeg går der og hva vi snakker om?

Ønsker kun svar av de som vet helt sikkert systemet

Private leger eller psykologer har ikke driftstilskudd, der betaler du alt selv. 

Psykologer og leger med driftstilskudd er ikke private men offentlige. 

Hva den aktuelle psykologen gjør, kan da virkelig ingen andre svare deg på. Spør den eneste som kan gi deg svarmpå spørsmålet, nemlig psykologen.

Anonymkode: 185d8...b32

Skrevet

Min psykolog sender ikke noe til fastlegen min før vi avslutter behandlingen! Har gått til henne i fire år nå og fastlegen min har kun fått et skriv fra henne, og det var i forbindelse med en henvisning som skulle sendes.

Anonymkode: 79b56...1e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...