Gå til innhold

Oppkjøring og prestasjonsangst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Uff dette ble lengre enn jeg hadde tenkt. Jeg håper noen kan ta seg tid til å lese og komme med noen råd.. Beklager overskriften, men vet ikke helt hva annet jeg skal kalle det. Jeg har drevet med lappen på og av i 3-4 år nå. I vinter startet jeg opp på nytt med kjøretimer og er nå ferdig. Venter på time til oppkjøring. 

Det å ta lappen er sikkert enkelt for mange, men for meg har det vært en «kamp» med mangel på motivasjon og gjennomføringsevne. Jeg er så enormt lettet over å endelig være ferdig at ord ikke kan beskrive det engang. Livet mitt vil endre seg totalt når førerkortet er i boks. MEN, det er er stort men.

Jeg sliter med en slags prestasjonsangst eller hva jeg skal kalle det. Dette dukker opp på F.eks muntlige eksamener. Og jeg vet det vil dukke opp på oppkjøring. Hvor jeg skal vise frem noe jeg «kan». Jeg blir fysisk syk, altså kvalm, kaster opp, skjelver. «Alle blir nervøse». Ja, men ikke sånn som meg. Jeg vet med 100% sikkerhet at jeg kommer til å måtte gråte på oppkjøringen for å få utløp for noe som kjennes som en overdose av adrenalin. 

Jeg er flink til å kjøre, men det virker så usannsynlig at jeg skal få det til. Det virker så uoverkommelig å bestå oppkjøringen. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg nå, jeg er så fortvilet.  

Anonymkode: cc7ab...345

Skrevet

Bestill en prøveoppkjøring med en annen kjørelærer på skolen du går. Kanskje det vil hjelpe

Anonymkode: 9fb2b...032

• 3 uker senere...
Skrevet
På 22.9.2019 den 0.06, AnonymBruker skrev:

Hei. Uff dette ble lengre enn jeg hadde tenkt. Jeg håper noen kan ta seg tid til å lese og komme med noen råd.. Beklager overskriften, men vet ikke helt hva annet jeg skal kalle det. Jeg har drevet med lappen på og av i 3-4 år nå. I vinter startet jeg opp på nytt med kjøretimer og er nå ferdig. Venter på time til oppkjøring. 

Det å ta lappen er sikkert enkelt for mange, men for meg har det vært en «kamp» med mangel på motivasjon og gjennomføringsevne. Jeg er så enormt lettet over å endelig være ferdig at ord ikke kan beskrive det engang. Livet mitt vil endre seg totalt når førerkortet er i boks. MEN, det er er stort men.

Jeg sliter med en slags prestasjonsangst eller hva jeg skal kalle det. Dette dukker opp på F.eks muntlige eksamener. Og jeg vet det vil dukke opp på oppkjøring. Hvor jeg skal vise frem noe jeg «kan». Jeg blir fysisk syk, altså kvalm, kaster opp, skjelver. «Alle blir nervøse». Ja, men ikke sånn som meg. Jeg vet med 100% sikkerhet at jeg kommer til å måtte gråte på oppkjøringen for å få utløp for noe som kjennes som en overdose av adrenalin. 

Jeg er flink til å kjøre, men det virker så usannsynlig at jeg skal få det til. Det virker så uoverkommelig å bestå oppkjøringen. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg nå, jeg er så fortvilet.  

Anonymkode: cc7ab...345

Du har helt rett i at det er forskjellige nivåer av nervøsitet. Men sensor har sett alt. Jeg har levert apatiske elever, jeg har levert elever som skjelver så mye at de ikke klarer å bruke clutchen, noen svetter så mye at vinduene dugger ned. Sensorene har 25 prøver per uke. La oss si de kjører prøver 25 uker i året (de har noen andre oppgaver), da har de 625 føreprøver per år. Er du mer nervøs enn 90% av de som kjører opp? Da har sensor 62 elever HVERT år som er mer nervøs enn deg. Om du er mer nervøs enn 99% av de som kjører opp, har sensor fortsatt 6 elever som er mer nervøs enn deg, hvert år. Om du er mer nervøs enn 99.5% av elevene er det fortsatt 3 HVERT år som er mer nervøs enn deg. 

Elever gråter, det er sensor vant til. De har sett alt. Kast opp, skjelv, det har ingenting å si. Din jobb er å kjøre i 30-40 minutter nogenlunde i tråd med reglene og uten å være livsfarlig. Det får du til.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...