AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #1 Skrevet 21. september 2019 Hei, hodet av q-tipsen sitter igjen i øret! Folk må gjerne slå seg løs med moralisering, men lurer også på hvor lenge den kan sitte der uten at det er noe problem? Regner med det ikke er noe man tar til legevakten? Jeg kjenner den, men det er ikke vondt (ennå). Anonymkode: 8630b...1b1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #2 Skrevet 21. september 2019 Been there done that. Jeg brukte pinsett og fisket den ut igjen. Absolutt ikke noe for legevakten, nei. Anonymkode: ed3bb...180 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #3 Skrevet 21. september 2019 Ring til legevakten å hør med dem. Spør om du skal vente til mandag, eller om den må ut nå med en gang. Jeg bruker q-tips selv i øret, men man skal ikke gjøre det for det som oftest laget mer problemer enn annet 😅 som at bommulsdelen kan forsvinne inn i øret. Den kan bli liggende, skape irritasjon og ja, det kan nok bli en stor sak av en liten ting ganske fort. Jeg er ikke en ekspert, derfor ring til legevakten å spør. Det tar deg noen minutter, så får du et skikkelig svar fra folk som har litt peiling KG legene vet ikke alltid hva de snakker om 😅😄 Anonymkode: d9fb4...a16 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #4 Skrevet 21. september 2019 Ville ikke prøvd å få den ut selv, du kan lage store skader med en pinsett, i værstefall punktere trommehinna og gi deg selv uhelbredelig hørselsskader Anonymkode: d9fb4...a16 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #5 Skrevet 21. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ring til legevakten å hør med dem. Spør om du skal vente til mandag, eller om den må ut nå med en gang. Jeg bruker q-tips selv i øret, men man skal ikke gjøre det for det som oftest laget mer problemer enn annet 😅 som at bommulsdelen kan forsvinne inn i øret. Den kan bli liggende, skape irritasjon og ja, det kan nok bli en stor sak av en liten ting ganske fort. Jeg er ikke en ekspert, derfor ring til legevakten å spør. Det tar deg noen minutter, så får du et skikkelig svar fra folk som har litt peiling KG legene vet ikke alltid hva de snakker om 😅😄 Anonymkode: d9fb4...a16 Seriøst? Skal man ringe og oppta sykehuset med en liten bomullsdott i øregangen? Eneste veien den kan reise er ut.. Anonymkode: ed3bb...180 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #6 Skrevet 21. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ville ikke prøvd å få den ut selv, du kan lage store skader med en pinsett, i værstefall punktere trommehinna og gi deg selv uhelbredelig hørselsskader Anonymkode: d9fb4...a16 All logikk tilsier at hun ikke trenger å føre pinsetten lenger enn hun gjorde med q-tipen. Rart folk overlever i dag... Anonymkode: ed3bb...180 7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #7 Skrevet 21. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: All logikk tilsier at hun ikke trenger å føre pinsetten lenger enn hun gjorde med q-tipen. Rart folk overlever i dag... Anonymkode: ed3bb...180 Den sitter såpass langt inne at samboer ikke ser den. Man blir også rådet til å ikke prøve for hardt med pinsett, på div. helsenettsteder. Ts. Anonymkode: 8630b...1b1 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #8 Skrevet 21. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Seriøst? Skal man ringe og oppta sykehuset med en liten bomullsdott i øregangen? Eneste veien den kan reise er ut.. Anonymkode: ed3bb...180 Den kan også bli liggende der, samle ørevoks, og lage en svær propp som kan påvirke hørselen til ts. Jeg sa heller ikke reis inn, men ring å hør med dem hva man skal gjøre. Legevakta er det av en grunn. I en akutt liv og død situasjon ringer man nødnummeret og en telefon til nermeste legevskt opptar ikke sykehuset. Reiser man inn til legevakta, da opptar man mer tid, men en liten telefon kan hjelpe mye. Ts får kanskje høre, om du ikke opplever det som et problem vent til mandag. Kanskje de sier, skylløret med vann og se om den kommer ut. Kanskje de sier for guds skyld ikke prøv å fiske den ut selv. De vet hva man skal gjøre, derfor tar vi uvitne mennesker å ringer å spør dem om råd. Anonymkode: d9fb4...a16 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #9 Skrevet 21. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den sitter såpass langt inne at samboer ikke ser den. Man blir også rådet til å ikke prøve for hardt med pinsett, på div. helsenettsteder. Ts. Anonymkode: 8630b...1b1 Har aldri sagt du skal prøve FOR HARDT. Anonymkode: ed3bb...180
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #10 Skrevet 21. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: All logikk tilsier at hun ikke trenger å føre pinsetten lenger enn hun gjorde med q-tipen. Rart folk overlever i dag... Anonymkode: ed3bb...180 Og folk sprekker trommehinna med q-tips også. Folk skader trommehinna med q-tips, for de fører den for langt inn. Ts, jeg virkelig håper du ikke prøver på en løsning selv før du snakker med legevakta. En liten telefon, noen minutter og du får kanskje en veldig enkel løsning. Anonymkode: d9fb4...a16 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #11 Skrevet 21. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har aldri sagt du skal prøve FOR HARDT. Anonymkode: ed3bb...180 Ville jo brukt pinsett hvis den var lett å få tak i, og ikke stor fare for å dytte den lenger inn. Anonymkode: 8630b...1b1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #12 Skrevet 21. september 2019 Her står det et par råd: 1. Ser du fremmedlegmet: bruk pinsett for å få tak i det. Ts har skrevet at det ikke er synlig. 2. Prøv å bruke tyngdekraften. 3. Oppsøk lege. https://nhi.no/forstehjelp/ore-nese-hals/fremmedlegeme-i-oret/ Anonymkode: d9fb4...a16 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #13 Skrevet 21. september 2019 Takk for hjelpen alle sammen. Får den nok ikke ut selv, men har vel konkludert med at den kan sitte der til uka. Ts Anonymkode: 8630b...1b1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #14 Skrevet 21. september 2019 Nå har du lært man IKKE må bruke q tips i øret. Håper det ordner seg ts🙂 Anonymkode: 2a41f...1e2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2019 #15 Skrevet 21. september 2019 Jeg bøyde en fliseklemme og brukte den for å få ut bomullsbiten! Etter det har jeg alltid vætet q-tipsen for å unngå det! Anonymkode: 5f004...070
Hemliganonym Skrevet 21. september 2019 #16 Skrevet 21. september 2019 Vil anbefale deg og gå til legen med det.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #17 Skrevet 22. september 2019 Trodde alle visste at q-tips ikke skal brukes inni øret. Kun ytterst i øreåpningen. Ingenting skal inn i øret. Anonymkode: 9c49d...a8e 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #18 Skrevet 22. september 2019 Bruk bakenden av en hårnål så fisker du den lett ut Anonymkode: b54b3...d46
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 #19 Skrevet 22. september 2019 22 hours ago, AnonymBruker said: Been there done that. Jeg brukte pinsett og fisket den ut igjen. Absolutt ikke noe for legevakten, nei. Anonymkode: ed3bb...180 22 hours ago, AnonymBruker said: Seriøst? Skal man ringe og oppta sykehuset med en liten bomullsdott i øregangen? Eneste veien den kan reise er ut.. Anonymkode: ed3bb...180 22 hours ago, AnonymBruker said: Den sitter såpass langt inne at samboer ikke ser den. Man blir også rådet til å ikke prøve for hardt med pinsett, på div. helsenettsteder. Ts. Anonymkode: 8630b...1b1 Man skal ikke prøve å få ut fremmedlegemer i øregangen på egen hånd, med mindre de kommer enkelt ut på første forsøk uten bruk av redskaper. Prøv forsiktig skylling med lunkent vann. 22 hours ago, AnonymBruker said: Ville jo brukt pinsett hvis den var lett å få tak i, og ikke stor fare for å dytte den lenger inn. Anonymkode: 8630b...1b1 Du må ikke finne på å bruke pinsett i øregangen. Det kan gi deg skader både av mekanisk og nevrologisk art, samt infeksjonsrisiko. 22 hours ago, AnonymBruker said: Takk for hjelpen alle sammen. Får den nok ikke ut selv, men har vel konkludert med at den kan sitte der til uka. Ts Anonymkode: 8630b...1b1 Fremmedlegemer i øret har en tendens til å kunne vokse seg fast i omkringliggende vev. Dersom de ikke enkelt kan skylles ut, må de fjernes av autorisert lege. Å røske disse ut med makt eller redskaper, kan gjøre stor skade på delikate strukturer og det er ikke gitt at eventuelt funksjonstap kan reverseres. Fremmedlegemer i øregangen kan relativt raskt gi en stor betennelsesreaksjon. 1 hour ago, AnonymBruker said: Bruk bakenden av en hårnål så fisker du den lett ut Anonymkode: b54b3...d46 Dette er et farlig råd. Anonymkode: bf771...ed0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå