AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #1 Skrevet 20. september 2019 Jeg synes ikke dette er greit, har sagt at hvis hun skal gå med sånt så får hun vaske trusene sine selv. Vet ikke hva jeg skal gjøre, hun går med mye sminke, push-up bh osv. Når hun går hjemmefra så ser hun helt normal ut, men med en gang hun kommer på skolen så bytter hun klær. Er det jeg som er for streng eller er dette normalt? Hun går i 7 klasse. Hun har også fått seg kjæreste, jeg synes dette er alt for tidlig. Jeg prøvde og kaste sminken hennes i sommer, men da gikk hun oppi containeren igjen og gjemte all sminken så nå vet jeg ikke hvor den befinner seg. Anonymkode: b1838...13f
GammelKaktus Skrevet 20. september 2019 #2 Skrevet 20. september 2019 Kan du ikke heller ta henne med på body shop eller noe å la de vise henne hvordan hun kan sminke seg på en mer "naturlig" måte? String og bh ser jeg ikke helt skal være et problem, brukte selv string når jeg var 12 for det var det alle brukte da. Push up bh kan jeg forstå du ikke er helt komfortabel med men tenker du bør ha en skikkelig dialog med jenta di om grunnen for at hun føler at hun har behov for det. Problemet ditt nå er jo at du tabbet deg ut når du kastet sminken hennes, det var respektløst og det kommer man ikke så langt med. Det at hun har kjæreste gjør jo kanskje at dere må ha en skikkelig prat om grenser, kropp, prevensjon og seksualitet. Og så er det jo slik at jo mer motstand du gir henne nå jo mer vil hun gå mot deg. 16
Tibbie Skrevet 20. september 2019 #3 Skrevet 20. september 2019 (endret) Høres ut som en normal utvikling for en jente. I den alderen handler det om å være populær for å "overleve" det sosiale, og hun vet hva som må til. Du ser at å nekte henne ikke har noen effekt, så jeg ville heller støttet det - sånn at du heller kan kontrollere det. Fin sminke, og produkter som gjør at hun ikke får dårlig hud. Jeg hadde ikke bekymret meg over undertøysvalget, men hadde fått litt panikk om datteren min kledde og sminket seg som "white trash" Endret 20. september 2019 av Tibbie 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #4 Skrevet 20. september 2019 Jeg synes ikke du kan si noe til henne mot det faktum at hun har kjæreste. Det du må snakke med henne om, er slik som @FrøkenMånestråle beskriver det! Jeg synes også det var veldig ufint gjort av deg å bare kaste sminken hennes helt uten videre. Hva var poenget med det? Hva tenkte du at du kom til å oppnå? Som om hun ikke har venninner hun kan låne sminke av i mellomtiden, eller bruke penger hun får til bursdag/jul til det. Jeg synes heller ikke hun skal måtte gjemme sminken sin for deg. Anonymkode: 47496...8ba 10
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #5 Skrevet 20. september 2019 Nå er det drøyt 15 år siden jeg var i den alderen. Men jeg syntes det var flaut at sømmene fra trusa skulle synes gjennom buksene jeg brukte (noe jeg synes den dag i dag), og string truse ble redningen. Min mor var forståelsesfull sånnsett - og vasket trusene mine selv om snoopy-trusa var byttet ut med g-string. Og forøvrig hørtes alt det andre kjent ut. Hadde en kjæreste jeg sussa litt på innimellom. Sminke var jo spennende, og man trodde man var knallgod (hvilket jeg ikke var), og kasta på all sminke man kom over og følte seg smashing. Ble helt normal jeg. Lite sminke den dag i dag, gift 2-barnsmor (dog ikke sammen med ungdomskjæresten). Anonymkode: 7aab8...437 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #6 Skrevet 20. september 2019 Sånn kan du ikke holde på med datteren din. All tilliten jenta har til deg vil forsvinne som dugg for sola om du fortsetter med å kontrollere henne så til de grader. Hun er bare 12 og er 1-2 år tidligere ute enn normalt, men tingene hun gjør er helt typisk for jentene. Det eneste du oppnår med å tvinge gjennom viljen din med er at hun går totalt i vranglås, legger deg for hat og bryter alle grenser du setter videre helt til hun kan flytte hjemmefra. Sett noen grenser, men ikke kvel henne med grensene dine som nå. Anonymkode: 03ab7...709 10
Nuka Skrevet 20. september 2019 #7 Skrevet 20. september 2019 Slipp taket litt og snakk med jenta di i stede. I 2002 var jeg sånn også, 12 år gammel til far's store fortvilelse ❤ han snakka med meg om det og forklarte hvorfor han syns det var fælt å vite at jeg brukte bh og sånne truser samt dukka ned i "malingsspannet" Skjønner frustrasjonen din, men snakk med henne i stede for å kast sminken osv. Ungdommer sminker seg, og unger sminker seg i dagens samfunn. Lær henne heller å sminke seg ordentlig 😊
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #8 Skrevet 20. september 2019 Ikke stort annerledes enn hva man gjorde da jeg var 12... Anonymkode: bdacf...0b3 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #9 Skrevet 20. september 2019 Lurer vel heller på hvor hun får pengene til å kjøpe sminke og undertøy? Anonymkode: f90e9...68c 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #10 Skrevet 20. september 2019 Hørest heilt normalt ut det. Ho er snart tenåring. Er det så relevant kva undertøy folk bruker da? Push up er litt på kanten da. Anonymkode: 90c55...a35 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #11 Skrevet 20. september 2019 Huff, 12 år er altfor ungt. Skjønner fortvilelsen din ts. Plutselig er du bestemor... hun er et barn! Trist å se utviklingen til unge jenter. Anonymkode: 3f439...f52 5
Hemliganonym Skrevet 20. september 2019 #12 Skrevet 20. september 2019 Uff. Trist utvikling for unge jenter i dag. 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #13 Skrevet 20. september 2019 Detta er ikkje noko nytt da. Vi gjekk med stringtruser i 1997... Anonymkode: 90c55...a35 12
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #14 Skrevet 20. september 2019 Helt enig i at du har fullstendig feil tilnærming til problemet - du støter jenta di fra deg. Forsøk å snu på tankegangen, for i den alderen gun går inn i, er det å ha et nært forhold til henne det ALLER viktigste! Dere må kunne ha en tillit hvor hun tør å snakke med deg når hun opplever gruppepress eller dersom hun som 16åring har løyet for å dra på en fest, men angrer utover kvelden og ønsker å bli henta. Anonymkode: 0a749...2f6 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #15 Skrevet 20. september 2019 Du har latt henne ikke ha regler og grenser hjemme. Det er ikke normalt at ei 12 år gammel jente kler seg ut som ei, vel, hore. Anonymkode: fee6e...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #16 Skrevet 20. september 2019 Brukte også string og push-up på den alderen og hadde ett par kjærester, men var jomfru til jeg var 18 og ellers veldig rolig ungdom med jobb i tillegg til skole og gode karakterer. Trenger ikke krisemaksimere uten grunn, men det virker som om kommunikasjon og åpenhet er fraværende hos dere. Ikke vær belærende, men heller vær åpen og hør på hva datteren din forteller gi råd deretter. Anonymkode: 12480...b45 2
Silva Pluvialis Skrevet 20. september 2019 #17 Skrevet 20. september 2019 (endret) Hva er galt med push-up BH? Endret 4. oktober 2022 av Tvillingsjel 3
BeautyBox Skrevet 20. september 2019 #18 Skrevet 20. september 2019 Gikk da med stringtruser og push-up bh når jeg var 12 år jeg også. Mamma likte det ikke, men kunne ikke tvinge meg til å ikke bruke det. Brukte så mye sminke jeg ville. Mamma likte ikke det heller, men hadde ikke rett til å kaste sminken min for det. Det var en utprøvingsperiode og den var viktig for at det skulle bli folk av meg. Selvtilliten og selvstendigheten hadde aldri kommet om jeg ikke fikk lov til å prøve ut livet på egen hånd. Mamma tok samtale med meg om prevensjon, tobakk og alkohol da jeg var rundt 12 og jeg debuterte seksuelt da jeg var 16. Aldri snust eller røykt, smakte alkohol da jeg var 14-15 men ikke noe særlig mer enn det. Om det har blitt folk av meg? Ja, det kan jeg trygt si. Mamma var nær og kjærlig, satte rammer for oss samtidig som hun ikke blandet seg for mye. Fortalte meg at jeg var pen akkurat som jeg var og at jeg ikke trengte å være usikker på kroppen min. Det var alt jeg trengte å høre. Ikke formaninger om at jeg ikke fikk lov til å bruke puppeforstørrende BH. Husk at barn har menneskerettigheter de også, og at du ikke kan tvinge datteren din til å ikke velge fritt hvordan hun vil kle seg og te seg. Jeg skal love deg at det fort kan ha motsatt effekt, da løsrivelsesprosessen blir hardere og datteren din kan reagere uheldig i protest. 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #19 Skrevet 20. september 2019 Hææ? Altså, at hun har kjæreste er noe du må snakke med henne om - du kan ikke nekte henne å treffe hen, men dere kan komme frem til noen spilleregler sammen. Sminken kan du hjelpe henne med, hvorfor lærer du henne ikke noen triks for naturlig, alderspassende sminke? Syns det faktisk er helt KRISE at du legger deg opp i undertøyet hun velger å bruke. Det er ikke din plass i det hele tatt. Og det er helt normalt å bruke stringtruser i den alderen, jeg fikk min første som 12-åring og jeg var seint ute... Du får gå i deg selv og legge en plan for hvordan du kan bli en bedre, mer tilstedeværende og forståelsesfull mor for datteren din før du støter henne vekk for alltid. Dialog, dialog, dialog. Anonymkode: 14e8d...9b4 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #20 Skrevet 20. september 2019 Dette er helt normalt, dette gjorde jentene på 7. Trinn i år 2000 også. Du har brutt mange personlige grenser hos datteren din, samt svekket tilliten din og du har mistet respekt hos henne i måten du har opptredd på hittil, husk at tillit og respekt må gå begge veier for og fungere. Snakk med datteren din og la hun få ha med kjæresten på besøk. Ikke nekt henne å ha kjæreste, for det kommer hun til å ha uansett, vær heller åpen og imøtekommende. Enkelte barn blir fortere voksne på enkelte områder enn andre, støtt barnet ditt ved å veilede det istedenfor og tråkke ned valgene det tar. Anonymkode: d6316...bbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå