AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #1 Skrevet 20. september 2019 Jeg har i det siste fått angst for å svelge mat. Særlig kjøtt, men også bare jeg spiser ei brødskive. Er redd for å sette i halsen og kveles av det. Er det noen som har det slik og har klart å bli kvitt denne angsten? Dette har ført til at jeg spiser utrolig sakte og tygger kjempelenge, og jeg unngår å spise helt til jeg blir kjempesulten og bare må spise. Jeg hadde veldig god appetitt før, mens nå så spiser jeg altså mindre og har panikk hver gang jeg må spise. Skulle trengt noen tips til hvordan klare å slappe av. For rent fysisk er det jo ikke noe i veien. Jeg har fint klart å spise helt normalt før. Anonymkode: cb474...586
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #2 Skrevet 20. september 2019 Har du noen gang fått noe i halsen? Anonymkode: 4c4d6...ab2 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #3 Skrevet 20. september 2019 Drikk masse vann, og spis mindre biter, til du føler deg tryggere. Fikk en slik angst som barn etter at jeg satte pølseskinn fast i halsen. Angsten satt i en stund. Anonymkode: 58d9f...28d 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #4 Skrevet 20. september 2019 Har det skjedd noe som gjør at angsten har kommet? Eller bare dukket den opp en dag? Tror kanskje du burde oppsøke profesjonell hjelp ettersom dette kan gå utover din fysiske helse mtp næring til kroppen og slikt. Anonymkode: f30f1...c8f 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #5 Skrevet 20. september 2019 Psykolog har sikkert endel tips. De fleste som får mat sittende fast i halsen kveles forresten ikke av det. Som regel setter biten seg fast nedenfor pusterøret i spiserøret, så det eneste som skjer da er at det er ubehagelig og en del må på sykehus for å få medisin eller hente ut biten kirurgisk. Anonymkode: c1935...a1b 2
Gjest Lily_88 Skrevet 20. september 2019 #6 Skrevet 20. september 2019 Spis til bestemte tider så godt som det lar seg gjøre, og drikk vann mellom hver bit. Kanskje det kan være lurt å lese eller se litt YouTube mens du spiser? Noe som distraherer?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #7 Skrevet 20. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har du noen gang fått noe i halsen? Anonymkode: 4c4d6...ab2 Jeg har faktisk ikke det. Jeg har i det siste hatt dødsangst generelt, så jeg er redd for å dø av av alt mulig, men dette med angst for å svelge maten har kommet etter å ha blitt fortalt noen historier. TS Anonymkode: cb474...586
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #8 Skrevet 20. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Drikk masse vann, og spis mindre biter, til du føler deg tryggere. Fikk en slik angst som barn etter at jeg satte pølseskinn fast i halsen. Angsten satt i en stund. Anonymkode: 58d9f...28d Skal prøve det! TS Anonymkode: cb474...586
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #9 Skrevet 20. september 2019 Jeg får angst for å svelge mat de gangene jeg har prøvd hasj.... har du prøvd noe sånt og fått angst også har det blitt igjen kanskje ? Anonymkode: b944b...115
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #10 Skrevet 20. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har faktisk ikke det. Jeg har i det siste hatt dødsangst generelt, så jeg er redd for å dø av av alt mulig, men dette med angst for å svelge maten har kommet etter å ha blitt fortalt noen historier. TS Anonymkode: cb474...586 Du får prøve å tenke at risikoen for å dø av underernæring hvis du fortsetter å ikke spise er større enn at du setter noe i halsen - og dør av det. Anonymkode: b944b...115 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #11 Skrevet 20. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Psykolog har sikkert endel tips. De fleste som får mat sittende fast i halsen kveles forresten ikke av det. Som regel setter biten seg fast nedenfor pusterøret i spiserøret, så det eneste som skjer da er at det er ubehagelig og en del må på sykehus for å få medisin eller hente ut biten kirurgisk. Anonymkode: c1935...a1b Okay. Det var jo i alle fall litt betryggende! TS Anonymkode: cb474...586
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #12 Skrevet 20. september 2019 9 minutter siden, Lily_88 said: Spis til bestemte tider så godt som det lar seg gjøre, og drikk vann mellom hver bit. Kanskje det kan være lurt å lese eller se litt YouTube mens du spiser? Noe som distraherer? Det skal jeg også prøve! TS Anonymkode: cb474...586
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #13 Skrevet 20. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg får angst for å svelge mat de gangene jeg har prøvd hasj.... har du prøvd noe sånt og fått angst også har det blitt igjen kanskje ? Anonymkode: b944b...115 Nei, jeg har aldri prøvd hasj. TS Anonymkode: cb474...586
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #14 Skrevet 20. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har faktisk ikke det. Jeg har i det siste hatt dødsangst generelt, så jeg er redd for å dø av av alt mulig, men dette med angst for å svelge maten har kommet etter å ha blitt fortalt noen historier. TS Anonymkode: cb474...586 Jobbe med selvtillitten din. Legge merke til og gratulere deg selv litt ved alle ting du faktisk får til. Dødsangst er som oftest egentlig angst for tillitt i min erfaring, til seg selv og andre. Anonymkode: 58d9f...28d 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #15 Skrevet 20. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Du får prøve å tenke at risikoen for å dø av underernæring hvis du fortsetter å ikke spise er større enn at du setter noe i halsen - og dør av det. Anonymkode: b944b...115 Det er jo absolutt sant. Jeg har klart å få nok mat i meg, men jeg utsetter og utsetter spisingen til jeg bare må spise, og det tar dobbel så lang tid å spise sammenlignet med før. Har også spyttet ut biter en del og kastet siste restene av maten fordi jeg ikke tør å spise opp alt. TS Anonymkode: cb474...586
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #16 Skrevet 20. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jobbe med selvtillitten din. Legge merke til og gratulere deg selv litt ved alle ting du faktisk får til. Dødsangst er som oftest egentlig angst for tillitt i min erfaring, til seg selv og andre. Anonymkode: 58d9f...28d Grunnen til at jeg har fått dødsangst er en kombinasjon av at jeg har funnet drømmemannen og føler jeg har fått drømmejobben og gleder meg til mye, og at en i familien døde brått for fire år siden. Etter det ble jeg mye mer redd for å dø, men det har virkelig toppet seg det siste året. TS Anonymkode: cb474...586
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #17 Skrevet 20. september 2019 Men dette med angst for å svelge har jeg bare hatt i ei uke kanskje. TS Anonymkode: cb474...586
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #18 Skrevet 20. september 2019 Har det litt på samme måte, men jeg setter ting i halsen hele tiden. Jeg spiser jo normalt men er alltid redd for å sette ting i halden, så jeg snakker aldri med noen når jeg spiser og jeg konsentrerer meg veldig. Har faktisk ikke vært redd for dette før nylig da jeg satte en stor isbit fast i halsen og trodde jeg skulle dø. Dette var en helt forferdelig opplevelse, men jeg er fortsatt i livet og den kom ut til slutt. Anonymkode: 33058...cbf
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #19 Skrevet 20. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har i det siste fått angst for å svelge mat. Særlig kjøtt, men også bare jeg spiser ei brødskive. Er redd for å sette i halsen og kveles av det. Er det noen som har det slik og har klart å bli kvitt denne angsten? Dette har ført til at jeg spiser utrolig sakte og tygger kjempelenge, og jeg unngår å spise helt til jeg blir kjempesulten og bare må spise. Jeg hadde veldig god appetitt før, mens nå så spiser jeg altså mindre og har panikk hver gang jeg må spise. Skulle trengt noen tips til hvordan klare å slappe av. For rent fysisk er det jo ikke noe i veien. Jeg har fint klart å spise helt normalt før. Anonymkode: cb474...586 Satte fast en matbit i halsen for 8 år siden. Den dag idag må jeg svelge all mat med vann. Klarer ikke svelge hele tabletter. Spiser sånn sett aldri mat i farta, må alltid ha drikke for hånda. Anonymkode: a8394...047
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #20 Skrevet 20. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo absolutt sant. Jeg har klart å få nok mat i meg, men jeg utsetter og utsetter spisingen til jeg bare må spise, og det tar dobbel så lang tid å spise sammenlignet med før. Har også spyttet ut biter en del og kastet siste restene av maten fordi jeg ikke tør å spise opp alt. TS Anonymkode: cb474...586 Spis til faste tider. Spis så sakte/lite/mye som du synes er greit. Husk å rose deg selv for hvert måltid. Hold deg jevnt over til mat som ikke er veldig skummel, men utfordre deg selv litt forsiktig innimellom. Ta den tiden du trenger, det kan ta litt tid å bli kvitt slik angst. Anonymkode: 1760a...f44
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå