Gå til innhold

Migrene med aura UTEN hodepine....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge slitt med angst, kan ha enkelte dager hvor jeg blir helt nummen av angst og hodet blir som en bomullsdott. Jeg kjenner da på en uro og fortvilese for jeg skjønner ikke hvorfor denne angsten kommer. Men her i våres fikk jeg et merkelig anfall. Det startet med synsforstyrrelser, svimmelhet og tap av krefter i venstre side. Jeg ble hentet av ambulanse. Jeg ble innlagt og undersøkt for evt et hjerneslag eller et drypp... De fant ingenting. Nevrologen mente dette skyldes et migrene anfall med aura men uten hodepine. Jeg skjønner jo nå at disse angstanfallene jeg tidligere har trodd jeg hadde er slike migrene anfall. Det var en lettelse faktisk... Men hva gjør jeg i forhold til jobben da disse oppstår? Idag måtte jeg bare gå hjem og legge meg.... det skjer heldigvis ikke så ofte, men det kan være perioder som er tøffere enn andre....

Anonymkode: e4000...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du skal snakke med legen din om dette. Her får du bare masse synsing hva du bør gjør og ikke gjøre. 

Anonymkode: 59a6d...3a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min blir blind på et øye og mister språk. Men får ikke vondt i hodet. Hun jobber som vanlig, skjer det så skjer det og hun får dra hjem. Men det kommer jo an på jobben. Hun jobber som lærer, ikke verdens undergang om hun blir borte resten av en dag en gang i mellom. 

Snakk med sjefen. 

Anonymkode: 3348e...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen har de utviklet mange måter å si "Vi vet ikke hva som er feil" på. Hodepine uten hodepine var ny for meg.

Anonymkode: 5ce9c...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jammen har de utviklet mange måter å si "Vi vet ikke hva som er feil" på. Hodepine uten hodepine var ny for meg.

Anonymkode: 5ce9c...570

Migrene uten smerte. Det er jo ikke helt det samme som hodepine uten hodepine.

Jeg har hatt det noen år. Blitt lagt inn to ganger. Blir nokså dårlig, men uten smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes en god del medisiner for aura-migrene. Jeg får noen ganger kun auraanfall, andre ganger etterfulgt av migrene. Men jeg går ikke hjem fra jobb dersom det kun er aura. Disse anfallene varer ca. 15-20 min, og når det skjer pleier jeg å ta en time-out for meg selv i et stille rom hvor jeg kan lukke øynene. Varer dine lenge?

Anonymkode: bd827...cfb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 20.9.2019 den 17.37, AnonymBruker skrev:

Jammen har de utviklet mange måter å si "Vi vet ikke hva som er feil" på. Hodepine uten hodepine var ny for meg.

Anonymkode: 5ce9c...570

Det er ikke det de sier.  Migrene er en nevrologisk hjernesykdom hvor hodepine er ett av anfallssymptomene.  Noen får migreneanfall uten hodepinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2019 den 13.50, AnonymBruker skrev:

Men hva gjør jeg i forhold til jobben da disse oppstår? Idag måtte jeg bare gå hjem og legge meg.

Du må nesten bare gjøre det kroppen din krever under migreneanfall, noen ganger er det å gå hjem å legge seg :)  

Håper at du får god hjelp hos nevrologen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2019 den 17.37, AnonymBruker skrev:

Jammen har de utviklet mange måter å si "Vi vet ikke hva som er feil" på. Hodepine uten hodepine var ny for meg.

Anonymkode: 5ce9c...570

Migrene er ikke bare hodepine. Jeg får synsforstyrrelser, kan ikke snakke rent, er tappet for energi, svimmel, kaster ofte opp osv

Anonymkode: f229a...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2019 den 17.37, AnonymBruker skrev:

Jammen har de utviklet mange måter å si "Vi vet ikke hva som er feil" på. Hodepine uten hodepine var ny for meg.

Anonymkode: 5ce9c...570

Migrene er ikke hodepine. Migrene er endret blodtilførsel til hjernen som kan gi ulike utslag som hodepine, synsforstyrrelser,  nedsatt kraft, forvirring, kvalme osv.

Anonymkode: e5e7d...e7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har migrene, og blir for tiden muligens diagnostisert med angst. På skolen hadde jeg rett til "fridager", der jeg kunne bli hjemme de verste dagene med migrene, kanskje du kan få noen lignende ordning fra legen din? Du kan også prøve å finne ut av eventuelle utløsende faktorer, som for eksempel: lange arbeidsdager, lys, mat, lukter, lyder osv.  

Mine utløsende faktorer er: Lavtrykk, sterkt lys, sjokolade (😭) , sosiale sammenkomster (skole & offentlig transport 😭), sene kvelder & sult.

Anonymkode: 4aadc...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye hodepine lenger når jeg får migreneanfall. Men jeg er like ubrukelig syk under anfall for det. 

Anonymkode: 7e5c9...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt på det samme selv. Når jeg får auramigrene blir jeg helt ubrukelig, blind, lam på en side av kroppen, klarer ikke tenke og prate skikkelig. Jeg hadde ikke klart å gå hjem og ikke klart å ringe etter hjelp. 
Tror jeg måtte bare lagt meg ned eller satt meg et sted en times tid, faktisk, og gått hjem etterpå. Da er jeg «bare» kvalm, svimmel, desorientert og fjern. 


Hvilke medisiner kan hjelpe mot auramigrene? 

Anonymkode: d7e92...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt på det samme selv. Når jeg får auramigrene blir jeg helt ubrukelig, blind, lam på en side av kroppen, klarer ikke tenke og prate skikkelig. Jeg hadde ikke klart å gå hjem og ikke klart å ringe etter hjelp. 
Tror jeg måtte bare lagt meg ned eller satt meg et sted en times tid, faktisk, og gått hjem etterpå. Da er jeg «bare» kvalm, svimmel, desorientert og fjern. 


Hvilke medisiner kan hjelpe mot auramigrene? 

Anonymkode: d7e92...3f8

Ingenting annet en migrenemedisin. Når man får «slagsymptomer» heter det hemiplegisk migrene. 

Endret av Lama_Drama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Ingenting annet en migrenemedisin. Når man får «slagsymptomer» heter det hemiplegisk migrene. 

Åja. Ok. Da jeg var innlagt på sykehuset sist sa de at migrenemedisin ikke hadde noen effekt på aura. Men du tar det kanskje forebyggende?

Anonymkode: d7e92...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Åja. Ok. Da jeg var innlagt på sykehuset sist sa de at migrenemedisin ikke hadde noen effekt på aura. Men du tar det kanskje forebyggende?

Anonymkode: d7e92...3f8

Aura og hemiplegisk migrene er ikke det samme. 
 

Jeg tar botox, har fortsatt en del plager, men er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd å få aura (synsforstyrrelser) uten den påfølgende hodepinen. Ble veldig overrasket første gang det skjedde. Ble veldig uvel og svimmel etterpå og måtte legge meg. 

Anonymkode: dd585...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...