AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #1 Skrevet 20. september 2019 Planløsningen her skal endres, og det som nå er kjøkken blir soverom til meg. Der er det allerede røropplegg til vann, og nå lurer jeg litt på om jeg skal beholde det, og sette inn baderomsskuffer med servant på toppen? Kunne ikke det vært praktisk, når det uansett ligger klart? Ser for meg nytelsen av å kunne finne seg vann til drikke uten å gå ut av rommet. Sminke seg på rommet i stedet for dampende varmt bad. Ha en stellematte der til babyen, så jeg kan stelle om natten uten å gå ut av rommet, så lenge han sover inne hos meg. Senere med eldre barn må det jo være godt å kunne ha sminke og private baderomsartikler på soverommet, slik at badet raskere blir ledig etter jeg har dusjet/stått opp. Enige? Anonymkode: 12fb4...9d6 3
Hoppetaujenta Skrevet 20. september 2019 #2 Skrevet 20. september 2019 Jeg er enig. Mange gamle hus har denne muligheten og jeg finner den praktisk. 8
Siri_H Skrevet 20. september 2019 #3 Skrevet 20. september 2019 Vi hadde en vask på det ene soverommet i en leilighet vi leide når den eldste var baby. Og det var superpraktisk for da hadde vi barnerommet der, med stellebord og vanntilgang :D Helt genialt. 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #4 Skrevet 20. september 2019 Men da er det viktig å gjøre slik at gulv og veggerder vasken er tåler litt vann. Anonymkode: d9240...76c 7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #5 Skrevet 20. september 2019 1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev: Jeg er enig. Mange gamle hus har denne muligheten og jeg finner den praktisk. Akkurat nå, Siri_H skrev: Vi hadde en vask på det ene soverommet i en leilighet vi leide når den eldste var baby. Og det var superpraktisk for da hadde vi barnerommet der, med stellebord og vanntilgang 😄 Helt genialt. Takk for svar til dere begge! Jeg har også sett dette i mange gamle hus, og tenkt på hvor godt det måtte være. Før var det jo ikke rart å ha det slik, men de fleste virker som de fjerner disse gamle vaskene. Anonymkode: 12fb4...9d6 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #6 Skrevet 20. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men da er det viktig å gjøre slik at gulv og veggerder vasken er tåler litt vann. Anonymkode: d9240...76c Ja, det er sant. Nå er det fliser der, for det er jo som sagt et kjøkken nå. Kunne satt opp slike "kjøkkenveggplater" bare i området der vasken er, for å sikre sprutsonen Eller male med våtromsmaling, det skal vel tåle litt mer. Anonymkode: 12fb4...9d6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #7 Skrevet 20. september 2019 Det kan du ha. Men jeg ville hatt det i ett garderobeskap, slik at det ikke synes, for pent er det ikke. Men det er nå min mening da, Anonymkode: 16f1d...016 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #8 Skrevet 20. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kan du ha. Men jeg ville hatt det i ett garderobeskap, slik at det ikke synes, for pent er det ikke. Men det er nå min mening da, Anonymkode: 16f1d...016 Jeg har lyst på malm-kommoder, og tenkte da å sette vask på toppen av en innredning som ligner den, med en sitteplass ved siden av. Altså ikke vanlig nedsenket vask, men en bolle på toppen? Vil ikke det bli litt penere og mer diskret? Anonymkode: 12fb4...9d6 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #9 Skrevet 20. september 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lyst på malm-kommoder, og tenkte da å sette vask på toppen av en innredning som ligner den, med en sitteplass ved siden av. Altså ikke vanlig nedsenket vask, men en bolle på toppen? Vil ikke det bli litt penere og mer diskret? Anonymkode: 12fb4...9d6 Det er du som skal ha det, så du får velge hva du vil. Min personlige mening spiller forsåvidt ingen rolle. Grunnen til at det finnes i enkelte gamle hus er at de hadde ikke baderom, og når de fikk lagt inn varmt vann så dro de også rør til nærliggende rom, f.eks. soverommet som de brukte til å vaske seg i. Dette i stedet for å måtte bære vann fram og tilbake til vaskebalja de tidligere brukte å vaske seg i. Anonymkode: 16f1d...016 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #10 Skrevet 20. september 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er du som skal ha det, så du får velge hva du vil. Min personlige mening spiller forsåvidt ingen rolle. Grunnen til at det finnes i enkelte gamle hus er at de hadde ikke baderom, og når de fikk lagt inn varmt vann så dro de også rør til nærliggende rom, f.eks. soverommet som de brukte til å vaske seg i. Dette i stedet for å måtte bære vann fram og tilbake til vaskebalja de tidligere brukte å vaske seg i. Anonymkode: 16f1d...016 Det vet jeg, og før dette var det også faste vaskevannsfat på hvert soverom. Noe jeg ser på som veldig logisk, siden det er der man kler av seg for kvelden Skulle nesten ønske det var vanlig i dag, ihvertfall med tenåring i hus som okkuperer badet i timesvis 😅 Anonymkode: 12fb4...9d6 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #11 Skrevet 20. september 2019 Det høres ut som det blir litt for høyt med en malm kommode med en servant oppå. Husk for all del å installere magnetventil om du skal gjøre dette. Anonymkode: 70f0c...cfe
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #12 Skrevet 20. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som det blir litt for høyt med en malm kommode med en servant oppå. Husk for all del å installere magnetventil om du skal gjøre dette. Anonymkode: 70f0c...cfe En malmkommode er 79 cm høy (de finnes i fire forskjellige høyder, jeg tenkte den med tre skuffer i høyden), det er jo eksakt det samme jeg har på badet nå. Anonymkode: 12fb4...9d6 1
Miewyn77 Skrevet 20. september 2019 #13 Skrevet 20. september 2019 Jeg ville gått til en kjøkken/baderomsleverandør og bedt de tegne en moderne løsning. Kan hende de kommer opp med noe smart. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #14 Skrevet 20. september 2019 7 minutter siden, Miewyn77 skrev: Jeg ville gått til en kjøkken/baderomsleverandør og bedt de tegne en moderne løsning. Kan hende de kommer opp med noe smart. For dyrt med kjøkken, men hadde jeg hatt råd hadde jeg nok valgt kjøkkeninnredning langs hele veggen både som kommode og oppbevaring under vasken Anonymkode: 12fb4...9d6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #15 Skrevet 20. september 2019 Pass på at du følger alle forskrifter for rom med vanninstallasjoner, ellers kan du få problemer i forsikringsøyemed. Både vegg og gulv som kan komme i kontakt med vann, må dekkes av godkjente materialer. Vasken må også være installert etter dagens reguleringer for rom uten vanntett gulv og sluk. Anonymkode: a5c7e...fcf 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #16 Skrevet 20. september 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pass på at du følger alle forskrifter for rom med vanninstallasjoner, ellers kan du få problemer i forsikringsøyemed. Både vegg og gulv som kan komme i kontakt med vann, må dekkes av godkjente materialer. Vasken må også være installert etter dagens reguleringer for rom uten vanntett gulv og sluk. Anonymkode: a5c7e...fcf Rommet er godkjent kjøkken i dag, og å bytte en servant endrer ikke det så lenge man har overløp. Anonymkode: 12fb4...9d6 2
kaleidoskop Skrevet 20. september 2019 #17 Skrevet 20. september 2019 Gamle hus har det for de rommene ofte ble leid ut Men jeg synes det virker veldig praktisk.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #18 Skrevet 20. september 2019 Akkurat nå, kaleidoskop skrev: Gamle hus har det for de rommene ofte ble leid ut Men jeg synes det virker veldig praktisk. Ja, nettopp! Jo mer jeg tenker på det, jo mer har jeg lyst på det. Tenker alt fra stelleplass til baby, vanndrikking om natten, sminke seg i fred og ro, kunne vaske seg uten å ta badet, osv. Anonymkode: 12fb4...9d6 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #19 Skrevet 20. september 2019 Nå vet jeg ikke hvilken stil du ellers har, men jeg ville forsøkt å etterligne en gammeldags vaskestol, det kan nok bli ganske stilig og praksis med riktig møbel og servant. Anonymkode: dadb8...b6a 1
n_97 Skrevet 20. september 2019 #20 Skrevet 20. september 2019 Grunnen til at gamle hus ofte har en slik ordning, er at rommet var pikerom, altså tjenestepiken. Det er den forklaringen jeg har hørt. Ellers høres det praktisk ut og om du synes det er en god ide så gå for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå