Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Sykogsvak
Skrevet

Hvordan har dere gjort dette? Jeg trodde jeg visste reglene, jeg. Bare å levere og vente på penger fra Trygdekontoret... Men dama på Aetat ble drittsur da jeg stakk innom og leverte en konvolutt med sykemeldingen inni - og sykemelding påskrevet med store bokstaver. Hun spurte om det var dagpenger eller attføring og at hun til nød mottok konvolutten, men ikke lovet at det ble gjort noe med den?!

PS: Jeg er sykemeldt pga. kvalme, oppkast og vektnedgang som jo ofte kommer med en graviditet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro en sykemelding under arbeidsledighet er på samme måte som om du skulle hatt en jobb. Altså, at du har gjort det riktige og levert inn sykemelding.

Jeg hadde lest inne på sidene til Aetat, det står helt sikkert noe om det der inne, og om du ikke finner noe så står det gjerne et telefon nr du kan ringe. Mulig jeg tar feil, men jeg tror det er Aetat forvaltning som har med utbetaling av dagpenger å gjøre, kan være de kan svare på dette om du ringer de.

Jeg må innrømme jeg ble en smule små hissig her jeg sitter og leser om dama på Aetat som ble drittsur. Jeg hadde vel svart henne så kraftig tilbake at hun ikke hadde visst hva som hadde truffet henne. Og hun kunne ikke love at det ble gjort noe med den? HVA? Jeg hadde levert inn en klage på det menneske!

God bedring og lykke til med svangerskapet!

Gjest Sykogsvak
Skrevet

Jeg har lest på sidene til Aetat og der står det egentlig ikke så mye. Annet enn at Aetat skal ha den ene delen og Trygdekontoret den andre. Den siste delen skal jeg sitte med selv. Nå leverte jeg begge delene til Aetat, så de videresender den til Trygdekontoret.

Jeg mener å huske at jeg har levert sykemelding til Aetat før og at det ikke har vært noe problem. Må bare møte opp den dagen jeg blir friskmeldt. Det vet jeg.

Takk for lykkeønskningene! Snart gir dette seg sikkert (er i uke 15 nå).

Gjest Superhelten
Skrevet

Ikke nok med at du er en belastning for samfunnet ved at du ikke gidder/orker å jobbe, men du skal ha betaling når du er syk også???? :roll:

Skrevet

det er ikke alle som er frivillig arbeidsledig da!

Skrevet
Ikke nok med at du er en belastning for samfunnet ved at du ikke gidder/orker å jobbe' date=' men du skal ha betaling når du er syk også???? :roll:[/quote']

Du burde starte et nytt forum: Til irritasjon og provokasjon..av og med de med liten sirkulasjon........

Til trådstarter: Er du arbeidsledig og mottar arb.l.trygd og blir sykemeldt: sykemelding skal leveres til Aetat OG tryggdekontor der du bor.

Leverer du sykemelding kun til Aetat får du ingen penger.

Sykemeldingen har 3 deler: en til "hovedarbeidsgiver" en til evt trygdekontor, og et kopi til deg.

Gjest Sykogsvak
Skrevet

Ikke nok med at samfunnet har ødelagt meg, men jeg har mistet jobber og inntekter fordi samfunnet har gjort meg syk. :roll:

Åh, om de ikke utbetaler meg noe som helst fordi de fikk den delen til TK, så får de sende den til meg. Jeg får jo ikke en ny sånn del uten videre liksom. Skal sende dem en henvendelse hvor jeg er usikker og forklarer gårsdagens reaksjon på dama i skranken, jeg.

PS: Jeg søker jobber selv om jeg er sykemeldt, kvalm og spyr. Intervju vil jeg gå på også. Men noe opplegg fra Aetat vil jeg ikke kunne klare å være med på, så da fant jeg det likegodt å sykemelde meg for ikke å feilaktig bruke av dagpengeukene mine. Hadde jeg jobba, hadde jeg vært sykemeldt for lenge siden!

Gjest Sykogsvak
Skrevet

Beklager ordbruken! Det er ikke jeg som har sykemeldt meg. Det er selvfølgelig legens avgjørelse etter mine uttalelser om oppkast og kvalme i tillegg til den kraftige vektnedgangen. Men på en måte så føles det ut som mitt valg, for jeg kunne jo holdt kjeft om hvor ille det er...

Skrevet
Ikke nok med at samfunnet har ødelagt meg' date=' men jeg har mistet jobber og inntekter fordi samfunnet har gjort meg syk. [/quote']

?

Skrevet
Ikke nok med at samfunnet har ødelagt meg, men jeg har mistet jobber og inntekter fordi samfunnet har gjort meg syk. :roll:

Åh, om de ikke utbetaler meg noe som helst fordi de fikk den delen til TK, så får de sende den til meg. Jeg får jo ikke en ny sånn del uten videre liksom. Skal sende dem en henvendelse hvor jeg er usikker og forklarer gårsdagens reaksjon på dama i skranken, jeg.

Herregud ikke gjør det vanskligere enn det er da menneske!!

Den delen du har beholdt, av sykemeldingen, kan du ta med til trygdekontoret( ja for du er vel ikke så syk at du ikke klarer å gå dit?) , lever den og forklar saken, så ordner det seg sikkert. Tror nok de blåser tynt av din evt forklaring på "reaksjonen til damen i skranken"!

Og jo , man kan "få en ny sånn uten videre liksom"..bare å kontakte legen det, om du ikke vil gjøre det enklest mulig!

Gjest Sykogsvak
Skrevet

Dette er hva jeg skrev. Synes ikke jeg gjorde det så vanskelig, jeg.

Er det ikke riktig å levere sykemelding til dere? Skal det sendes til en spesiell adresse og ikke leveres? Skulle jeg ha bestilt time hos min konsulent for innlevering? Vil dere bare kaste den sykemeldingen jeg ga dere i går? Om dere gjør det, så vil jeg heller få komme og hente den igjen, slik at jeg kan få sendt den dit den skal!!! Spesielt den delen som skal til Trygdekontoret vil jeg veldig gjerne ha tilbake, slik at jeg kan ta direkte opp med dem sykepengeutbetaling.

Gjest Visible
Skrevet

Hei, det er tåplig at du ikke kunne få et sikkelig svar, min erfaring med det offentlige er at det er MANGE ukompetente ansatte desverre. Du ska levere( eller sende i posten om du vil) sykmelding til Aetat, en til trygdekontoret og en beholder du selv. Når man har levert feil og levert begge til da feks. Aetat( eller arbeidsgiver, dette er likt) skal de sende den korrekte til trygdekontoret selvfølgelig! Aetat burde iallefall få til dette. Arbeidsgiver også, men det er jo så varierende standard der at det er greiest å ordne det korrekt selv.Din sykemelding er sendt ( skal iallefall ha blitt gjort)til Aetats økonomiavdeling, så be om å få snakke med de. du kan ringe, du trenger ikke møte opp personlig. Lykke til med dette og barnet som kommer :-)

Skrevet

Aetat skal betale de to første ukene. etter det må du søke rehabiliteringspenger. Detter er for attføring. (vet ikke helt om det er like regler, men det virker sånn.) Er du usikker er det jo bare å ringe trygdekontoret å høre. Aetat er bare en mellom mann for trygdekontoret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...