Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vet hva maks uføretrygd er? Vet inntekten kun beregnes opp til 6 g, så ikke relevant å sjekke de 3 beste av 5 siste år.

Anonymkode: 0fafd...5a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir det ikke 66% av 6 G da?

Anonymkode: d78b4...927

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Blir det ikke 66% av 6 G da?

Anonymkode: d78b4...927

Da er det samme som maks AAP. Leste noen mener man får mer i uføretrygd enn AAP, og det gjorde meg litt usikker. Takk for svar :)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det samme som maks AAP. Leste noen mener man får mer i uføretrygd enn AAP, og det gjorde meg litt usikker. Takk for svar :)

Men det stemmer! man får mer enn på AAP! gå inn på nav.no og les der! :) 

Anonymkode: 01daa...98b

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort det, og der står det 66% av 6 g, som er det samme som AAP. Mulig jeg misforstår det som står der, så hadde satt pris på din forklaring om hvordan/hvor mye mer uføretrygd er ift AAP :)

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uføretrygd

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid mer nei.

Anonymkode: c0159...f68

Skrevet

Maks utbetaling er det samme på aap og ufør, men der er gunstigere beregningsregler på aap som gjør at flere får maks her.

På aap regner de hva du har hatt i lønn og deler, er summen over 6g får du 6g. På uføretrygd teller de kun opp til 6g når de legger sammen, så har du ett år med lavere inntekt enn 6g får du ikke maks uføretrygd. 

Dårlig forklart, sorry😆

Anonymkode: 974a4...6fb

• Liker 1
Skrevet

Slenger med regnestykke:

Aap: 5G + 8G + 8G = 21 / 3 = 7G = maks aap

Uføre: 5G + (8)6G + (8)6G = 17 / 3 = 5,66G = ikke maks uføretrygd 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Maks utbetaling er det samme på aap og ufør, men der er gunstigere beregningsregler på aap som gjør at flere får maks her.

På aap regner de hva du har hatt i lønn og deler, er summen over 6g får du 6g. På uføretrygd teller de kun opp til 6g når de legger sammen, så har du ett år med lavere inntekt enn 6g får du ikke maks uføretrygd. 

Dårlig forklart, sorry😆

Ok, jeg forsto det slik at du (?) mente man ofte fikk mer i uføretrygd ift AAP, og ikke omvendt? Men som jeg skrev i HI er ikke beregningen og årene viktige da beregningsgrunnlaget er over 6 g uansett, over lang tid.

Har skjønt noen får ung uførtilegg på uføre og ikke AAP, så mulig det er derfor noen får mer?

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg forsto det slik at du (?) mente man ofte fikk mer i uføretrygd ift AAP, og ikke omvendt? Men som jeg skrev i HI er ikke beregningen og årene viktige da beregningsgrunnlaget er over 6 g uansett, over lang tid.

Har skjønt noen får ung uførtilegg på uføre og ikke AAP, så mulig det er derfor noen får mer?

Hehe nei det var egentlig ment som en forklaring på hvorfor noen tror det er ulikt😅 som jeg sa, elendig forklart. 

Ung uføre er bare relevant for de med minstesats, da er du sikret inntil 2,91G tror jeg. 

Men mange får høyere utbetaling på uføretrygden fordi det er beregnet annerledes rett og slett. Det er ugunstig for de som har tjent fett et år eller to, men ikke så bra de andre årene. Så er der ofte gunstig for damer pga omsorgsår blant annet. Men maks er uansett 66% av 6G.

Skrevet

Maks er rundt 395 438,- brutto per år. (Pr 2019)

Anonymkode: 9f0cb...f8b

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Maks er rundt 395 438,- brutto per år. (Pr 2019)

Både på aap og ufør. 

100% ung ufør er 290 587,- (enslig) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...