Gå til innhold

Forenklet forelegg eller fengsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått min aller første fartsbot for å ha kjørt 68 km i 60-sone, etter 26 års kjøring. Fikk forenklet forelegg der det sto enten 2.100,- eller 3 dagers fengsel. 2.100,- er mye penger for meg. Men nå har jeg gjort feilen så da får jeg bare skrape sammen eller låne eller noe.  Tenkte at 3 dager i fengsel ville jeg ikke ha på rullebladet. 

Men så begynte jeg å lure. Hvordan foregår egentlig den type fengsling? Hvilke konsekvenser får et slikt fengselsopphold, på lengre sikt?  Må man faktisk sone eller blir det gjort betinget, altså at jeg må gjøre noe annet, istedenfor soning. Samfunnsstraff eller noe. 

Spør av ren nysgjerrighet, har allerede godtatt FF og har fått regning. 

Anonymkode: bcb00...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke egentlig lov å sitte i fengsel for den boten. (Jeg har spurt om det på en langt høyere bot)

Anonymkode: 325c5...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det visste jeg ikke. Spørsmålet jeg egentlig lurer på var ift konsekvenser av soning. Får jeg eksempelvis ikke visa/innreisetillatelse til USA om jeg har fengsel for å ha kjørt for fort. 

Anonymkode: bcb00...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å det visste jeg ikke. Spørsmålet jeg egentlig lurer på var ift konsekvenser av soning. Får jeg eksempelvis ikke visa/innreisetillatelse til USA om jeg har fengsel for å ha kjørt for fort. 

Anonymkode: bcb00...a0c

Både bøter og soning avgjøres med dom, så det er noe som står på rullebladet. Så ja, det kan i ytterste konsekvens få konsekvenser for innreise til andre land. Jeg vil på det sterkeste anbefale å forsøke å gå for forenklet forelegg siden det ikke blir registrert i strafferegisteret. Man blir ferdig med saken, så skrap sammen, lån fra venner eller familie eller hva som helst. 

Anonymkode: b1760...2bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullebladet blir ikke noe annerledes hvis du gjør opp boten ved soning istedenfor å betale, nei. Straffen er akkurat den samme, bare at du ikke har betalingsevne.

Det skal sies at du ikke bare kan velge å sone en bot. Substitert fengselsstraff får man etter at statens innkrevingssentral har prøvd å innkreve boten i 3 år. Dvs med trekk i lønn eller ytelser. De kan også ta trekk i feriepenger eller skatt tilgode. Hvis de ikke får til det ila tre år, så blir saken oversendt politiet som setter igang alternativt oppgjør av boten. Nytt av året er at man kan gjøre opp boten med bøtetjeneste istedenfor fengsel. Det er noe ala samfunnsstraff.

Anonymkode: 841bc...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...