AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #1 Skrevet 19. september 2019 Tenkte å søke for de dagene jeg jobber sent og jobber helg. Har to barn til tenkte det kunne være en mulighet å betale ekstra for å passe De? Anonymkode: 285ec...d06
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #2 Skrevet 19. september 2019 Nei, det går jo ikke. Anonymkode: 5acc1...271
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #3 Skrevet 19. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det går jo ikke. Anonymkode: 5acc1...271 Fordi? Anonymkode: 285ec...d06
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #4 Skrevet 19. september 2019 Hvilke diagnoser/særskilte behov har du eller barna dine? Tror det må fattes vedtak for å få BPA. Har du familiekonsulent? De kan hjelpe deg med lovgivningen evt spesialist helse tjenesten. Anonymkode: 01e75...5a0 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #5 Skrevet 19. september 2019 BPA står ikke for BarnePassAssistent. Gjør det? 😅😂 Anonymkode: 6cc1f...e36 9
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #6 Skrevet 19. september 2019 Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) gis til personer som pga langvarig sykdom, skade eller utviklingshemming trenger hjelp til å gjøre de aktivitetene de ellers ville kunne gjort. (Det er ikke et tilbud for å gi foreldre eller pårørende hjelp eller avlastning. Selv om det kan være resultatet også). —- Men du kan selvsagt selv ansette en person som passer barna dine, eller lønne noen forgå følge til eller fra barnehage de dagene det ikke går opp med din arbeidstid. Da kalles det feks barnevakt eller praktikant, eller du kan undersøke om au pair- ordningen passer for dere. Anonymkode: de143...a47 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #7 Skrevet 19. september 2019 Barnet har diagnose ellers hadde jeg ikke tenkt tanken engang. Skal høre ang familiekonsulent i kommunen. Anonymkode: 285ec...d06
Gjest nyherinne Skrevet 19. september 2019 #8 Skrevet 19. september 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte å søke for de dagene jeg jobber sent og jobber helg. Har to barn til tenkte det kunne være en mulighet å betale ekstra for å passe De? Anonymkode: 285ec...d06 Jeg regner med at de har en diagnose, men jeg tror at du skal slite for å finne noen som vil passe de i tillegg. Sist jeg sjekket så var ikke det innenfor deres arbeids innhold
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #9 Skrevet 19. september 2019 15 minutter siden, nyherinne skrev: Jeg regner med at de har en diagnose, men jeg tror at du skal slite for å finne noen som vil passe de i tillegg. Sist jeg sjekket så var ikke det innenfor deres arbeids innhold Jeg hadde selvsagt betalt ekstra for de to. Anonymkode: 285ec...d06
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #10 Skrevet 19. september 2019 Det høres ut som at det du trenger er en barnevakt/praktikant/aupair, og ikke en BPA. Nå har jeg ikke erfaring med BPA, men jeg regner med at det går på det spesifikke barnet med diagnose, og skal hjelpe barnet til å fungere så normalt som mulig i hverdagen. Dette gjelder vel ikke som "barnevakt" mens foreldre jobber? Anonymkode: f813f...5da 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #11 Skrevet 19. september 2019 Bpa er vel mer som en forlengelse av barnets/brukerens armer. Sånn at de kan delta på ting, leke og slike ting. Ikke som mors barnevakt. Da må du skaffe au pair eller barnevakt. Anonymkode: 66476...5cc 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #12 Skrevet 19. september 2019 En god BPA vil ikke passe de andre barna, for han eller hun skal ha 100% fokus på barnet som trenger denne assistansen. Fadderbarnet mitt har BPA og jeg er imponert over arbeidet vedkommende legger ned i å hjelpe barnet og øke sin toleranse ovenfor f.eks andre barn, lyder eller skumle situasjoner (alt er skummelt), han har alltid et spesialpedagogisk opplegg for dagen. Han hadde aldri fått til dette om han skulle passet to barn til... Anonymkode: 66ab0...799 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #13 Skrevet 19. september 2019 Forstår ikke hvorfor du tenker på BPA oppi dette? Har begge barna dine en funksjonshemming som gjør at de har behov for det i hverdagen? Hvis ikke må du skaffe barnevakt, og en BPA er ikke det. Anonymkode: 8692e...de6 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #14 Skrevet 19. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Forstår ikke hvorfor du tenker på BPA oppi dette? Har begge barna dine en funksjonshemming som gjør at de har behov for det i hverdagen? Hvis ikke må du skaffe barnevakt, og en BPA er ikke det. Anonymkode: 8692e...de6 Beklager, så etterpå at barnet hadde diagnose. Da vil jeg tro at du vil få BPA når du jobber sent og i helger. Har barnet ditt BPA fra før? Anonymkode: 8692e...de6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #15 Skrevet 19. september 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, så etterpå at barnet hadde diagnose. Da vil jeg tro at du vil få BPA når du jobber sent og i helger. Har barnet ditt BPA fra før? Anonymkode: 8692e...de6 BPA skal ikke være barnepass fordi mpr jobber sent og i helger. Anonymkode: f813f...5da 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #16 Skrevet 19. september 2019 Beklager, men nei det vil så absolutt ikke gå. Jeg jobbet som BPA for en kort stund siden og kom oppi problemstillingen. Grunnen til at det ikke går er fordi som BRUKERstyrt PERSONLIG Assistent er man ansvarlig for å være BRUKERENS armer og ben i hverdagen. Jeg kunne ikke vært brukerens armer og ben dersom jeg også skulle vært barnevakt for andre ungner, uansett hva lønna måtte ha vært. Om noe hadde gått galt med brukeren (falt ned trapp, basjet på seg, snublet, kuttet seg osv) mens jeg hjalp Ole 6 år med å skru på tvn, ville det vært mitt ansvar siden jeg er en forlengelse av personen. Som assistent er man også personlig, og skal ha fullt fokus på den personen. Det er lover som beskytter ens arbeidsoppgaver, heldigvis for bruker og for personalet. Når det er sagt vet jeg at systemet misbrukes, av både brukere og pårørende. En jeg kjenner privat har to BPAer til enhver tid. Veldig veldig veldig ofte sendes den ene assistenten ut på f.eks juleshopping mens den andre vasker leiligheten til brukeren. Brukeren kan helt fint klare seg med kun en assistent to*2 timer om dagen, sitter "bare" i rullestol og er svært funksjonell (ikke lam, men kraftig seneskade i begge leggene, klarer å gå 10-15 min om gangen med krykker) Brukeren har ressursfulle foreldre og klarte altså å krangle til seg kommunebetalte tjenere. Hele poenget med BPA er at bruleren skal få hjelp til ting som h*n ikke klarer på egenhånd. Ikke ha tjenere som gjør alt for en samt. pårørende slik at hele familien ender opp med puter under armene. Anonymkode: 39e33...415
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #17 Skrevet 19. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: BPA skal ikke være barnepass fordi mpr jobber sent og i helger. Anonymkode: f813f...5da Hvis barnet har stort assistansebehov, så har det rett på det mens mor jobber og ikke kan være der for barnet. Nå vet ikke jeg hvor stort assistansebehov dette barnet har, så er vanskelig å besvare over nett. Anonymkode: 8692e...de6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #18 Skrevet 19. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: BPA skal ikke være barnepass fordi mpr jobber sent og i helger. Anonymkode: f813f...5da Men de barna som ikke har behov for BPA, skal selvfølgelig ikke BPA passe. Var så lite informasjon i HI, så vet heller ikke om barnet har BPA fra før. Anonymkode: 8692e...de6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå