Gå til innhold

Flytte til utlandet som ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på dette en stund og forsøkt å Google og lese meg opp, men blir ikke klok på det jeg leser. Derfor spør jeg her. Jeg er 25 år og har vært ung ufør i drøyt 3 år. Før dette var jeg på arbeidsavklaringspenger fra jeg fylte 18. Jeg har diverse psykiske utfordringer som er hovedgrunnen til uføretrygden og har i senere år også hatt fysiske plager. 

Jeg har hatt mulighet til å oppholde meg over lengre tid i England det siste året, og jeg trives så utrolig mye bedre der enn her. Det føles som "hjemme" - noe som er rart siden jeg er 100% norsk. Men spørsmålet mitt er da om man kan flytte til England med uføretrygd? Jeg har lest noe om at man ikke får ung ufør tillegget om man flytter, men at man fortsatt får grunntrygd? Og hva hvis jeg blir frisk nok til å jobbe 15-30% i fremtiden, blir det regulert på samme måte om den jobben er i UK? Muligens klønete forklart, håper det er forståelig.

 

Hilsen Håpefull

Anonymkode: 41164...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg vet kan du fint ta med uføretrygd til land Norge har trygdeavtaler med (f.eks EU-land). Du mister tillegget som ung ufør. 

Men nå som Storbritannia har stemt for å melde seg ut av EU så vet ingen hva som skjer videre. Kan godt hende at Norge ikke lager lignende tydgeavtale med Storbritannia som de har idag gjennom EU. Isåfall mister du store deler av uføretrygden. 

Anonymkode: de81e...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg vet kan du fint ta med uføretrygd til land Norge har trygdeavtaler med (f.eks EU-land). Du mister tillegget som ung ufør. 

Men nå som Storbritannia har stemt for å melde seg ut av EU så vet ingen hva som skjer videre. Kan godt hende at Norge ikke lager lignende tydgeavtale med Storbritannia som de har idag gjennom EU. Isåfall mister du store deler av uføretrygden

Anonymkode: de81e...2cc

Sikker? Folk emigrerer da til Thailand med trygda si. 

Anonymkode: d7633...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker? Folk emigrerer da til Thailand med trygda si. 

Anonymkode: d7633...cce

Om du har 20 års botid fra fylt 16 år, så får du med deg hele trygda. TS er bare 25 år, så da regnes bare år med pensjonsgivende inntekt over grunnbeløpet med i beregningen. 

Dette gjelder kun i land Norge ikke har trygdeavtaler med. 

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Opphold+i+utlandet+og+folketrygden/uføretrygd-og-utland#chapter-5

Anonymkode: de81e...2cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekning av helsetjenester

For å få dekket helsetjenester må man være medlem av folketrygden.

  • Hvis du flytter til et annet nordisk land, får du rettigheter til helsetjenester i det landet du bosetter deg. Du kan da ikke være frivillig medlem i folketrygden.
  • Hvis du flytter til et annet EØS-land, er du ikke lenger medlem i den norske folketrygden. Du kan på visse vilkår likevel få dekket medisinske utgifter.
  • Hvis du flytter til et land utenfor EØS, er du heller ikke medlem av folketrygden. Du kan likevel få dekket medisinske utgifter hvis du har frivillig medlemskap

Hva kan du gjøre for å beholde medlemskapet i folketrygden?

Du kan søke om frivillig medlemskap i folketrygden.

Dette er og utrolig viktig og vite. Flere har flyttet utenlands og plutselig får de ikke den hjelpen de trenger etter en viss tid i utlandet når de blir syke. Så det er ikke bare bare og flytte vekk fra Norge. Ikke minst den skattebiten. som en over her henviser til. 

Anonymkode: c152a...55b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men man kan søke om frivillig medlemskap i folketrygden? Om man fortsatt skatter til Norge vil man vel fortsatt få utbetalt trygd?

Anonymkode: 41164...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man kan søke om frivillig medlemskap i folketrygden? Om man fortsatt skatter til Norge vil man vel fortsatt få utbetalt trygd?

Anonymkode: 41164...55f

Man skal skatte til landet man flytter til. Man vil omfattes av dette landets «folketrygd» hvis man skal på sykehus, trenger legehjelp o.l. Noen får lov å betale frivillig folketrygd til Norge, men få får det visst innvilget. Alternativet kan være privat sykeforsikring i det landet man flytter til. 

Anonymkode: 2369a...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikker? Folk emigrerer da til Thailand med trygda si. 

Anonymkode: d7633...cce

Mange som kom hjem igjen etter at Norge innførte hjemskatt for utflyttede. Skal du flytte fra Norge og ta med hele trygda uten skatt til Norge er det kun et land som gjelder. Det er Pakistan. 

Ordningen ble innført når Kristin Halvorsen var finansminister. 

Anonymkode: 982fa...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange som kom hjem igjen etter at Norge innførte hjemskatt for utflyttede. Skal du flytte fra Norge og ta med hele trygda uten skatt til Norge er det kun et land som gjelder. Det er Pakistan. 

Ordningen ble innført når Kristin Halvorsen var finansminister. 

Anonymkode: 982fa...4b9

Hva er er hjemskatt?, det har jeg aldri hørt om før.

Jeg hadde ung ufør da jeg bodde i Norge men mistet det tillegget når jeg flyttet fra landet, fikk en omregning på ytelsen så jeg har nesten det samme utbetalt som før. Er også skattemessig emigrert fra Norge men betaler en liten prosentandel for medlemskap i folketrygden.

Anonymkode: 17c49...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt på dette en stund og forsøkt å Google og lese meg opp, men blir ikke klok på det jeg leser. Derfor spør jeg her. Jeg er 25 år og har vært ung ufør i drøyt 3 år. Før dette var jeg på arbeidsavklaringspenger fra jeg fylte 18. Jeg har diverse psykiske utfordringer som er hovedgrunnen til uføretrygden og har i senere år også hatt fysiske plager. 

Jeg har hatt mulighet til å oppholde meg over lengre tid i England det siste året, og jeg trives så utrolig mye bedre der enn her. Det føles som "hjemme" - noe som er rart siden jeg er 100% norsk. Men spørsmålet mitt er da om man kan flytte til England med uføretrygd? Jeg har lest noe om at man ikke får ung ufør tillegget om man flytter, men at man fortsatt får grunntrygd? Og hva hvis jeg blir frisk nok til å jobbe 15-30% i fremtiden, blir det regulert på samme måte om den jobben er i UK? Muligens klønete forklart, håper det er forståelig.

 

Hilsen Håpefull

Anonymkode: 41164...55f

Du er jo fryktelig ung da, er det ikke håp om å bli frisk? Er det ikke bedre å bli her for behandling eller er det ikke mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Loff77 skrev:

Du er jo fryktelig ung da, er det ikke håp om å bli frisk? Er det ikke bedre å bli her for behandling eller er det ikke mulig?

Hei, TS her. Takker for alle svar, alt er til hjelp!

Joda, det er håp - men har gått til behandling siden jeg var 11 år og det går i bølgedaler. I perioder føler jeg meg veldig bra, motivert og har håp for fremtiden. Mens så neste dag kan jeg falle helt i kjellern igjen. 

Anonymkode: 41164...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Spørsmålet er vel om disse landene vil ha uføre, er det ikke?

 

Jeg sliter med å forstå det helt. Hvis en ufør flytter til utlandet, så bidrar den jo ikke til noe arbeidskraft i det landet heller, og det er jo ofte grunnlaget til hvorfor får emigrere til å begynne med.

Anonymkode: a6331...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er vel om disse landene vil ha uføre, er det ikke?

 

Jeg sliter med å forstå det helt. Hvis en ufør flytter til utlandet, så bidrar den jo ikke til noe arbeidskraft i det landet heller, og det er jo ofte grunnlaget til hvorfor får emigrere til å begynne med.

Anonymkode: a6331...e5d

Pensjonister og uføre bringer med seg en ikke ubetydelig mengde kapital som gagner lokalbefolkningen, norske pensjonister som flytter til Spania permanent blir skattemessig bosatt i Spania og skal dermed betale skatt til Spania og ikke Norge.

Hvis de er medlem i den norske folketrygden i tillegg så er de heller ikke en byrde for det spanske trygde og helsesystemet da det er Norge som betaler.

Norske pensjonister med helseplager som er bosatt i Spania sparer også den Norske staten for store utgifter da kostnadene for helsehjelp er mye billigere om de hadde bodd i Norge.

Stort sett alle land stiller krav til immigranter om at de må ha økonomi til å forsørge seg selv og ikke bli en byrde for landet, når dette kravet er fylt så er det bare en ekstra bonus når immigranten ofte har oppimot det dobbelte av minstelønn i pensjon.  

Anonymkode: 17c49...5b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pensjonister og uføre bringer med seg en ikke ubetydelig mengde kapital som gagner lokalbefolkningen, norske pensjonister som flytter til Spania permanent blir skattemessig bosatt i Spania og skal dermed betale skatt til Spania og ikke Norge.

Hvis de er medlem i den norske folketrygden i tillegg så er de heller ikke en byrde for det spanske trygde og helsesystemet da det er Norge som betaler.

Norske pensjonister med helseplager som er bosatt i Spania sparer også den Norske staten for store utgifter da kostnadene for helsehjelp er mye billigere om de hadde bodd i Norge.

Stort sett alle land stiller krav til immigranter om at de må ha økonomi til å forsørge seg selv og ikke bli en byrde for landet, når dette kravet er fylt så er det bare en ekstra bonus når immigranten ofte har oppimot det dobbelte av minstelønn i pensjon.  

Anonymkode: 17c49...5b5

Hmm, interessant. Alltid trodd at det var slik at det ble en byrde..

Så da burde jo egentlig mange ufør gjøre det om de kan? Forsto jeg det rett?

Anonymkode: a6331...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, interessant. Alltid trodd at det var slik at det ble en byrde..

Så da burde jo egentlig mange ufør gjøre det om de kan? Forsto jeg det rett?

Anonymkode: a6331...e5d

De som har helse til at de klarer seg selv kan vurdere å flytte med tanke på økonomi og klima, det er noen fallgruver som et byråkrati som skal navigeres og da må man ha tunga rett i munnen. Mange kan også risikere å bli ensomme hvis de ikke klarer å lære seg språket og kommer seg ut for å bli kjent med lokalbefolkningen så det er andre ting man også må tenke på.   

Anonymkode: 17c49...5b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 9/19/2019 at 7:47 AM, AnonymBruker said:

Dekning av helsetjenester

For å få dekket helsetjenester må man være medlem av folketrygden.

  • Hvis du flytter til et annet nordisk land, får du rettigheter til helsetjenester i det landet du bosetter deg. Du kan da ikke være frivillig medlem i folketrygden.
  • Hvis du flytter til et annet EØS-land, er du ikke lenger medlem i den norske folketrygden. Du kan på visse vilkår likevel få dekket medisinske utgifter.
  • Hvis du flytter til et land utenfor EØS, er du heller ikke medlem av folketrygden. Du kan likevel få dekket medisinske utgifter hvis du har frivillig medlemskap

Hva kan du gjøre for å beholde medlemskapet i folketrygden?

Du kan søke om frivillig medlemskap i folketrygden.

Dette er og utrolig viktig og vite. Flere har flyttet utenlands og plutselig får de ikke den hjelpen de trenger etter en viss tid i utlandet når de blir syke. Så det er ikke bare bare og flytte vekk fra Norge. Ikke minst den skattebiten. som en over her henviser til. 

Anonymkode: c152a...55b

TS kan ikke søke om frivillig medlemskap. Jeg bor i Storbritannia og leser hele tiden på KG at folk anbefales frivillig medlemskap i folketrygden, men det er ekstremt strenge regler for hvem som får lov til å ha dette. Man må enten være ansatt i en norsk bedrift, være student uten støtte fra lånekassen, være på offentlig oppdrag i utlandet eller være pensjonist med lang botid i Norge. For TS gjelder ingen av disse reglene, så TS har ikke noe annet valg enn å miste medlemskapet.

Men TS vil bli medlem av NHS når hun flytter til England og få helsetjenester gjennom dem. Hun mister ikke automatisk tilgang til alt av helsetjenester, hun mister tilgang til det norske og får tilgang til det britiske. Jeg bor i Skottland, og her er helsetjenester mye billigere enn i Norge (helt gratis fastlege og medisiner på resept, ekstremt billig tannlege).

Husk at du også får tilbake medlemskapet med en gang du flytter tilbake til Norge, så det er ikke borte for alltid, men om du blir syk i England, er det NHS du må støtte deg på. Trygd her er også mye, mye lavere enn i Norge, men så er det jo billigere å bo her. Jeg bor i Storbritannia med høy norsk lønn, og det fungerer utmerket.

Tror det er best om du snakker med NAV angående uføretrygden. Husk at du må flytte til England i løpet av året med mindre du har doktorgrad og sponsor og høy lønn, da det snart blir ekstremt strengt å flytte hit.

Anonymkode: fa2bb...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 3.36, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg vet kan du fint ta med uføretrygd til land Norge har trygdeavtaler med (f.eks EU-land). Du mister tillegget som ung ufør. 

Men nå som Storbritannia har stemt for å melde seg ut av EU så vet ingen hva som skjer videre. Kan godt hende at Norge ikke lager lignende tydgeavtale med Storbritannia som de har idag gjennom EU. Isåfall mister du store deler av uføretrygden. 

Anonymkode: de81e...2cc

Nei, det kan man ikke. Den vil bli redusert uten minst 20 års botid i Norge, etter fylte 16. Altså tidligst 36 år. Ville uansett ikke anbefalt det. Mange som sliter, slet enda mer etter at de flytta. De snakker ikke språket, og det er andre ordninger i andre land.

Jeg tenkte en stund på det selv, men fant ut at vi er heldige med mange gode ordninger her, og slo det fra meg. Det er jeg glad for i dag. :) 

Anonymkode: 820d6...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan man ikke. Den vil bli redusert uten minst 20 års botid i Norge, etter fylte 16. Altså tidligst 36 år. Ville uansett ikke anbefalt det. Mange som sliter, slet enda mer etter at de flytta. De snakker ikke språket, og det er andre ordninger i andre land.

Jeg tenkte en stund på det selv, men fant ut at vi er heldige med mange gode ordninger her, og slo det fra meg. Det er jeg glad for i dag. :) 

Anonymkode: 820d6...45d

Å bo halve året i utlandet som ufør er mye bedre:-). Da får man med seg sommeren her hjemme og drar igjen når vinteren kommer. Kanskje ikke i år, men skal se det an fortøpende:-)

Anonymkode: 6cf5c...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hvis noe skulle skje med deg helsemessig, så har Norge mest sannsynligvis et mye rimeligere helsesystem. Nordmenn som har bodd i Gran Canaria over lengre tid har brent seg på dette, da spesielt eldre personer på sykehjem/eldrebolig og så videre. Det er ikke sikkert man har rett på alle slike ytelser ift helsa i Norge hvis man plutselig har bodd i utlandet over flere år. Det bør du sjekke opp i på forhånd. :) 

Anonymkode: cb726...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...