Gå til innhold

Reise med hund


Amantheia

Anbefalte innlegg

Eg og mannen skal reise frå Oslo til Bergen om nokre månader, og skal ha med oss ein hund på rundt halvåret. No er me usikker på kva form for transportmiddel me skal bruke. Hunden er per i dag noko nervøs, spesielt for trafikk. Han hatar å køyre bil, f.eks.

Det står mellom fly og tog. Fordelen med tog er jo at hunden er saman med oss heile tida. Det store problemet her er eigentleg at det tar over 8 timar, og me er redd me ikkje får aktivisert han nok. Fly vil ta ca 1 time, + reise til flyplassen. Men her vil han jo måtte vere vekke frå oss ganske lenge. I tillegg bråkar vel fly ein del? Vil unngå å stresse han for mykje, særleg med tanke på at han er så nervøs og redd i utgangspunktet. 

Me jobbar jo mykje med at han er redd, og prøver å eksponere litt kvar dag, men det er ganske vanskeleg å eksponere han for fly og tog. I tillegg har me ingen garantiar for at han er blitt trygg nok innan me reiser, og heller ikkje om det å ta fly vil sette han tilbake og øydelegge det me har jobba med.

Kva ville du valgt? Fly eller tog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En nervøs hund reiser man IKKE fly om man må ha de i lasterommet.

 

Eg ville valgt bil, men siden dere ikke har det som alternativ ville eg uten tvil tatt tog.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tog. fly er enormt stressende for hunden. Det er egene dyrekupeerer på toget og toget har noen lengre stopp slik at hunden kan luftes litt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare bråker fly, men det er ikke spesielt hyggelig i lasterommet på et fly. Jeg kjenner hun som er ansvarlig for dyr på flytransporten på Gardermoen og hun sier hun ALDRI ville sendt sine egne dyr i lasterommet på noe fly. Tenk hva litt turbulens gjør med en hund i bur også. Og om han er usikker av seg så vil IKKE dette gjøre det noe bedre. Selv ikke for hunder som ikke er utrygge av seg.

Anonymkode: a9b6c...398

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger ikke aktivisere hunden når dere reiser med den, de blir så opptatt av hva som skjer rundt dem at de har nok med det. Hvor stor er hunden? Om dere skal reise med tog så ta med en seng til hunden, bruk en som hunden er vant med fra før, så den føler trygghet der. Skjerm hunden fra folk som går forbi osv, finn et stille sted der han kan føle seg trygg. Når hunden sliter med bilkjøring ville jeg absolutt jobbet med det. Jeg har selv en hund som var livredd for å kjøre bil da hun kom til meg, jeg fikk det helt bort med ekstrem sakte tilvenning og ikke noe bilkjøring mens vi trente.

Anonymkode: a95ed...54e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere trenger ikke aktivisere hunden når dere reiser med den, de blir så opptatt av hva som skjer rundt dem at de har nok med det. Hvor stor er hunden? Om dere skal reise med tog så ta med en seng til hunden, bruk en som hunden er vant med fra før, så den føler trygghet der. Skjerm hunden fra folk som går forbi osv, finn et stille sted der han kan føle seg trygg. Når hunden sliter med bilkjøring ville jeg absolutt jobbet med det. Jeg har selv en hund som var livredd for å kjøre bil da hun kom til meg, jeg fikk det helt bort med ekstrem sakte tilvenning og ikke noe bilkjøring mens vi trente.

Anonymkode: a95ed...54e

Som sagt så arbeider me allereie mykje med eksponering. Det inkluderer tilvenning i bil, men det går sakte, og eg veit ikkje kor langt me er komt innan me reiser. Me kjem til å ta med eit reisebur som er ganske lukka, sånn at han kan vere der når han vil ha fred. 

Burde me gje han noko kvalmestillande før me reiser? Det ristar jo litt på tog óg, og 8-10 timar er lenge å reise for ein hund på knappe 6 månader, og akkurat no blir han kvalm etter omtrent 10 minutt i bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...