Gå til innhold

Tantebarnet mitt sliter sånn..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så bekymret, har vært det en lang stund. Hun har alltid vært annerledes, har adhd og ocd og selektiv mutisme. Jun prøver alt hun kan, men får ikke livet til å gå. Hun føler seg så ensom, pg at ingen forstår henne. Hun er bare 13 år. Begynte nettopp på ungdomsskolen. De 2 vennene hun er mest sammen med, kom i en annen klasse, så de ser hun ikke lenger. De holder seg for seg selv og sine nye klassevenner. Mens hun må takle å bli kjent med nye. 

Hun pleier å snakke med meg når ting er vanskelig. Har gått på psykolog tidligere men sluttet. Hun vil ikke dit mer. Idag sa hun at hun vil kutte seg selv. Bare bitte litt, men er redd for smerte. Jeg prøver alt jeg kan å få henne til å snakke ut og fokusere på andre ting. Men er redd jeg ikke har nådd til henne. Hun sier hun takler de andre sykdommene, men hun takler ikke å være ensom. Hun har ingen å være sammen med på skolen. Og du kan tenke deg, en skoledag fra 9-15, og gå og ikke snakke med noen, man blir jo gal av sånt. Hun sier hun har spurt andre om de vil være venn med henne. Men nei. Hun sier at hun har orøvd å være offensiv, altså gå rett til dem og bare begynne å delta i samtalen, de responderte med."hææ???"

Hva kan jeg gjøre?? Foreldrene klarer ikke å snakke til henne og få henne til å forstå. Jeg orøver, men vet ikke om jeg klarer heller. Kan jeg gå og snakke med disse jentene? Eller foreldrene dems? Eller be hennes forelder å snakke med skolen ang å bytte henne tilbake til den klasse der hu  har de 2 venninnene? Vet at de fleste vil råde å be henne gå til psykolog. Skal prøve det, men det løser ikke akkurat situasjonen med venner og ensomheten. Jeg er redd om ikke noe skjer, så tar hun det første steget med å kutte seg selv. Og deretter vil det eskalere seg.jeg kan ikke miste henne. Samtidig har jeg 2 små på 3 og 4år, som jeg er alenemor til, så jeg kan ikke bruke så mye tid og krefter på dette,som jeg ville gjort ellers. Jeg vet ikke hva jeg gjør. Foreldrene vet heller ikke.

Anonymkode: c57e0...c09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I slike tilfeller er det mange som roper opp om at hun må få psykolog, bup etc. Som at det å prate om vanskelighetene der vil løse problemet. Men du har sett det allerede: problemet er ensomhet, og det kan ikke psykologen hjelpe henne med. Men kanskje kan psykologen hjelpe henne med å finne teknikker som kroppsspråk, blikkontakt, hvordan vise interesse i andre etc, som gjør at folk liker henne. Rett og slett sosial kompetanse og evne til å lese andre, og forstå hvordan andre leser henne.

Det er forferdelig å stå utenfor. Men skolen er bare en arena for å møte venner. Hva med å forsøke å finne en eller flere hobbier til henne, hvor hun kan møte flere mennesker på faste tidspunkter ukentlig. Klatring? Ridning? Idrett av noe slag? Det er jevnlige treff som gjør at folk liker hverandre mer og mer. I tillegg gjør det at hun fokuserer på å lære en ferdighet. Å mestre noe på en arena gir selvtillitt. Og alle synes at mennesker med selvtillit er attraktive å være med.

 

 

Anonymkode: ea301...0c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei jente med diagnose som fikk beholde samme klasse ved overgang til ungdomsskolen. Hun takler forandring dårlig, og har rett på tilrettelegging. Din niese har med sine behov RETT PÅ TILRETTELEGGING! Hun bør få særskilt oppfølging på skolen, og bør kunne få gå i klasse med de to vennene. Dere må kreve møte med PPT, kontaktlærer og rådgiver. Ta kontakt med skolen i dag!

Anonymkode: bd93d...d29

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Steinerskolen fungerer i dag slik den gjorde på nittitallet ville jeg foreslått det som et alternativ. 

Der var det rom for litt mer personligheter, og et annet samhold enn på den offentlige skolen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så bekymret, har vært det en lang stund. Hun har alltid vært annerledes, har adhd og ocd og selektiv mutisme. Jun prøver alt hun kan, men får ikke livet til å gå. Hun føler seg så ensom, pg at ingen forstår henne. Hun er bare 13 år. Begynte nettopp på ungdomsskolen. De 2 vennene hun er mest sammen med, kom i en annen klasse, så de ser hun ikke lenger. De holder seg for seg selv og sine nye klassevenner. Mens hun må takle å bli kjent med nye. 

Hun pleier å snakke med meg når ting er vanskelig. Har gått på psykolog tidligere men sluttet. Hun vil ikke dit mer. Idag sa hun at hun vil kutte seg selv. Bare bitte litt, men er redd for smerte. Jeg prøver alt jeg kan å få henne til å snakke ut og fokusere på andre ting. Men er redd jeg ikke har nådd til henne. Hun sier hun takler de andre sykdommene, men hun takler ikke å være ensom. Hun har ingen å være sammen med på skolen. Og du kan tenke deg, en skoledag fra 9-15, og gå og ikke snakke med noen, man blir jo gal av sånt. Hun sier hun har spurt andre om de vil være venn med henne. Men nei. Hun sier at hun har orøvd å være offensiv, altså gå rett til dem og bare begynne å delta i samtalen, de responderte med."hææ???"

Hva kan jeg gjøre?? Foreldrene klarer ikke å snakke til henne og få henne til å forstå. Jeg orøver, men vet ikke om jeg klarer heller. Kan jeg gå og snakke med disse jentene? Eller foreldrene dems? Eller be hennes forelder å snakke med skolen ang å bytte henne tilbake til den klasse der hu  har de 2 venninnene? Vet at de fleste vil råde å be henne gå til psykolog. Skal prøve det, men det løser ikke akkurat situasjonen med venner og ensomheten. Jeg er redd om ikke noe skjer, så tar hun det første steget med å kutte seg selv. Og deretter vil det eskalere seg.jeg kan ikke miste henne. Samtidig har jeg 2 små på 3 og 4år, som jeg er alenemor til, så jeg kan ikke bruke så mye tid og krefter på dette,som jeg ville gjort ellers. Jeg vet ikke hva jeg gjør. Foreldrene vet heller ikke.

Anonymkode: c57e0...c09

Så hun er selektiv til hvem hun prater med? Eller prater hun ikke i det hele tatt? For å starte vennskap er det vanskelig å ikke prate da men.  Hvordan løser hun det? Jeg anbefaler å snakke med kontaktlærer som andre her sier, slik at hun får gå med de hun liker. Har hun fått diagnosen pga mobbing? 

Anonymkode: d9e76...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det foreldrene til jenta sin jobb, og hjelpe henne. Og de må få møter med skolen, og prøve å få til at skoledagen blir best mulig for henne. Hun burde jo helt klart gå i klasse med sine venner. Finnes det privatskoler der dere bor? For jeg hadde og en datter som følte seg ensom, og slet på ungdomskolen, Og vi byttet til privatskole, der var det få elever, og det var andre som slet med sitt, og dermed har større forståelse for at andre ikke er helt A4, og det sosiale var veldig viktig på skolen.

Anonymkode: 346a8...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MollyJones skrev:

Om Steinerskolen fungerer i dag slik den gjorde på nittitallet ville jeg foreslått det som et alternativ. 

Der var det rom for litt mer personligheter, og et annet samhold enn på den offentlige skolen. 

Jeg stemmer også for Steinerskolen. Evt en annen mindre skole som har et litt annet undervisningsopplegg enn det «tradisjonelle». Kjenner flere som har byttet og endelig fant de et miljø de følte de hørte hjemme i.

Det er jo helt utrolig at det ikke er blitt tilrettelagt for denne jenta når hun skulle begynne på skolen. Hvorfor i alle dager passet ikke noen på at hun kom i samme klasse som vennene sine? Og nå er det jo for sent, de har gått videre og fått nye venner. 

Anonymkode: 9d1eb...6ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut boka til Helsesista, som kommer ut i nå i høst. Den bør hennes foreldre, og hun selv lese. Våg å være, heter den.

Anonymkode: 5420f...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hun er selektiv til hvem hun prater med? Eller prater hun ikke i det hele tatt? For å starte vennskap er det vanskelig å ikke prate da men.  Hvordan løser hun det? Jeg anbefaler å snakke med kontaktlærer som andre her sier, slik at hun får gå med de hun liker. Har hun fått diagnosen pga mobbing? 

Anonymkode: d9e76...0be

Ja, pga mobbing. Hun er det mot alle untatt familie og de 2 vennene. Men etter noen år hps psykolog har hun klart å prate litt med noen andre også,litt.

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei jente med diagnose som fikk beholde samme klasse ved overgang til ungdomsskolen. Hun takler forandring dårlig, og har rett på tilrettelegging. Din niese har med sine behov RETT PÅ TILRETTELEGGING! Hun bør få særskilt oppfølging på skolen, og bør kunne få gå i klasse med de to vennene. Dere må kreve møte med PPT, kontaktlærer og rådgiver. Ta kontakt med skolen i dag!

Anonymkode: bd93d...d29

Foreldre og skole og ny skole var på møte ang dette. De hadde allerede klasselisten klart. Da nøtet var ferdig, kom foreldrene hjem og spurte henne om dette var greit. Hun ble beldig trist men sa ok. Hun ville ikke virke "needy"/ eller avhengig av de 2 andre.

Anonymkode: c57e0...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har mye større ansvar for elevene sitt gode miljø i dag enn før. Her er det bare å stille krav til at skolen skal tilrettelegge og være en inkluderende arena for alle. Alle skal inkludere hverandre på skolen. Hvis ikke, så kan man faktisk i ytterste konsekvens kaste elever ut av skolen.

Anonymkode: c0e1f...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, pga mobbing. Hun er det mot alle untatt familie og de 2 vennene. Men etter noen år hps psykolog har hun klart å prate litt med noen andre også,litt.

 

Foreldre og skole og ny skole var på møte ang dette. De hadde allerede klasselisten klart. Da nøtet var ferdig, kom foreldrene hjem og spurte henne om dette var greit. Hun ble beldig trist men sa ok. Hun ville ikke virke "needy"/ eller avhengig av de 2 andre.

Anonymkode: c57e0...c09

Ja, men her må jo foreldrene på banen. De må ha nytt møte med skolen. Den som gir seg har tapt.

Anonymkode: bd93d...d29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkers jente! Her må foreldrene kreve å få byttet klasse til venninnene sin klasse. Sikkert mye lettere å bli kjent med nye i ny klasse når hun har venninner å lene seg på.

Anonymkode: 72dc8...7bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, pga mobbing. Hun er det mot alle untatt familie og de 2 vennene. Men etter noen år hps psykolog har hun klart å prate litt med noen andre også,litt.

 

Foreldre og skole og ny skole var på møte ang dette. De hadde allerede klasselisten klart. Da nøtet var ferdig, kom foreldrene hjem og spurte henne om dette var greit. Hun ble beldig trist men sa ok. Hun ville ikke virke "needy"/ eller avhengig av de 2 andre.

Anonymkode: c57e0...c09

Her må foreldrene stille krav til skolen. Hun bør gå i klasse med vennene sine, og det må foreldrene gjøre tydelig for skolen at er et behov. 

Anonymkode: e54c2...85d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men jenta har sagt at det er ok.

Foreldrene har spurt henne om å få henne overført til samme klasse som de to andre, FØR skolestart. Men hun vil ikke virke som om hun er besatt av de 2, eller needy, så hun vil ikke bytte. Innerst inne vil hun gå i samme klasse. Vi kan ikke gjøre noe om hun sier nei.

Anonymkode: c57e0...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...