Gå til innhold

Mor med dårlig nettskikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor er en veldig engasjert i en miljøpolitisk sak. Jeg er enig i det hun mener, og er stolt av henne for at hun er så engasjert. Problemet er at hun gjerne flere ganger daglig kan dele ulike innlegg om temaet på Facebook, og legger gjerne til kommentarer/beskrivelser over posten som har en direkte utrivelig ordlyd. Hun kommenterer rundt om i kommentarfelt, og en del av det hun skriver faller fint inn i kategorien «nettroll» på grunn av ufinheter, generaliseringer og gjentagelser. Som person er hun ganske konfronterende og har en tendens til å se ting veldig svart-hvitt, og dette kommer veldig tydelig frem i måten hun bruker sosiale medier. 

Jeg har lyst til å ta dette opp med henne, gjerne hjelpe henne til å finne en måte hun kan støtte saken uten å spre den typen negativitet til alle hennes kjente og kjære. Jeg gruer meg til dette, for jeg vet hun fort tar seg nær av ting, og ønsker ikke at det skal ende med at engasjementet hennes kveles eller at forholdet vår blir påvirket.

Så da spør jeg: er det noen her som har noen gode tips? Enten til hvordan jeg kan gå frem, eller til måter hun kan støtte saken på en bedre måte?

Håper det går fint at jeg ikke nevner hvilken sak det gjelder, jeg vil helst ikke utlevere henne til det gjenkjennelige. 

Anonymkode: 86c6b...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil heller si at du bare bør la henne holde på. Før eller siden fornærmer hun en hun ikke burde ha blitt fornærmet, og vil bli satt grundig på plass. Nettroll trenger å lære på den harde måten, de trenger å bli angrepet og ydmyket for sin oppførsel. Eller få en anmeldelse og rettssak.

Man kan generelt glemme å lære opp mange blant de eldre generasjonene når det gjelder nettvett og god bruk av sosiale medier. Jeg har hvertfall gitt opp egen familie og omgangskrets når det gjelder det temaet. De får bare styre på, så får de heller gå på en smell når de kødder med feil person. 

Anonymkode: 1089a...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et troll er ikke en person som er ufin, men en person som provoserer kun for å provosere, virker de synes det er gøy med reaksjonen. Hvis man er oppriktig er man ikke et troll, men bare en uhøflig kjiping.

Anonymkode: 8545d...378

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan minne henne på at med mindre hun tør å si det til dem ansikt til ansikt, så bør hun ikke skrive det på nett. Du kan også si at huk ikke burde ytre seg på en måte hun ville tenkt uforskammet om hun ikke satt bak en dataskjerm.

Anonymkode: eeb27...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, Ts, familie og venners oppgave å moderere.

Det finnes ikke «nettroll». Din mor er en som mobber. På nett.

Du må sette henne ned, si til henne at dette er ugreit, og så må dere inngå en avtale der du modererer kontoene henne si sosiale medier. Dersom du ikke får dette eller hun mener at å mobbe er i hennes rett - ja, da anbefaler jeg å gi henne sanksjoner.

En innledende ok sanksjon er at du kutter all kontakt til hun skjerper seg g tar imot råd. Hun vil raskt lære å oppføre seg som et ok menneske om dere rundt henne bare tar grep.

 

Anonymkode: 93894...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...