Gå til innhold

Trening osteopeni


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk påvist osteopeni i januar. Er 25 år. Har siden januar trent ganske mye, siden det er viktig for beinhelsen.

Løper 4-5 ganger i uka (mest på tredemølle), i ca. 40 minutter for hver gang. Trener styrke 3-4 ganger i uka, med belastning så jeg greier ca. 8 reps før utmattelse. Har mye fokus på styrke for bein og rygg. 

Tar også tilskudd av kalsium og vitamin D, spiser næringsrikt. 

Noen andre tips til hva jeg kan gjøre/trene for å holde beinhelsen min i sjakk? Fastlegen vet så sykt lite om dette...

Anonymkode: 185c9...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar at du mener osteoporose, eller?

Jeg er ingen ekspert, men jeg vet at det er en sammenheng mellom høyt inntak av meieriprodukter og osteoporose. Landene med høyt forbruk av meieriprodukter har mye større forekomst av osteoporose enn de med lite, altså motsatt av det som sto på melkekartongen da jeg vokste opp. Så du kan kutte ned på meieriprodukter i maten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎09‎.‎2019 den 22.40, Wiggins skrev:

Jeg antar at du mener osteoporose, eller?

Jeg er ingen ekspert, men jeg vet at det er en sammenheng mellom høyt inntak av meieriprodukter og osteoporose. Landene med høyt forbruk av meieriprodukter har mye større forekomst av osteoporose enn de med lite, altså motsatt av det som sto på melkekartongen da jeg vokste opp. Så du kan kutte ned på meieriprodukter i maten din.

Nei, osteopeni ("forgjengeren" til osteoporose). 

Tror ikke det stemmer at meieriprodukter gir risiko for osteopeni og osteoporose? Det er mye kalsium i meieriprodukter, noe som er bra for skjelettet, og dermed forebygger reduksjon av beinmassen :)

Anonymkode: 185c9...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, osteopeni ("forgjengeren" til osteoporose). 

Tror ikke det stemmer at meieriprodukter gir risiko for osteopeni og osteoporose? Det er mye kalsium i meieriprodukter, noe som er bra for skjelettet, og dermed forebygger reduksjon av beinmassen :)

Anonymkode: 185c9...a73

Det er nettopp derfor det virker litt snodig, men det er empirisk vist at i landmed høyt inntak av meieriprodukter er det mye høyere forekomst av osteoporose enn i land med lite inntak.

Det gir en indikasjon på kumelk egentlig ikke er naturlig mat for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gammel artikkel, men den er norsk. Såvidt jeg vet er det ikke noe endring i meningene rundt dette.

Vektbærende idretter er bedre for beinhelse: https://www.researchgate.net/profile/Monica_Torstveit/publication/10927118_Does_exercise_improve_the_skeleton_of_young_women/links/5988266da6fdcc7562591e33/Does-exercise-improve-the-skeleton-of-young-women.pdf

«Innen idrett er det forskjeller i mekanisk belastning, ulike bevegelsesmønstre og ulike repetisjoner av belastninger. Disse variasjonene ser ut til å medføre forskjeller i beinmineraltetthet. I tverrsnittsstudier med ulike utøvergrupper har styrketrente personer (vektløftere, bodybuildere) eller ut-
øvere med høy grad av mekanisk belastning i treningen (aerobicdan-
sere, turnere, squashspillere, vol- leyballspillere) høyere beinmine-
raltetthet i de belastede målesteder sammenliknet med utøvere i enkel-
te utholdenhetskrevende idretter (langrennsløpere, syklister, oriente- ringsløpere, løpere og svømmere)
og ikke-utøvere (14 – 16). Utøvere i
idretter hvor belastningen ikke er vektbærende, som svømming og
sykling, har beinmineraltetthetsver-
dier tilsvarende ikke-aktive kon- trollpersoner (14, 16).»

 

Anonymkode: 470b9...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt gammel artikkel, men den er norsk. Såvidt jeg vet er det ikke noe endring i meningene rundt dette.

Vektbærende idretter er bedre for beinhelse: https://www.researchgate.net/profile/Monica_Torstveit/publication/10927118_Does_exercise_improve_the_skeleton_of_young_women/links/5988266da6fdcc7562591e33/Does-exercise-improve-the-skeleton-of-young-women.pdf

«Innen idrett er det forskjeller i mekanisk belastning, ulike bevegelsesmønstre og ulike repetisjoner av belastninger. Disse variasjonene ser ut til å medføre forskjeller i beinmineraltetthet. I tverrsnittsstudier med ulike utøvergrupper har styrketrente personer (vektløftere, bodybuildere) eller ut-
øvere med høy grad av mekanisk belastning i treningen (aerobicdan-
sere, turnere, squashspillere, vol- leyballspillere) høyere beinmine-
raltetthet i de belastede målesteder sammenliknet med utøvere i enkel-
te utholdenhetskrevende idretter (langrennsløpere, syklister, oriente- ringsløpere, løpere og svømmere)
og ikke-utøvere (14 – 16). Utøvere i
idretter hvor belastningen ikke er vektbærende, som svømming og
sykling, har beinmineraltetthetsver-
dier tilsvarende ikke-aktive kon- trollpersoner (14, 16).»

 

Anonymkode: 470b9...967

Fortolkning. I en praktisk hverdag bør effektiv fysisk aktivitet eller trening for å vedlikeholde eller muligens øke beinmassen bestå av kortvarig høy mekanisk belastning, som gjerne er hurtig, dynamisk og variert. 

Anonymkode: 470b9...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...