Gå til innhold

etter navn endring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kan barnets far bare endre etter navn/mellom navn uten min samtykke og hva om jeg ikke samtykker?

Anonymkode: 67b10...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Far kan ikke endre noe som helst i livet sitt etter et navn. Men etternavn kan han endre..  men må ha ditt samtykke tror jeg. Kanskje han har forfalsket underskriften, ville sjekket. 

Anonymkode: 740f3...86c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far kan ikke endre noe som helst i livet sitt etter et navn. Men etternavn kan han endre..  men må ha ditt samtykke tror jeg. Kanskje han har forfalsket underskriften, ville sjekket. 

Anonymkode: 740f3...86c

ja lurte på det siden da jeg endret lenge siden stod det at de sender ut om lov i fra den andre foreldren så vet ikke hva som sjer om jeg nekter endring

Anonymkode: 67b10...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ja lurte på det siden da jeg endret lenge siden stod det at de sender ut om lov i fra den andre foreldren så vet ikke hva som sjer om jeg nekter endring

Anonymkode: 67b10...e12

Begge parter må (i de aller fleste) tilfeller samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far kan endre navn på barnet uten ditt samtykke om far har foreldreansvar alene, samme omvendt.

Om far ikke har foreldreansvar har han ikke lov til å endre navn på barnet, samme omvendt der og. 

Om både mor og far har foreldreansvar så må begge to samtykke for å endre barnets navn. Om far fyller ut søknad om navnebytte for barnet, får mor varsel om signere søknaden på altinn. 

Om far ønsker å bytte sitt eget navn har far selvfølgelig lov til å søke om det uten tillatelse fra noen andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man må søke om endring av navn gjennom Altinn. Når far eller mor sender inn det skjemaet sendes det til godkjenning hos den andre forelderen. 

Unntaket er hvis kun den ene forelderen har foreldreansvar, men det er svært sjeldent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...