AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #1 Skrevet 18. september 2019 Har akkurat fått vite at jeg mest sannsynlig har diagnosen bipolar 2. Når jeg leser at de fleste er medisinert så får jeg litt angst kjenner jeg. Er jo sykt mye mulige bivirkninger, og skumle bivirkninger også Noen her som har diagnosen og kan fortelle meg litt om hvordan dere lever livet, forebygger nye dårlige perioder og om medisiner fungerer eller ikke? Anonymkode: 80131...ce2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #2 Skrevet 18. september 2019 Hvor gammel er du? Anonymkode: f4034...b58
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #3 Skrevet 18. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du? Anonymkode: f4034...b58 Jeg er 38 år Anonymkode: 80131...ce2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #4 Skrevet 18. september 2019 Jeg har samme diagnose ☺ Jeg bruker lamictal, som ofte er det første man settes på. Har ikke hatt noe særlig bivirkninger. Brukte også seroquel når det ble mye tankekjør eller angst, ofte om kvelden. Men de prøvde jeg å unngå fordi jeg ble ofte veldig utslått dagen etterpå. Men dette vil variere helt fra person til person- ingen kan si hvordan akkurat du vil reagere. Mitt aller beste råd er å være konsekvent med å ta medisiner, SPESIELT når du tenker at "nei, nå går det jo så greit". Gått på en smell der før. Anbefaler også den serien på NRK som handler om flere psykiske diagnoser. Programlederen der er selv bipolar, veldig fin dame! Rutiner som funker for deg er viktig. Men om du blir deprimert av følelsen av å ikke klare å gjennomføre ting, er det ekstra viktig å sette seg små mål! Last ned en app eller ha en dagbok/kalender der du noterer hvordan dagen har vært på en skala fra 1-10, eller med smilefjes/nøytralt/surt fjes. Da ser du litt mønstre, og får også et bevis på at okey, dette skal også gå over. Bruk den ekstra energien når du er litt ekstra ovenpå på noe positivt, så langt du klarer å kontrollere det. Det skal gå bra❤ Anonymkode: bedd5...61f 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #5 Skrevet 18. september 2019 Har også bipolar. Har aldri brukt medisiner og klarer meg fint. Det er vel egentlig forventet at man forblir medisinert resten av livet med diagnosen og for de fleste er også dette det beste for å unngå konsekvensene av hypo/manier og depresjoner, men det hjelper også mye med riktig form for psykoterapi, forebygging, kriseplan og det å ha innsikt i egne symptomer (spesielt da på oppstemte og nedstemte perioder) og hvilke tiltak man kan gjøre. Anonymkode: cb3ea...8cc 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #6 Skrevet 18. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har også bipolar. Har aldri brukt medisiner og klarer meg fint. Det er vel egentlig forventet at man forblir medisinert resten av livet med diagnosen og for de fleste er også dette det beste for å unngå konsekvensene av hypo/manier og depresjoner, men det hjelper også mye med riktig form for psykoterapi, forebygging, kriseplan og det å ha innsikt i egne symptomer (spesielt da på oppstemte og nedstemte perioder) og hvilke tiltak man kan gjøre. Anonymkode: cb3ea...8cc Hvilke tiltak og kriseplan fungerer for deg? ❤️ Anonymkode: 80131...ce2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #7 Skrevet 18. september 2019 Hadde diagnosen før men sluttet å drikke alkohol, la om hele kostholdet og trener nesten hver dag, samt passer på å ikke stresse for mye og alltid få nok søvn, ble helt frisk da.. Anonymkode: 0f49e...49e
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #8 Skrevet 18. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde diagnosen før men sluttet å drikke alkohol, la om hele kostholdet og trener nesten hver dag, samt passer på å ikke stresse for mye og alltid få nok søvn, ble helt frisk da.. Anonymkode: 0f49e...49e Hvordan er kostholdet ditt? Hvor lenge har du vært frisk? Frisk er vel litt feil ord, bipolar er vel noe man er hele livet men er man heldig kan man holde det i sjakk. Blir som alkoholisme, man vil alltid ha alkoholikergenene selv om man holder seg nykter hele livet. Man er ikke kvitt alkholismen, men man holder sykdommen i sjakk ved å være avholds. Anonymkode: 977d0...e6c 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #9 Skrevet 18. september 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke tiltak og kriseplan fungerer for deg? ❤️ Anonymkode: 80131...ce2 Nok søvn, mat og drikke, faste samtaler med behandler, unngå stress og ellers mest mulig rutiner i hverdagen. I forhold til kriseplan er det viktigste oversikt over typiske symptomer, lav terskel for kontakt med behandler og det at nærmeste familie og venner er informert og ikke nøler med å gi beskjed til meg (eller behandler om det har "gått for langt") om tenker jeg kan være på vei opp eller ned og de har inntrykk av jeg ikke har helt innsikt i det selv. Anonymkode: cb3ea...8cc
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #10 Skrevet 18. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan er kostholdet ditt? Hvor lenge har du vært frisk? Frisk er vel litt feil ord, bipolar er vel noe man er hele livet men er man heldig kan man holde det i sjakk. Blir som alkoholisme, man vil alltid ha alkoholikergenene selv om man holder seg nykter hele livet. Man er ikke kvitt alkholismen, men man holder sykdommen i sjakk ved å være avholds. Anonymkode: 977d0...e6c Det er fullt mulig å bli frisk fra alle psykiske lidelser, på samme måte som et brukket bein vil leges! Spiser ren mat, fisk, kjøtt, gode fettsyrer, masse grønnsaker og frukt, drikker lite kaffe men mye vann, passer på å få alle næringsstoffene kroppen trenger. Kutte sukkeret var viktig men har en kosedag i uka hvor alt er lov å kose seg med! Har vært frisk i 12 år nå, er erklært frisk av en forbløffet psykiater😉 Har aldri vurdert å ta medisiner selv da de gjorde meg sykere, men skjønner at mange vil satse på at det blir redningen! Trening er den aller beste medisinen for meg, styrke og kondisjons trening, og spesielt førstnevnte motvirker depresjon mye bedre enn medisiner, og best av alt, du slipper alle bivirkningene, og får et bedre liv i stedet! Lykke til!❤️ Anonymkode: 0f49e...49e 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #11 Skrevet 18. september 2019 Er i 20-årene og har bipolar type 2. Jeg er fullstendig avhengig av medisiner for å fungere. Uten lamictal faller jeg ned i dype depresjoner, som gjør meg sengeliggende, nesten helt ute av stand til å gjøre noe, og suicidal. Jeg kan bli såpass uklar i hodet når jeg er alvorlig deprimert at jeg knapt husker hvordan man gjør helt hverdagslige ting. Jeg opplever hypomanier svært sjeldent, så hovedproblemet mitt er alvorlige depresjoner. Uansett hvor gode rutiner jeg har, hvor stabil døgnrytme etc så er jeg avhengig av lamictal for å ikke falle ned i dyp depresjon. Lamictal fungerer dog veldig godt, og jeg har ingen bivirkninger. Anonymkode: 6e4f2...c91 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #12 Skrevet 18. september 2019 De fleste mennesker får ikke alvorlige bivirkninger av medisiner og de som oftest brukes for BP2 er veldig milde og går over etter 2 uker. Får du flere kan du be om å slutte på de. Jeg ville absolutt tatt imot medisiner om du blir anbefalt det. Jeg har ikke diagnosen selv, men samboer har og det har hjulpet han. Anonymkode: c929f...a8e 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #13 Skrevet 18. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde diagnosen før men sluttet å drikke alkohol, la om hele kostholdet og trener nesten hver dag, samt passer på å ikke stresse for mye og alltid få nok søvn, ble helt frisk da.. Anonymkode: 0f49e...49e Wow så flott for deg 😄 Hva slags kosthold og type trening driver du med? Anonymkode: 80131...ce2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #14 Skrevet 18. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Wow så flott for deg 😄 Hva slags kosthold og type trening driver du med? Anonymkode: 80131...ce2 Se svar litt lenger opp her! Anonymkode: 0f49e...49e
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #15 Skrevet 18. september 2019 Åssen fungerer dere i jobb med denne typen lidelse? Anonymkode: 80131...ce2
Anim92 Skrevet 18. september 2019 #16 Skrevet 18. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Åssen fungerer dere i jobb med denne typen lidelse? Anonymkode: 80131...ce2 Jeg anbefaler sterkt å ta medisiner, som sagt er feks lamictal mildt, og er det samme som de med epilepsi bruker. Jeg har vært sykemeldt i perioder, alt fra 20-100%. Fant vel egentlig ut at å ha onsdagen "fri", altså sykemelding, fungerte best. Da rakk jeg ikke bli så sliten at det påvirket svingningene. Når det har skjedd mye i livet på jobb og/eller ellers, går jeg i blant på en smell. Har blitt flinkere til å roe ned. Men det er jo ikke sånn at en magisk knapp skrus på når du får diagnosen, så din arbeidsevne endres fra hva den har vært de siste årene? Igjen - som med medisiner - alt er individuelt. Jeg kjenner bipolare folk som er uføre, og andre som jobber 110%. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er kostholdet ditt? Hvor lenge har du vært frisk? Frisk er vel litt feil ord, bipolar er vel noe man er hele livet men er man heldig kan man holde det i sjakk. Blir som alkoholisme, man vil alltid ha alkoholikergenene selv om man holder seg nykter hele livet. Man er ikke kvitt alkholismen, men man holder sykdommen i sjakk ved å være avholds. Anonymkode: 977d0...e6c Jo, bipolar kan gå i remisjon, altså etter flere friske år kan man "miste" diagnosen. Ikke så vanlig, men det skjer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå