Gå til innhold

Raske og trege muskelfiber


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt en DNA-test hvor jeg har blant annet sjekket fordelingen min av muskelfiber. Før jeg sier noe mer, vil jeg bare si at jeg tok denne testen for gøy og fordi jeg var nysgjerrig, ikke fordi jeg har noen store planer om å bli en idrettsutøver. Grunnen til at jeg tok den var fordi jeg har drevet en del med trening og idrett før og tenkte det ville være morsomt å se om fordelingen min var omtrent som jeg trodde. Jeg har alltid trodd at jeg hadde en liten overvekt av raske fiber ettersom jeg alltid har vært litt bedre på styrke, sprint og spenst enn på lange, seige økter. Har alltid tenkt at jeg var lagt for kortere mellomdistanser.

Testen viste at jeg har en 69,2%/30,8%-fordeling av henholdsvis raske og trege muskelfiber. Det viser seg at jeg hadde enda litt større overvekt av raske fiber enn det jeg trodde. 

Så det jeg lurer på er om jeg med denne fordelingen kunne hatt potensiale til å blitt god på f.eks. 400 m eller 800 m løping? Ja, jeg vet at det også vil avhenge av mange andre ting enn kun fordelingen av muskelfiber, men rent hypotetisk hvis man bare ser på fordelingen av muskelfiber. Har heller ingen planer å satse på løping da jeg synes det å løpe maks er pyton.

Anonymkode: b421d...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...