Gå til innhold

AAP og ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt aap i mange år nå og skal nå ganske snart søke ufør. Skal jobbe et lite prosent og ufør resten. Det var nå ikke denne planen jeg hadde for livet mitt, men nå sitter jeg her likevel. 

Spørsmålet er egentlig sammenlignet med AAP (tenker brutto, siden alle har forskjellige trekk), pleier man å gå ned eller opp når man går over i uføretrygd istedenfor? Har en brutto dagsats, vil den altså være lik eller mer/mindre ved ufør. 

Skal bare planlegge litt ift budsjett som jeg nå må venne meg til og planlegge i forhold til. 

Anonymkode: a52d2...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får mer penger som ufør enn på AAP! Og siden du skal jobbe får du enda mer! https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uføretrygd 

Anonymkode: e29d2...fc6

Vet du om det er 3 av de siste 5 årene eller 3 av de siste 5 årene FØR jeg ble syk. Eks la oss si jeg ble sykemeldt i januar 2016, så gjelder det f.o.m 2015 og 5 år bakover? Jeg har jo hatt minimalt lønn de siste årene, etter at jeg ble syk. 

Anonymkode: a52d2...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du om det er 3 av de siste 5 årene eller 3 av de siste 5 årene FØR jeg ble syk. Eks la oss si jeg ble sykemeldt i januar 2016, så gjelder det f.o.m 2015 og 5 år bakover? Jeg har jo hatt minimalt lønn de siste årene, etter at jeg ble syk. 

Anonymkode: a52d2...948

3 beste av de 5 siste før uføretidspunktet. Det settes i 99% av tilfellene til første sykemeldingsdag.

Anonymkode: 40d19...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si lykke til med uføresøkingen. Du vil mest sannsynlig få en tøff tid foran deg med masse frustrasjoner og sorg. Om du er gift eller samboer og/eller eier bolig, vær forberedt på å selge dette etter 8 måneder. Du kommer ikke til å få uføretrygd etter de 8 månedene du har krav på AAP i søkeprosessen. Da vil du gå over på sosialhjelp om du ikke har oppsparte midler eller en mann som tjener penger. Dette høres kanskje brutalt ut, men etter 1.1.2018 er det denne virkeligheten du skal ut i. Vil du vite mer, les historiene på AAP-aksjonen på Facebook. Det NAV sier, gjelder sannsynligvis ikke, og får du uføretrygd før 8 måneder så er du et ekstremt unntak på regelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, sofie777 skrev:

Vil bare si lykke til med uføresøkingen. Du vil mest sannsynlig få en tøff tid foran deg med masse frustrasjoner og sorg. Om du er gift eller samboer og/eller eier bolig, vær forberedt på å selge dette etter 8 måneder. Du kommer ikke til å få uføretrygd etter de 8 månedene du har krav på AAP i søkeprosessen. Da vil du gå over på sosialhjelp om du ikke har oppsparte midler eller en mann som tjener penger. Dette høres kanskje brutalt ut, men etter 1.1.2018 er det denne virkeligheten du skal ut i. Vil du vite mer, les historiene på AAP-aksjonen på Facebook. Det NAV sier, gjelder sannsynligvis ikke, og får du uføretrygd før 8 måneder så er du et ekstremt unntak på regelen.

Da er jeg et ekstremt unntak i såfall. Fikk nettopp innvilget uføre to måneder etter jeg leverte søknad. Fikk beskjed når jeg søkte at jeg kunne motta aap i maks 8 mndr i søknadsperioden, men at i mitt distrikt var maks saksbehandlingstid fire mndr, men de skulle prøve å avgjøre så kjapt som mulig- noe de også gjorde. Er jo en frustrerende prosess på mange vis, men greit å vite at ikke alt er like ille.

Anonymkode: 1a87a...04d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, sofie777 skrev:

Vil bare si lykke til med uføresøkingen. Du vil mest sannsynlig få en tøff tid foran deg med masse frustrasjoner og sorg. Om du er gift eller samboer og/eller eier bolig, vær forberedt på å selge dette etter 8 måneder. Du kommer ikke til å få uføretrygd etter de 8 månedene du har krav på AAP i søkeprosessen. Da vil du gå over på sosialhjelp om du ikke har oppsparte midler eller en mann som tjener penger. Dette høres kanskje brutalt ut, men etter 1.1.2018 er det denne virkeligheten du skal ut i. Vil du vite mer, les historiene på AAP-aksjonen på Facebook. Det NAV sier, gjelder sannsynligvis ikke, og får du uføretrygd før 8 måneder så er du et ekstremt unntak på regelen.

Det var da veldig så bitter du var på Nav da. Behøver kanskje ikke skremme folk med sånne ting. Ja, Nav har blitt strengere, men det må pokker meg til, for enkelte fikk det litt for lett før. Men å vrenge ut sånne ting kan du spare deg for.

Anonymkode: a46e5...ace

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, sofie777 skrev:

Vil bare si lykke til med uføresøkingen. Du vil mest sannsynlig få en tøff tid foran deg med masse frustrasjoner og sorg. Om du er gift eller samboer og/eller eier bolig, vær forberedt på å selge dette etter 8 måneder. Du kommer ikke til å få uføretrygd etter de 8 månedene du har krav på AAP i søkeprosessen. Da vil du gå over på sosialhjelp om du ikke har oppsparte midler eller en mann som tjener penger. Dette høres kanskje brutalt ut, men etter 1.1.2018 er det denne virkeligheten du skal ut i. Vil du vite mer, les historiene på AAP-aksjonen på Facebook. Det NAV sier, gjelder sannsynligvis ikke, og får du uføretrygd før 8 måneder så er du et ekstremt unntak på regelen.

Det er veldig sjelden jeg hører om noen som ikke får behandlet saken sin før det har gått åtte måneder. Jeg selv fikk ferdigbehandlet etter seks måneder. 

Anonymkode: 91350...abf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, sofie777 skrev:

Vil bare si lykke til med uføresøkingen. Du vil mest sannsynlig få en tøff tid foran deg med masse frustrasjoner og sorg. Om du er gift eller samboer og/eller eier bolig, vær forberedt på å selge dette etter 8 måneder. Du kommer ikke til å få uføretrygd etter de 8 månedene du har krav på AAP i søkeprosessen. Da vil du gå over på sosialhjelp om du ikke har oppsparte midler eller en mann som tjener penger. Dette høres kanskje brutalt ut, men etter 1.1.2018 er det denne virkeligheten du skal ut i. Vil du vite mer, les historiene på AAP-aksjonen på Facebook. Det NAV sier, gjelder sannsynligvis ikke, og får du uføretrygd før 8 måneder så er du et ekstremt unntak på regelen.

For noen er dette realitet ja, men absolutt ikke for alle. Jeg ble nettopp ufør og hadde en enkel og grei prosess og fikk innvilget innen 8 måneders fristen. Jeg skjønner at du tydeligvis har en dårlig erfaring, og at flere har opplevd lignende, men det er absolutt ikke en fasit.

Anonymkode: f91d1...4c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, sofie777 said:

Vil bare si lykke til med uføresøkingen. Du vil mest sannsynlig få en tøff tid foran deg med masse frustrasjoner og sorg. Om du er gift eller samboer og/eller eier bolig, vær forberedt på å selge dette etter 8 måneder. Du kommer ikke til å få uføretrygd etter de 8 månedene du har krav på AAP i søkeprosessen. Da vil du gå over på sosialhjelp om du ikke har oppsparte midler eller en mann som tjener penger. Dette høres kanskje brutalt ut, men etter 1.1.2018 er det denne virkeligheten du skal ut i. Vil du vite mer, les historiene på AAP-aksjonen på Facebook. Det NAV sier, gjelder sannsynligvis ikke, og får du uføretrygd før 8 måneder så er du et ekstremt unntak på regelen.

Svært så negativ du skulle være da. Nå må du slutte å skremme folk med skrønehistorier, det du sier her er totalt feil. De aller fleste (99,6%) som søker får innvilget innen disse 8 mnd og får en grei overgang fra AAP til uføretrygd. Eneste aberet er at man har litt lite å rutte med i overgangen da det blir litt tomrom i utbetalinger da uføre utbetales den 20 hver måned og man gjerne får siste AAP utbetaling 2-3 uker før første utbetaling på uføretrygd.

Så slutt med den skremselspropaganda greiene dine med en gang.

Anonymkode: d8f0d...bf2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

3 beste av de 5 siste før uføretidspunktet. Det settes i 99% av tilfellene til første sykemeldingsdag.

Anonymkode: 40d19...80f

Sorry. Trenger å få det inn med teskje. Når du skriver uføretidspunkt, da mener du det året jeg ble syk, og arbeidsufør? Du mener ikke fra jeg ev. får uføretrygd og 5 år bakover, ex. fra 2020 og 5 år bakover. 

 

Anonymkode: a52d2...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svært så negativ du skulle være da. Nå må du slutte å skremme folk med skrønehistorier, det du sier her er totalt feil. De aller fleste (99,6%) som søker får innvilget innen disse 8 mnd og får en grei overgang fra AAP til uføretrygd. Eneste aberet er at man har litt lite å rutte med i overgangen da det blir litt tomrom i utbetalinger da uføre utbetales den 20 hver måned og man gjerne får siste AAP utbetaling 2-3 uker før første utbetaling på uføretrygd.

Så slutt med den skremselspropaganda greiene dine med en gang.

Anonymkode: d8f0d...bf2

Du mener at 99,8% av alle som søker får innvilget, eller mener du at 99,8% får innvilget innen fristen? Av de som får innvilget.

Anonymkode: 40d19...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry. Trenger å få det inn med teskje. Når du skriver uføretidspunkt, da mener du det året jeg ble syk, og arbeidsufør? Du mener ikke fra jeg ev. får uføretrygd og 5 år bakover, ex. fra 2020 og 5 år bakover. 

 

Anonymkode: a52d2...948

Fra den dagen du ble sykemeldt først og 5 år bakover fra det. Kan være 10-15 år bakover i tid for mange.

Anonymkode: 40d19...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, sofie777 skrev:

Vil bare si lykke til med uføresøkingen. Du vil mest sannsynlig få en tøff tid foran deg med masse frustrasjoner og sorg. Om du er gift eller samboer og/eller eier bolig, vær forberedt på å selge dette etter 8 måneder. Du kommer ikke til å få uføretrygd etter de 8 månedene du har krav på AAP i søkeprosessen. Da vil du gå over på sosialhjelp om du ikke har oppsparte midler eller en mann som tjener penger. Dette høres kanskje brutalt ut, men etter 1.1.2018 er det denne virkeligheten du skal ut i. Vil du vite mer, les historiene på AAP-aksjonen på Facebook. Det NAV sier, gjelder sannsynligvis ikke, og får du uføretrygd før 8 måneder så er du et ekstremt unntak på regelen.

Det lukter offermentalitet her. Hva med heller å være litt takknemlig for at du bor i Norge som har et velutviklet system for de som av ulike grunner ikke kan jobbe? Mistenker at de som klager mest ofte er de som er vanskelige å vurdere, noen av disse er garantert "snyltere" også, det kommer man ikke utenom med et system som hovedsakelig er basert på tillit. Når det er sagt mener jeg at man må ta høyde for at en liten prosentandel av f.eks. uførepensjonsmottakere er uærlige og mottar penger de egentlig ikke har krav på. Greit for meg, de fleste folk er greie og noenlunde ærlige.

Anonymkode: e5ec5...140

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For noen er dette realitet ja, men absolutt ikke for alle. Jeg ble nettopp ufør og hadde en enkel og grei prosess og fikk innvilget innen 8 måneders fristen. Jeg skjønner at du tydeligvis har en dårlig erfaring, og at flere har opplevd lignende, men det er absolutt ikke en fasit.

Anonymkode: f91d1...4c5

Jeg fikk innvilget etter 3,5 mnd og har omtrent det samme som på aap. De regner ut fra året før du blir sykemeldt.

Anonymkode: d0d2f...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sofie777 skrev:

Vil bare si lykke til med uføresøkingen. Du vil mest sannsynlig få en tøff tid foran deg med masse frustrasjoner og sorg. Om du er gift eller samboer og/eller eier bolig, vær forberedt på å selge dette etter 8 måneder. Du kommer ikke til å få uføretrygd etter de 8 månedene du har krav på AAP i søkeprosessen. Da vil du gå over på sosialhjelp om du ikke har oppsparte midler eller en mann som tjener penger. Dette høres kanskje brutalt ut, men etter 1.1.2018 er det denne virkeligheten du skal ut i. Vil du vite mer, les historiene på AAP-aksjonen på Facebook. Det NAV sier, gjelder sannsynligvis ikke, og får du uføretrygd før 8 måneder så er du et ekstremt unntak på regelen.

For noe vås! At man absolutt ikke får uføretrygd etter de åtte månedene er jo ikke rett! Har man en skikkelig sak med grundige epikriser og utprøving så får man det jo mest sannsynlig godkjent! Jeg fikk godkjent søknaden min etter bare 4 1/2 måned nå bare for tre måneder siden! Og det selv om behandlingstiden ble satt til åtte måneder.

 

TS, masse lykke til! Det er tøft å stå i en sånn prosess, men prøv og ikke tenk alt for mye på det, og pust med magen! Og ikke sjekk prosessen på nav hver eneste dag, da kan du fort bli litt sprø! Det ble jeg🙈 De første månedene holder det å sjekke en gang i måneden! 

Anonymkode: e29d2...fc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, sofie777 skrev:

Vil bare si lykke til med uføresøkingen. Du vil mest sannsynlig få en tøff tid foran deg med masse frustrasjoner og sorg. Om du er gift eller samboer og/eller eier bolig, vær forberedt på å selge dette etter 8 måneder. Du kommer ikke til å få uføretrygd etter de 8 månedene du har krav på AAP i søkeprosessen. Da vil du gå over på sosialhjelp om du ikke har oppsparte midler eller en mann som tjener penger. Dette høres kanskje brutalt ut, men etter 1.1.2018 er det denne virkeligheten du skal ut i. Vil du vite mer, les historiene på AAP-aksjonen på Facebook. Det NAV sier, gjelder sannsynligvis ikke, og får du uføretrygd før 8 måneder så er du et ekstremt unntak på regelen.

Kjenner ikke igjen den virkeligheten i hele tatt. Ble uføretrygdet i juni 2018, etter 6 1/2 mnd. behandlingstid.  Er samboer, og har min enebolig i behold og klarer meg bra.  Har mista 1/3 av det jeg hadde i  jobb, men er laaaangt i fra sosialklient. Enda kan jeg tjene 0.4G, som jeg ikke har "tatt ut". Så jeg synes du skremmer folk unødvendig. 

Anonymkode: 0aa5c...c02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts du kan ringe nav og få de til å simulere uføretrygden. De hjelper deg med å finne rett uføretidspunkt og henter tall fra skatteetaten. Ikke sikkert det stemmer 100%, men burde vise om du får mer eller mindre enn på aap😊 

Anonymkode: 16a92...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanskje jeg var litt skarp i kantene og det er flott at noen av dere har fått svar på søknaden fort. Jeg hadde også alle papirer i orden og det hadde mange som forteller sin historie på AAP-aksjonen. Jeg sier det ikke for å skremme, men hva TS kan forvente i verste fall og forberede seg på mentalt. Da blir en eventuell overgang lettere. Jeg søkte uførepensjon 1.11.17 og har enda ikke fått den, så jeg er nok litt på den skeptiske siden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sofie777 skrev:

Ok, kanskje jeg var litt skarp i kantene og det er flott at noen av dere har fått svar på søknaden fort. Jeg hadde også alle papirer i orden og det hadde mange som forteller sin historie på AAP-aksjonen. Jeg sier det ikke for å skremme, men hva TS kan forvente i verste fall og forberede seg på mentalt. Da blir en eventuell overgang lettere. Jeg søkte uførepensjon 1.11.17 og har enda ikke fått den, så jeg er nok litt på den skeptiske siden. 

Ja, det er det ingen tvil om at du var! Og ditt tilfelle er jo av de verre, men heldigvis ikke vanligste! Men det er lettere å skjønne at du er skeptisk når du kommer med den forklaringen som du gjør da! Hva med å ringe nav og purre?

Anonymkode: e29d2...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...