Gå til innhold

Lade elsparkesykkel på fellesareal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Rett over meg er det flyttet inn noen kids. De har 2 elsparkesykler. De lader desse i toppen av trappeoppgangen, rett utenfor der mange av bodene er. Er det greit å lade elsparkesykkel på fellesareal? Er det noe jeg burde ta opp, eller blir jeg en real k*k om jeg gjør det? Vil så klart si fra anonymt til styret i så fall, gidder ikke være uvenner med dem som bor over meg. Plager meg litt at jeg må "tråkke over" en sparkesykkel hver gang jeg skal inn eller ut av boden oppe og at folk tar seg til rette, men tviler jo på at det er noen stor utgift, hehe.

Anonymkode: 117ae...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sagt fra til styret så får de vurdere. Ikke så mye pga kostnader, men pga brannsikkerhet. Det er noen elsykkelbatteri som har tatt fyr, så dette kan være en brannrisiko. 

Anonymkode: c76d0...b92

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke klagt.

tenk på alternativer. Lader de inne i leiligheten sin, er det på ingen måte mindre brannfarlig.

Hvis du lager en sak ut av dette, tar til styre, og styre viser seg å bestå av konservative gamlinger som er redde for alt nytt, og forbyr lading av elsykler, elsparkesykler og elbiler, og alt sammen på fellesarealer.. Dette skal dere ha i vedtekter og vil gjøre borettslag/sameie mindre attraktive ved fremtidige salg.  Dere kommer til å tape økonomisk så mye mer enn de få kronene det koster til å lade elsykler.

Anonymkode: fba79...413

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

jeg ville ikke klagt.

tenk på alternativer. Lader de inne i leiligheten sin, er det på ingen måte mindre brannfarlig.

Hvis du lager en sak ut av dette, tar til styre, og styre viser seg å bestå av konservative gamlinger som er redde for alt nytt, og forbyr lading av elsykler, elsparkesykler og elbiler, og alt sammen på fellesarealer.. Dette skal dere ha i vedtekter og vil gjøre borettslag/sameie mindre attraktive ved fremtidige salg.  Dere kommer til å tape økonomisk så mye mer enn de få kronene det koster til å lade elsykler.

Anonymkode: fba79...413

Er ikke enig. Lader du hjemme, holder du øye på laderen og baterien. Brenner det - slukker du med en gang.

Lader du i gangen, lar du merke til bran bare når den er ganske stor. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sånn forskjell som om du brenner en levende lys hjemme hos seg vs. å brenne den i gangen eller boden og lar den stå og går hjemm.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lov å ha noe som helst i en innvendig trappeoppgang. Grunnen er at det da vil være brennende, fallende hinder ved brann og at branncellen "trapp" skal inneholde så få brennbare elementer som tenkelig. 

Det er mindre brannfarlig (for resten av bygget) om eier lader hjemme. Da er fluktkanalen fri og de som har størst potensiale for å brenne inne er de som har valgt at den økte risikoen er ok for dem.

Anonymkode: d2675...a55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som styremedlem i et borettslag hadde jeg satt pris på å få vite om dette. I vårt borettslag er dette ikke lov og blir hardt slått ned på, rett og slett fordi det er brannfarlig. Vi hadde tilløp til brann pga sparkesykkel som tok fyr ved kjellerbodene, det var bare flaks det gikk bra (bodene er i tre, så det ville blitt virkelig festlig med brann).

Så jeg ville helt klart sagt i fra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra til styret og be dem om å ta en brannvern-runde. Dette er ikke greit hvis det tar fyr på natta.

Anonymkode: 0d640...427

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulikt fra borettslag til borettslag. 
Men du kan snakke med styret. 

Jeg sitter selv i styret, og de fleste klager vi får og som behandles videre, blir behandlet anonymt. 
Om vi får inn klager på at det settes igjen ting i fellesareal, så tar vi kontakt med eier av gjenstand og ber dem fjerne det, uten å si hvem som har klaget. 

Lading av elsparkesykkel på fellesareal er problematisk for brannsikkerhet, både fordi batteri kan ta fyr, men også fordi det kan blokkere rømningsveier.
Hos oss er strømuttak på fellesarealer kun for felles ting (kanteklipper, snøfres, høytrykkspyler), ikke for lading av private gjenstander. 

Anonymkode: 9f7a2...915

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Da har jeg formidlet dette videre til styret og håper ladingen i trappeoppgang tar slutt.

Anonymkode: 117ae...c26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang du ser det kan du jo tilfeldigvis bare «snuble» litt i laderen sånn at den faller ut!

Anonymkode: 24cb5...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...