Gå til innhold

Super-billig bryllup. Er dette ok? Noen som har tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde egentlig tenkt å gifte oss i ro og mak. F.eks på tinghuset eller reise vekk bare oss to. Men så vet vi at familie og venner så gjerne ønsker å være en del av bryllupet. Vi ønsket i bunn og grunn å gifte oss alene da vi ikke har så alt for god økonomi. Men så har vi tenkt litt på om det finnes muligheter for å arrangere et billig, men likevel kjekt bryllup. 

Har derfor tenkt litt på å gifte oss i tinghuset eller et annet sted hvor en kan vie oss mens gjestene er tilstede. Er sistnevnte en mulighet? Hva er kostnadene?

Deretter tenker vi kanskje mer en slags fest. Leie et lokale som kanskje er litt rimelig. Ikke formell 3-retters middag. Det vil raskt bli dyrt og for stivt for oss. Men hva kan serveres som er godt og billig? Selv har jeg tenkt litt på lapskaus med godt flatbrød og smør til, og gjerne hvis vi hadde funnet et mer rustikt sted som står i stil til dette (låve f.eks). Men min samboer synes det høres rart ut. Etterpå tenker jeg et stort kakebord. Og jeg vet nær familie ville bidratt med dette. Og selvsagt snacks! Og noe å bite i utover natten. Ellers kjenner vi et par kokker som kanskje kunne bidratt til matlaging (mot betaling selvsagt). Og servitører måtte vi gjerne hatt, om ikke "selvforsyning" er ok? Også utgifter til fotograf. 

Men så er det alkohol...Hvis vi skal slå på stortrommen og invitere ALLE til fest (nær familie, slekt, venner osv) så blir vi 70-80stk! Hvis vi først skal ha ordentlig bryllup så synes vi jo det er kjekt at alle er invitert, hvert fall om det er mer en fest. Hva ville dere tenkt? Flere vet at vi tenkte et bryllup bare oss to pga. økonomi så jeg tror jo noen vil forstå om ikke alt blir spandert. Holder det at velkomstdrink, drikke til maten, kaffe og avec er inkludert? Kan man ha en grense på f.eks hvor mange glass vin som serveres til middagen? Er det ok med betal-bar etter middagen? Eller er det greit å leie lokale hvor det er lov med medbragt? 

Jeg ønsker råd om alt! Men vær så snill og ikke "diss" meg for tankene og ideene. Kom heller med konstruktive tips og råd :) Del gjerne hvor mye dere brukte på bryllup om dere hadde budsjett-bryllup. 

Anonymkode: ef2d2...ea6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Høres storveis ut, men ville bytta ut lapskausen med en annen gryte f.eks BOEUF BOURGUIGNON.  Da blir det litt mer fest over maten og måltidet.  Kan lages ganske rimelig den også. Dra til Sverige og kjøp inn kjøttet.  Dropp dessert og gå for et stort kakebord som du skriver.    Som nattmat kan du bare servere f.eks wiener med mye godt tilbehør.   Ha litt vin/mineralvann til gryta og foreslå medbragt for gjestene. Da sparer dere mye penger. 

https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/boeuf-bourguignon/?gclsrc=aw.ds&gclid=Cj0KCQjwiILsBRCGARIsAHKQWLPBk4iipw4d0sa9tefLHUM2GeFVsmbfLIJjoqxEWNvCIzLjh6X8JToaAkkdEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Endret av SupaWoman
  • Liker 1
Skrevet

Alternativ: vielse på rådhus/kommunehus/kirke/kapell medfører ikke særlige kostnader, men rådhus etc har ikke alltid plass til alle gjester. Bare å sjekke ut i ditt nærområde

Middag på restaurant med foreldre, søsken og forlovere. 

Billig og koselig. 

Vielse på hotell eller annet egnet sted med gjestene til stede (vigsler må betales mer) og middag med de nærmeste? Da inviteres selvsagt bare de nærmeste. 

Stor fest: ikke lapskaus. Det er bare stusselig. Dere kan ha mottakelse med snacks, men da må dere presisere at det ikke blir mat i invitasjonen. 

Hvis du velger middag: ikke knip inn på vin til maten. Det er det kjipeste av alt. Raus vinservering under maten og betalbar etterpå er mye bedre. Det er altså så kjedelig å være gjest og oppdage at det halve vinglasset man fikk skal vare i mange timer. Hvis du vil ha fest er det helt katastrofe. 

Du kan forresten ikke servere lapskaus og vin. Det passer ikke. 

Du kan droppe gigantisk kakebord. Noen f kaker er nok. 

Velkomstdrink, rikelig drikke til middag (1 glass forrett, 2-3 hovedrett (men fyll opp!), 1 glass desssert) pluss avec er ok hvis dere har dårlig råd. 

Anonymkode: 4277b...a3c

• Liker 1
Skrevet

Hvis du går for stor fest med mat er du nødt til å ha servitørhjelp, selv om det er selvbetjening 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, SupaWoman skrev:

Høres storveis ut, men ville bytta ut lapskausen med en annen gryte f.eks BOEUF BOURGUIGNON.  Da blir det litt mer fest over maten og måltidet.  Kan lages ganske rimelig den også. Dra til Sverige og kjøp inn kjøttet.  Dropp dessert og gå for et stort kakebord som du skriver.    Som nattmat kan du bare servere f.eks wiener med mye godt tilbehør.   Ha litt vin/mineralvann til gryta og foreslå medbragt for gjestene. Da sparer dere mye penger. 

https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/boeuf-bourguignon/?gclsrc=aw.ds&gclid=Cj0KCQjwiILsBRCGARIsAHKQWLPBk4iipw4d0sa9tefLHUM2GeFVsmbfLIJjoqxEWNvCIzLjh6X8JToaAkkdEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Kjøre til Sverige? Vet du hvor Ts bor???? 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøre til Sverige? Vet du hvor Ts bor???? 

Nope, men det var et forslag siden mange nordmenn har den muligheten. Kan hun ikke er det jo bare å overse forslaget.  Dette er en tråd hvor TS ønsker tips og forslag, er det ikke?

• Liker 3
Skrevet

Tenker dette kan bli helt topp jeg!

For min del er det helt greit med enkel middag i bryllup. Ville nok likevel heller gått for en god gryterett eller sodd, enn for lapskaus.

Betalbar etter maten er vanlig og helt greit om festen er et sted hvor man må kjøpe drikken der. På et sted med medbrakt er det helt greit at gjestene har med medbrakt til festen(helt vanlig i mine kretser), men veldig rart om dere står for salget.

Et annet rimelig alternativ er å kjøre kurvefest, hvor gjestene i stedet for gaver, tar med seg en rett til koldtbordet eller en kake, og det de vil drikke selv. Dette krever selvsagt en del planlegging og koordinering.

Skrevet

Vi har planer om å bli viet på rådhuset, og så gå ut å spise bare oss to (eventuelt forlovere også). 

Så tenker vi å invitere nærmeste familie og noen nære venner, blir enkelt hjemme (har stort hus) med en god gryterett og kaker. Ingen av oss ønsker stor fest, eller å bruke mye penger. Vi liker det enkelt og hyggelig.

Jeg tenker at om det er enkelt og rimelig man ønsker bryllupet sitt så skal man gå for det. 

Anonymkode: 52c59...4d7

• Liker 2
Skrevet

Var på et bryllup som ble arrangert som en "korg fest". Utrulig morsomt! Arrangert på en låve, alle tok med en rett til fellesen, drikke til seg selv. Ble gitt en velkomstdrink. Og de hadde handlet inn litt sprit og vin (til de som hadde tatt med litt for lite). Det ble presisert at det ikke skulle gies gave! Uformelt og forbanna artig. Mye gøyere enn det 400.000 bryllupet eg var i året etter, selv om det var estetisk mye finere... 

Anonymkode: 10aa1...465

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...