Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke noen oppfølging nå når jeg fikk min siste i en alder av 36, tror nok ikke de starter med ekstra oppfølging før 38 med mindre du har noe ekstra. 

Anonymkode: deb28...255

Det blir tatt fostervannsprøve med tanke på downs, det er jeg ganske sikker på. Er ikke bestandig de ser nakkefold på UL. 

TS

Anonymkode: 08ef0...c29

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir tatt fostervannsprøve med tanke på downs, det er jeg ganske sikker på. Er ikke bestandig de ser nakkefold på UL. 

TS

Det skjer ikke med en gang, det nei. Først tar de KUB-test, kombinert UL og blodprøve. Hvis den viser noen tegn så tar de NIPT. Hvis også nipt viser noen tegn så tar de forstervannsprøve. Mye enklere å bare dra til Sverige/Danmark og ta den nipt-en med en gang, for som du sier er det ikke sikkert det vises på UL. 

Anonymkode: 206ee...3e0

Skrevet
På 18.9.2019 den 10.01, AnonymBruker skrev:

Jeg har mine tvil om at en 46 åring kunne blitt gravid overhodet. Det er nok bare en liten promille kvinner som faktisk er fysisk i stand til å bære frem et barn i den alderen der. Kan hende man hadde blitt gravid etterhvert, men spontanabort-raten er veldig høy når man har så gamle og dårlige egg. Fosteret er som regel ikke levedyktig. Igjen, unntak finnes, men de er veldig, veldig få når man er blitt så gammel som 46.

Og nei, det spiller ingen rolle at "jamen, jeg har jo mensen ennå". Man kan ikke bli gravid de siste 10 årene FØR man kommer i overgangsalderen og mister mensen. Man har altså mensen i mange år, selv om man i praksis er steril.

Les f.eks. denne: https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593

"

Du er infertil cirka 10 år før menstruasjonen opphører. Sannsynligvis ligner du moren din og vil ha overgangsalder omtrent samtidig, sier Arne Sunde.

Han er seksjonsleder på fertilitetsklinikken ved St.Olavs hospital i Trondheim."

Anonymkode: 20561...43b

Jøss....jeg fikk barn da jeg var 39 år, og gikk inn i overgangsalder året etter. Min mor gikk foresten inn i overgangsalder godt inn i 50-årene.

Anonymkode: 01a88...6f8

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jøss....jeg fikk barn da jeg var 39 år, og gikk inn i overgangsalder året etter. Min mor kom i overgangsalder godt inn i 50-årene.

Skrevet (endret)
7 timer siden, RoH skrev:

Jada neste alle som har foreldre som blir pensjonister i 20 års alderen pensjonerer seg som tiåringer 

Jøss... Det er jo 10 år før foreldrene også til og med. Hvis man får barn som 46 åring så vil altså barnet pensjoneres i en alder av 10, når foreldrene er 56. Nei dette hørtes ikke bra ut😂

Endret av Tutte
Skrevet

Mamma og pappa fikk meg da de var tenåringer. De prioriterte meg og utdanning for seg selv i mange år. Jeg var 18 da jeg fikk småsøsken  og fikk selv barn et par år etter..  og gjett hva? Foreldrene mine er supre besteforeldre selv om de har egne barn å følge opp. Søsknene mine ville jeg aldri vært foruten ♡

Anonymkode: 0ddc0...3a0

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville tenkt: så flott for henne!😄

Skrevet
På 18.9.2019 den 10.47, NBA skrev:

Helt klart nymotens tull å få barn som 46-åring.

Vel, min oldemor, som forøvrig døde for snart 40 år siden, fikk sitt siste barn da hun var 47. Så å kalle det nymotens tull er tull. Du har bare ikke fulgt med i timen. Det var faktisk ganske vanlig å få sitt siste barn langt oppi 40-åra før man fikk tilgang på prevensjon.

• Liker 4
Skrevet
13 timer siden, Arya2000 skrev:

Det tror ikke jeg. Du tror alle andre tenker som deg. Det gjør de fleste heldigvis ikke. Du snakker om å svikte linjen sin. Det er jo ikke noe kongedømme akkurat. 

Det der er fattigrævstankegang.

Skrevet (endret)
På 18.9.2019 den 10.47, NBA skrev:

Helt klart nymotens tull å få barn som 46-åring.

Er det virkelig det? 

Det er mange eksempler på at kvinner fødte barn sent i sin fruktbare del av livet før også. Min manns farmor fikk f.eks sitt siste barn da hun var 46, og dette var på 1960-tallet. Min egen mormor fikk sitt siste barn da hun var 38. Før i tiden tok man jo stort sett i mot de barna man fikk, siden abort var forbudt. 

Hva mener du man skal gjøre om man blir gravid i voksen alder da, skal alle som kommer i en slik situasjon ta abort? 

Endret av Sandie
  • Liker 2
Skrevet

Bedre at noen får barn i 30 og 40 åra enn dette unge mødre tullet. Kaste bort ungdomstiden sin kan ikke være så moro! Ikke har de tid til venner, fester og nesten ikke tid til kjæreste en gang. 

Skrevet
On 9/21/2019 at 4:30 AM, AnonymBruker said:

Jøss....jeg fikk barn da jeg var 39 år, og gikk inn i overgangsalder året etter. Min mor gikk foresten inn i overgangsalder godt inn i 50-årene.

Det er dessverre ikke mulig. For denne artikkelen sier at du er steril. Så det må vi jo helt klart bare gå etter... Det er disse artiklene som har fasiten. 

• Liker 2
Skrevet
On 9/21/2019 at 1:14 AM, AnonymBruker said:

Jeg er veldig i tenkeboksen, men heller  90% mot nei.  Det som gjør at jeg har fått dette innfallet er nok at barnet mitt er 20 og at jeg føler mye på at mannen min ikke har barn. Han har aldri presset meg men jeg tror han har hatt et håp.  (jeg hadde et barn da jeg traff mannen min)   Jeg hadde akutt KS med sønnen min og utviklet av en eller annen grunn veldig fødselsangst i årene etter, selv om jeg slapp å prøve fødsel før KS: 

En annen grunn til at jeg ikke har fått flere er at barnet mitt hadde kolikk til han var 3 mnd og at jeg var alene med han fra han var 2-5 år. (far hadde han bare i helgene til vi fikk delt omsorg)  Syns det var tungt å ha hovedomsorgen for en liten gutt i trassalder.  En grunn til er at jeg egentlig aldri har vært veldig barnekjær og at barnet mitt ikke var planlagt, var jo selvfølgelig over meg av lykke da barnet kom men svangerskapet var tøft (fordi jeg hadde kjærlighetsorg for en annen) og fordi jeg visste at jeg ikke elsket barnefaren.  En annen meget tungtveiende grunn er at jeg er redd for å få et barn med downs og den risikoen er jo mangedoblet når man er såpass gamme. Komplisert.....og det er derfor jeg ikke har villet ha flere.   Skulle bare ønske dette innfallet kom for 5-6 år siden... Har lite lyst å være i pensjonistalder når barnet er 20. 

Tusen takk for alle svar.

TS

Du må kjenne helt på selv om det er riktig. Mange faktorer som spiller inn. Og ja sjansen for downs øker med alderen. Men sjansen for et frisk barn er forsatt størst. 

"For kvinner i 20-årene er risikoen 1:1500, ved 35-årsalderen er risikoen 1:400, mens når mor er 40 år er risikoen 1:100. Hos kvinner over 45 år er hyppigheten 16 på 1000 fødsler." 

Skrevet
2 minutter siden, Ishm skrev:

Jeg ville tenkt når barnet er 20 så er moren dø 

Så du mener moren dør når hun er 66 år? Det var jo bemerkelsesverdig tidlig. Kvinner lever jo i Norge ofte til de blir oppi 80+.

Også rart at man før i tiden kunne få barn laaangt oppi alder (45+) uten at en kjeft brydde seg. Mødrene levde også lenger enn 20 år etter. Snodig da at man i disse dager ikke skal kunne få barn etter 40. 

Skrevet
15 minutter siden, Lucius skrev:

Så du mener moren dør når hun er 66 år? Det var jo bemerkelsesverdig tidlig. Kvinner lever jo i Norge ofte til de blir oppi 80+.

Også rart at man før i tiden kunne få barn laaangt oppi alder (45+) uten at en kjeft brydde seg. Mødrene levde også lenger enn 20 år etter. Snodig da at man i disse dager ikke skal kunne få barn etter 40. 

Spørs nå om Ts har sykdommer eller er 100% frisk og sprek. 
jeg personlig syntes det blir trist for barnet å se at alle andre har unge mødre på skolen, mens han har gammel mor

Skrevet

Jeg har/ hadde eldre foreldre og mye eldre søsken.  Foreldrene mine er døde.  Jeg hadde jobben å passe på de bodde jo hjemme så det kunne jeg synes mine søsken som da var opptatt med sin familie og barn.  Var ikke så gøy med ei på 6 år når man hadde som egen beby vet du.  Pappa døde når jeg var 17 år . Mamma ble sakte dement og bodde på hjem de siste 3 årene av livet sitt. Jeg var den som besøkte selv om jeg hadde starta min egen familie. Søsken har jeg ikke kontakt med de synes vi ikke har noe til felles. Faktisk så skal storesøster min bli oldemor neste år.  Mine  barn er ikke ferdig med skolen en ennå. Jeg opplevde dette som en vond ting. Og jeg ønsker faktisk at jeg ikke hadde blitt født. Men nå er jeg her å gjør det beste ut av det.

Anonymkode: 55381...47d

• Liker 1
Skrevet

Glemt å skrive det var vanskelig å vokse opp med eldre foreldre.  For jeg passet ikke inn. Jeg hadde andre regler og strengere krav. De  skjønte lite av det mine venners foreldre skjønte. Og jeg fikk ikke lov til mye mine venner fikk. Jeg ble da isolert og litt ensom.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Ishm skrev:

Spørs nå om Ts har sykdommer eller er 100% frisk og sprek. 
jeg personlig syntes det blir trist for barnet å se at alle andre har unge mødre på skolen, mens han har gammel mor

Du vet at folk også eldes forskjellig sant? Ikke alltid mødre er fulle av rynker og linjer. Biologisk alder følger ikke kronologisk. Man kan være mer ungdommelig som voksen. Mer leken. Ta mer hensyn til barnet. Å kommentere at man er gammel vitner egentlig om at du ikke er tørr bak ørene. 

Anonymkode: 609e3...086

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemt å skrive det var vanskelig å vokse opp med eldre foreldre.  For jeg passet ikke inn. Jeg hadde andre regler og strengere krav. De  skjønte lite av det mine venners foreldre skjønte. Og jeg fikk ikke lov til mye mine venner fikk. Jeg ble da isolert og litt ensom.

Jeg gikk sammen med ei som hadde en far som var 80 år. Hennes søsken var eldre enn henne. Hun fortalte meg at oppveksten var preget av masse kjærlighet og at hun hadde det svært fint. At du har opplevd det annerledes, er selvfølgelig trist, men ikke alle opplever det samme. 

Mine besteforeldre på morssiden var et stykke opp i 40-årene. Moren min hadde den fineste oppveksten. 

Anonymkode: 609e3...086

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...