AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #201 Skrevet 19. september 2019 5 timer siden, pingeling skrev: Du ser ikke svakheten i din konklusjon? De eldre du er i kontakt med er de som ikke klarer seg selv. Og da å dra slutningen til at det er et fåtall har du ikke noe grunnlag for å mene noe om. De andre møter du ikke! De aller fleste i 70 og 80 - årene som jeg kjenner klarer seg fint uten hjemmehjelp. De reiser, og tilbringer mye tid vekk fra hjemmet. Svigerforeldrene mine er mer borte enn hjemme til fjells eller i syden, og det samme gjelder vennenen deres. Begge oldemødrene mine bodde hjemme hos seg selv til de var passert 90 uten hjelp. Men det er mitt representative utvalg, og kan ikke si noe om hva som er vanlig/ikke vanlig. Alt handler om hvor flaks man har med helsa, og hvor flink man er til å ta vare på den. Nå vet man ca antall eldre i egen kommune. Så jo, er en håndfull som ikke må ha bistand. Anonymkode: e00bd...ba7 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #202 Skrevet 19. september 2019 5 minutter siden, Thyra skrev: Du tar det som en selvfølge at det er det alle egentlig ville ønsket i en slik situasjon? Ja, sant det er helt sykt. Lykke til med graviditeten forresten! Var selv 45 ved fødsel. 🤗 Anonymkode: 0327d...c39
Gjest Josefine5 Skrevet 19. september 2019 #203 Skrevet 19. september 2019 På 18.9.2019 den 10.01, AnonymBruker skrev: Jeg har mine tvil om at en 46 åring kunne blitt gravid overhodet. Det er nok bare en liten promille kvinner som faktisk er fysisk i stand til å bære frem et barn i den alderen der. Kan hende man hadde blitt gravid etterhvert, men spontanabort-raten er veldig høy når man har så gamle og dårlige egg. Fosteret er som regel ikke levedyktig. Igjen, unntak finnes, men de er veldig, veldig få når man er blitt så gammel som 46. Og nei, det spiller ingen rolle at "jamen, jeg har jo mensen ennå". Man kan ikke bli gravid de siste 10 årene FØR man kommer i overgangsalderen og mister mensen. Man har altså mensen i mange år, selv om man i praksis er steril. Les f.eks. denne: https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593 " Du er infertil cirka 10 år før menstruasjonen opphører. Sannsynligvis ligner du moren din og vil ha overgangsalder omtrent samtidig, sier Arne Sunde. Han er seksjonsleder på fertilitetsklinikken ved St.Olavs hospital i Trondheim." Anonymkode: 20561...43b Jada det har jeg også lest. Men jeg er 45 år og har en liten baby. Min mor kom i overgangsalderen da hun var 51. Men ingen regel uten unntak. Min gutt er frisk og fin. Så det er fullt mulig å bli gravid som 46 åring!
Thyra Skrevet 19. september 2019 #204 Skrevet 19. september 2019 4 timer siden, O.G. skrev: Jeg har en fire år yngre søster. Ingen har sagt noe om at de store ikke er glade i de små. Det kan jeg tenke meg. Du sviktet dem jo og linjen din, og de må håndtere dette på best mulig måte og rydde opp etter deg hvis det blir nødvendig. Som tidligere skrevet, ingen tror noe annet enn at de store er glade i de små og omvendt. Det er hva du forteller deg selv er det ikke? --- Hvordan tror du det blir når de får egne barn? Vil du gidde å bli en dedikert bestemor? Vil den lille tanta synes det er artig at noen andre tar plassen hennes som familiens lille yngling? Vil hu forstå at de nye ungene blir førsteprioritet hos søsknene? Hva skjer hvis du og mannen din skulle falle fra for tidlig? Jeg regner med at du har tenkt på og funnet ut av løsninger på at din unge ikke blir noen belastning for de eldre ungene. Får man bv arn i 40-årene så vil barna miste sine foreldre tidligere enn om man var i 20- eller 30-årene. Men sjansen for at man skal falle fra før barnet er voksent er ikke veldig mye større av å få barn i 40-årene. Da dør man ihvertfall ikke av alserdom før barnet er voksent. Sykdom og ulykker kan ramme alle aldersgrupper. Og at begge foreldrene skulle falle fra før barnet er voksent, er veldig lite sannsynlig. Det kan eventuelt dreie seg om at de dør i samme ulykke. Og det har ingenting med alder å gjøre. Det var langt større sjanse for at noen som ble foreldre i 20-årene skulle dø før barnet var voksent for 100 år siden enn at noen som får barn i 40-årene i dag skulle dø før barnet var voksent. Og sviktet de eldste barna med å få et nytt?!? 2
Gjest O.G. Skrevet 19. september 2019 #205 Skrevet 19. september 2019 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud for en holdning du har til denne saken... jeg er sjokkert. Viste svaret ditt til min eldste datter (22 år); jeg har også en attpåklatt på 6 som hun er gudmor til. Hun ble nesten på gråten. Anonymkode: 0327d...c39 Vel, men jeg viste svaret ditt til min venninne her og hun ler av ditt forsøk på følelsesmessig manipulasjon. 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg tatt abort som gravid 44-åring hadde hun blitt veldig lei seg. Hvis jeg hadde tatt abort pga henne hadde hun blitt knust... Anonymkode: 0327d...c39 Det hadde jo vært hennes problem å håndtere. 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun gledet seg oppriktig, og fikk skumme fløten når han var baby. Koste seg mye. Da hun reiste vekk for å studere, savnet hun ham enormt og gledet seg til å komme hjem til ham. Hun skriver brev til ham hver måned. Anonymkode: 0327d...c39 Hva skulle du ha gjort med ungen hvis du ikke hadde ei ekstramor der til å hjelpe deg? 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: SÅ, SKJERP DEG og slutt å komme med disse insinuasjonene om at alle store barn som får søsken går med en hemmelig sorg fordi lillesøster- eller bror ikke ble abortert bort. For det vet du nemlig ikke noe om. Anonymkode: 0327d...c39 Kanskje du skal skjerpe deg selv? Hva hadde du med å vise denne datteren din noe hun kunne bli lei seg for? 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenk heller på hvor positivt det er for ei som skal bli mor i fremtiden å oppleve å få et lillesøsken. Læring for fremtiden, du ikke får på skolen. Anonymkode: 0327d...c39 Du kan ikke bli teitere. 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har i det siste vært mange tråder her om barnevern, mødrehjem ol. Jeg skal si deg en ting: Det er pga den holdningen din det går galt med mange barn og familier i dag. Alt skal vær så forbanna A4, alle skal få 2-3 barn innenfor en kort periode og det blir for mye. I tillegg gjør denne måten å tenke familie på at unge foreldre er HELT uforberedt på hva det vil si å få en baby i hus. Anonymkode: 0327d...c39 Holdningen min tilsier at folk ikke skal stadfeste et hvert nytt forhold med en unge og ellers slappe av. 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hele holdningen og synet ditt på barn og familie er helt syk etter mitt syn. I min familie lærer jeg opp alle til at vi har ansvar og plikt til å stille opp for hverandre, samma søren. Trenger ikke å like hverandre en gang. Det har jeg lært av min mor, og sånn skal det bli videre hvis jeg har noe å si. Anonymkode: 0327d...c39 Jeg er kanskje syk, men du er egoistisk. Renner seriøst rundt og tror at det var så bra for datteren din der og øve seg på lillesøstera. Du kan faktisk ikke bli mer narsisistisk. Da du var ung var du sikkert av typen som sa at "bare mora har det bra, så har ungen det bra". Endret 19. september 2019 av O.G.
Gjest O.G. Skrevet 19. september 2019 #206 Skrevet 19. september 2019 21 minutter siden, Thyra skrev: Det meste man gjør påvirker andre på ulike vis. Jeg ville aldri tenkt at det å få et nytt søsken i voksen alder ville ødelagt for meg. For det hadde ikke du da nei. 21 minutter siden, Thyra skrev: Hva om eldste barn var enebarn med liten slekt, kanskje var begge foreldrene enebarn, så eldste barn hadde verken søsken, søskenbarn eller tanter og onkler. Og så fikk foreldrene en attpåklatt eller to. Det kunne faktisk bety at eldste barn faktisk hadde slektninger i live etter at foreldrene døde. Kan du ikke se for deg at slike attpåklatter også kan berike eldre søskens liv? Og ikke bare være et negativt innslag? Enn hvis, og hva om???? 17 minutter siden, Thyra skrev: Du tar det som en selvfølge at det er det alle egentlig ville ønsket i en slik situasjon? Nei, jeg stilte et spørsmål ut fra at jeg vet at barn er utrolig lojale mot foreldre og våger ikke å si hva de egentlig mener i slike saker. Ungene synes ikke det er artig når mor og far trekker 3-5 steforeldre inn i huset og får unger med de alle sammen og det vet voksne folk utmerket godt, men pga dårlig økonomi, egoisme og ønsket om å realisere seg selv gjør de det.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #207 Skrevet 19. september 2019 4 minutter siden, O.G. skrev: Vel, men jeg viste svaret ditt til min venninne her og hun ler av ditt forsøk på følelsesmessig manipulasjon. Det hadde jo vært hennes problem å håndtere. Hva skulle du ha gjort med ungen hvis du ikke hadde ei ekstramor der til å hjelpe deg? Kanskje du skal skjerpe deg selv? Hva hadde du med å vise denne datteren din noe hun kunne bli lei seg for? Du kan ikke bli teitere. Holdningen min tilsier at folk ikke skal stadfeste et hvert nytt forhold med en unge og ellers slappe av. Jeg er kanskje syk, men du er egoistisk. Renner seriøst rundt og tror at det var så bra for datteren din der og øve seg på lillesøstera. Du kan faktisk ikke bli mer narsisistisk. Da du var ung var du sikkert av typen som sa at "bare mora har det bra, så har ungen det bra". GOD BEDRING, og takk for i kveld. Anonymkode: 0327d...c39 2
Gjest O.G. Skrevet 19. september 2019 #208 Skrevet 19. september 2019 9 minutter siden, Thyra skrev: Og sviktet de eldste barna med å få et nytt?!? De svikter linjen sin ja,
Gjest O.G. Skrevet 19. september 2019 #209 Skrevet 19. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: GOD BEDRING, og takk for i kveld. Anonymkode: 0327d...c39 Ha det godt, AB-bruker.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #210 Skrevet 19. september 2019 2 minutter siden, O.G. skrev: For det hadde ikke du da nei. Enn hvis, og hva om???? Nei, jeg stilte et spørsmål ut fra at jeg vet at barn er utrolig lojale mot foreldre og våger ikke å si hva de egentlig mener i slike saker. Ungene synes ikke det er artig når mor og far trekker 3-5 steforeldre inn i huset og får unger med de alle sammen og det vet voksne folk utmerket godt, men pga dårlig økonomi, egoisme og ønsket om å realisere seg selv gjør de det. 3-5 steforeldre? Og få barn pga dårlig økonomi? Leser du hva du selv skriver, det henger jo ikke på grep. Jeg har en 15 år yngre søster, og var kjempestolt fra den dagen jeg fikk vite at hun skulle bli født. Har alltid elsket henne og vi har fortsatt et fantastisk forhold. Er forresten også veldig glad i min stefar. Hvs sier du til det? Anonymkode: 92d05...13f 5
Thyra Skrevet 19. september 2019 #211 Skrevet 19. september 2019 (endret) 8 minutter siden, O.G. skrev: For det hadde ikke du da nei. Enn hvis, og hva om???? Nei, jeg stilte et spørsmål ut fra at jeg vet at barn er utrolig lojale mot foreldre og våger ikke å si hva de egentlig mener i slike saker. Ungene synes ikke det er artig når mor og far trekker 3-5 steforeldre inn i huset og får unger med de alle sammen og det vet voksne folk utmerket godt, men pga dårlig økonomi, egoisme og ønsket om å realisere seg selv gjør de det. Jeg tror ikke helsøsken nødvendigvis har noe mer glede av hverandre enn halvsøsken. En attpåklatt betyr jo heller ikke alltid at mor eller far har fått barn med ny partner. Og hvorfor skulle dårlig økonomi få noen til å få stadig nye barn med nye partnere??? Nei, det er ikke alltid alle sier rett ut hva de tenker. Men jeg tror de ferreste ønsker at moren skal abortere deres småsøsken. Endret 19. september 2019 av Thyra 3
Gjest O.G. Skrevet 19. september 2019 #212 Skrevet 19. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 3-5 steforeldre? Og få barn pga dårlig økonomi? Leser du hva du selv skriver, det henger jo ikke på grep. Jeg har en 15 år yngre søster, og var kjempestolt fra den dagen jeg fikk vite at hun skulle bli født. Har alltid elsket henne og vi har fortsatt et fantastisk forhold. Er forresten også veldig glad i min stefar. Hvs sier du til det? Anonymkode: 92d05...13f At det alltid vil være personlige anekdoter som får ting til å være fint og så flott.
Thyra Skrevet 19. september 2019 #213 Skrevet 19. september 2019 7 minutter siden, O.G. skrev: De svikter linjen sin ja, Svikter linjen sin???? 3
Gjest O.G. Skrevet 19. september 2019 #214 Skrevet 19. september 2019 1 minutt siden, Thyra skrev: Svikter linjen sin???? Ja, lite/ingen tid til kommende barnebarn pga alle ressursene blir brukt på atpåklatten.
Gjest O.G. Skrevet 19. september 2019 #215 Skrevet 19. september 2019 3 minutter siden, Thyra skrev: Nei, det er ikke alltid alle sier rett ut hva de tenker. Men jeg tror de ferreste ønsker at moren skal abortere deres småsøsken. Jeg tror voksne folk gjerne kunne se for seg en abort når en av deres godt voksne foreldre kommer med nyhetene om den nye verdensborgeren. De vil nok ikke si noe, kanskje heller ikke bevisst tenke det, men at de blir lei seg hvis det går galt med svangerskapet, tror jeg ingenting på.
Gjest O.G. Skrevet 19. september 2019 #216 Skrevet 19. september 2019 Uansett folk får gjøre som de vil, men ikke la seg lure og tro de voksne barna er så himla glade for nye småsøsken.
Thyra Skrevet 19. september 2019 #217 Skrevet 19. september 2019 8 minutter siden, O.G. skrev: Ja, lite/ingen tid til kommende barnebarn pga alle ressursene blir brukt på atpåklatten. At besteforeldre skal passe barnebarn er ingen rettighet, men en bonus. Flere i denne tråden som har attpåklatt har jo fortalt at de har tid til barnebarn. Har også sett flere her inne som har klagd på at besteforeldre bruker for lite tid med barnebarna, selv om de både er friske og radke og ikke har noen attpåklatt. Det er heller ingen selvfølge at de eldste barna noen gang får egne barn, eller at de bor så nærme at jevnlig besøk og pass lar seg gjøre. Men du har visdt en oppskrift for hvordan alt skal være. Man får barn i 20-årene, og barnebarn i 40-50-årene. Besteforeldre bor i nærheten av barn og barnebarn og vier seg til pass av og samvær med barnebarn. Etter først å ha hjulpet sine voksne barn gjennom studietid og inn på boligmarkedet. Det er faktisk mange andre ting enn å få barn sent i livet som kan komme i veien for dette.... 2
Thyra Skrevet 19. september 2019 #218 Skrevet 19. september 2019 10 minutter siden, O.G. skrev: Uansett folk får gjøre som de vil, men ikke la seg lure og tro de voksne barna er så himla glade for nye småsøsken. Hva med dem som får sitt første barn i voksen alder, da? Da "svikter de jo ikke linjen sin" og "ødelegger for de eldste barna". Da har de ingen barnebarn å passe på. 2
Bøttemedhull Skrevet 19. september 2019 #219 Skrevet 19. september 2019 På 18.9.2019 den 13.51, AnonymBruker skrev: Selv ser jeg mer ned på de som får barn som tenåring enn de som får i 40 årene. Anonymkode: 92d05...13f Men hvorfor ser du ned på noen i det hele tatt? Unge mødre er til og med mer sårbare enn mødre i «foretrukket alder» 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2019 #220 Skrevet 19. september 2019 1 minutt siden, Bøttemedhull skrev: Men hvorfor ser du ned på noen i det hele tatt? Unge mødre er til og med mer sårbare enn mødre i «foretrukket alder» Var en barnslig kommentar av meg, ser ikke ned på noen. Men mener at det er bedre å bli gravid i begynnelsen av 40 årene enn i tenårene. Anonymkode: 92d05...13f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå