Gå til innhold

Har du donert penger til veldedighet i år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ingen, vanskelig å vite hvilke organisasjoner det går an å gi til. vil ikke at brorparten av pengene sløses vekk i en alt for tung administrasjon feks, eller korrupsjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, ikkevoksen skrev:

Ja, har «adoptert» en elefantbaby i Kenya til 500 kr per år. Reservatet tar vare på babyene som er igjen fra mødre som er blitt ulovlig skutt. De dør av sorg om de ikke får nok omsorg. Pengene går til morsmelkerstatning, høy og medisiner❤️ Har også adoptert en i julegave for noen. Siden de også er utrydningstruet og så smarte og følsomme dyr er det virkelig en god følelse å hjelpe til.

Hvilken organisasjon er dette? Jeg skulle gjerne hatt noe som involverte barna mer.

Anonymkode: a8005...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir månedlig til Leger uten grenser, samt et lokalt initiert prosjekt som driver et tilbud for barn i Manila. Ellers loddkjøp her og der, kjøp av refleks/pin osv for å støtte kreftforskning på litt mer sporadisk basis. 

Anonymkode: 21aeb...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arver en del tøy til barna mine, eller så kjøper jeg noe på 70%. Ikke alt blir brukt spesielt mye, så jeg legger det ut for salg når det er for smått eller jeg har fått bekreftet en gang for alle at ingen av barna vil bruke det. Alt som kommer inn (som regel småpenger) går videre til en veldedig organisasjon. Så jeg har donert ca 2500,- til div i år, i tillegg til at jeg bevisst har bidratt med å verne om miljøet. 

Anonymkode: 09b6e...b21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fast trekk til Kirkens Bymisjon. Er bare 40 kr per måned, men jeg kommer nok til å gi mer og støtte flere organisasjoner når jeg er ferdig som student. Gir også litt når det er innsamlingsaksjoner.

Anonymkode: b8ad2...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, til ROSA-prosjektet. De gir bistand til ofre for menneskehandel i Norge, samt driver de en døgnåpen hjelpetelefon.

Anonymkode: 8d924...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye penger å gi, men jeg har donert en del av tiden min til frivillige organisasjoner. 

Anonymkode: dffb1...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke det. Liker feks ikke tiggere på døren eller på gaten. Er grunnleggende skeptisk til mange organisasjoner og mistenker et en meget stor andel av pengene renner ut i ingenting eller såkalt drift. 

Hvis jeg gir, har jeg gitt til rusmisbrukere på gaten. Direkte til enkeltpersoner på Facebook som jeg vet kommer akkurat den personen til nytte. 

Har jævlig lite til overs for disse reklametiggerene på TV, som ofte sender på tidspunkt, der en kan tenke seg at det er lettere å gi. Og sender bilder av avmagrede afrikanske barn for trigge samvittigheten. Slik manipulering har rett motsatt effekt på meg. 

Anonymkode: 807a3...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donerer fast til Dyrevernalliansen. ❤ Og har overført noen enkeltbeløp til dem, samt til Regnskogfondet, Dyrebeskyttelsen og WWF. Jeg har tenkt til å donere mer når jeg kommer meg ut i jobb.

Er i grunn ganske skeptisk fordi pengene kan havne i feil hender og mye kan gå til administrasjon. Men de organisasjonene jeg nevnte stoler jeg på (f.eks https://www.wwf.no/slik-arbeider-wwf/dette-går-pengene-til )

Jeg donerer aldri til sånne bursdagsinnsamlinger på facebook. Tenker at facebook sikkert tar en del av kaken. Så jeg donerer alltid direkte til organisasjonen.

Anonymkode: 8529b...8ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at du sikkert er klar over det kan du ha donert. Her i huset kjøper vi melk fra qmeieriene og de gir til kavelifondet. Så kjøper jeg poser her og der hvor så og så mye av fortjenesten går til sykehusklovner osv...så i hverdagen bakes det inn. 

Ta en titt i kjøleskapet å les på etiketter, eller gå inn på nettbutikkene du handler hos, de har sikkert programmert seg til å donere om du handler. Eller via fagforeningen man er medlem i, de donerer.

 

Men ikke nok til å få fratrekk på skatten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.9.2019 den 22.48, AnonymBruker skrev:

Hvilken organisasjon er dette? Jeg skulle gjerne hatt noe som involverte barna mer.

Anonymkode: a8005...eab

Åh så kjekt at du bidra også! Nå ble jeg glad! 🐘 ❤️ Her er siden for adopsjon: https://www.sheldrickwildlifetrust.org 

Og du kan lese mer om arbeidet de gjør her, veldig rørende å lese: https://www.nrk.no/urix/xl/foreldrelose-elefanter-far-en-bedre-framtid-i-kenya-1.14674759 

Dere får diplom på mail som kan skrives ut, med elefantens navn og bilde. Det blir også sent oppdateringer av elefanten du har valgt ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir en god del men er litt i tvil om hva som går bort til lederlønninger og korrupsjon. Både hjemme og ute..

Anonymkode: 85bc2...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, ikkevoksen skrev:

Åh så kjekt at du bidra også! Nå ble jeg glad! 🐘 ❤️ Her er siden for adopsjon: https://www.sheldrickwildlifetrust.org 

Og du kan lese mer om arbeidet de gjør her, veldig rørende å lese: https://www.nrk.no/urix/xl/foreldrelose-elefanter-far-en-bedre-framtid-i-kenya-1.14674759 

Dere får diplom på mail som kan skrives ut, med elefantens navn og bilde. Det blir også sent oppdateringer av elefanten du har valgt ❤️ 

Tusen takk! Da skal jeg lese meg opp :) Jeg forteller jo ungene om veldedighet og gjerne viser de saker jeg har valgt å støtte, men det blir nok litt vagt og for generelt for dem. Bilde og info hadde vært supert! Og dyrevern er noe eldste bryr seg spesielt mye om :) 

Anonymkode: a8005...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke annet enn at jeg har Vippset et par-tre ganger via Spleis til folk som behøver penger til medisinsk behandling det offentlige ikke dekker (to ganger til barn og en gang til en småbarnsfar)

Anonymkode: 93907...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ikkevoksen skrev:

Åh så kjekt at du bidra også! Nå ble jeg glad! 🐘 ❤️ Her er siden for adopsjon: https://www.sheldrickwildlifetrust.org 

Og du kan lese mer om arbeidet de gjør her, veldig rørende å lese: https://www.nrk.no/urix/xl/foreldrelose-elefanter-far-en-bedre-framtid-i-kenya-1.14674759 

Dere får diplom på mail som kan skrives ut, med elefantens navn og bilde. Det blir også sent oppdateringer av elefanten du har valgt ❤️ 

Dette gikk fort, nå valgte tenåringen her hvilken elefant og den er nå herved adoptert :) Sjelden jeg har sett henne så ivrig! De andre barna får nok også hver sin elefant tenker jeg :) Takk for at du delte dette! 

Anonymkode: a8005...eab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest i dag. Følger noen små organisasjoner på nett som redder dyr, behandler skader og adopterer bort. Noen følger de lenge, andre kun noen uker. Er ikke vanskelig å bidra når man ser hva de klarer å få til. 🐈🐕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...