Gå til innhold

Uføre mister "tilleggspensjon".


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hørte en debatt i Dagsnytt 18 om dette, at det ganske sikkert blir, for de som er f. 1954  eller senere.

Men vet ikke sikkert om jeg forstår det helt. Hvor mye konkret mister vi, er det store beløp? Og når mister vi det, etter at vi går over på alderpensjon?

Anonymkode: 78290...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke beløpet, men her er det ikke snakk om reduksjon i trygd, men at man ikke får tilleggspensjon når man oppnår pensjonsalder, altså 67 år.

Anonymkode: a66bc...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Prøvde å gjøre et grovt anslag her. Det sto at de vil spare 1,3 milliarder årlig. Hvis vi fordeler det på 400 000 hvis det blir ca det, så blir det kr 3250 årlig. Men det blir kanskje færre enn 400 000, siden det ikke gjelder de eldste.  Så det blir kanskje mer. Hvis det fordeles på 200 000 blir det altså kr 6500 årlig.

Anonymkode: 78290...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i dette. Hvorfor skal uføre sitte igjen med mer pensjon enn en som har jobbet i alle år og bidratt i samfunnet. Eneste som er greit er de som har jobbet store deler av livet før de ble ufør.

Anonymkode: 9ed40...193

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig i dette. Hvorfor skal uføre sitte igjen med mer pensjon enn en som har jobbet i alle år og bidratt i samfunnet. Eneste som er greit er de som har jobbet store deler av livet før de ble ufør.

Hvordan får de mer pensjon? Det er vel relativt, for de har jo en god del lavere beløp i utgangspunktet.
Slik jeg forsto det, er det ment som en kompensajson for noe, men forstår det ikke helt.

Anonymkode: 78290...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får de mer pensjon? Det er vel relativt, for de har jo en god del lavere beløp i utgangspunktet.
Slik jeg forsto det, er det ment som en kompensajson for noe, men forstår det ikke helt.

Anonymkode: 78290...302

 

890819E1-5E8F-400F-A4C8-7645AF5AAFC0.jpeg

Anonymkode: 9ed40...193

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Skjermingstillegget kompenserer uføre, som ikke kan øke sin alderspensjon ved å stå lenger i arbeid slik yrkesaktive kan. Nå mener regjeringen at uføretrygdede som blir alderspensjonister kan få opptil 50.000 kroner mer i årlig alderspensjon enn yrkesaktive som går av i tidlig 60-årene, ifølge Dagens Næringsliv.

https://www.nettavisen.no/okonomi/regjeringen-vil-fjerne-tillegg-for-ufore-som-blir-alderspensjonister/3423846773.html

Helt rettferdig at man sparer inn litt penger her.

Neste på lista bør være å fjerne særrettigheten flyktninger får i forhold til dette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er enig i dette. Hvorfor skal uføre sitte igjen med mer pensjon enn en som har jobbet i alle år og bidratt i samfunnet. Eneste som er greit er de som har jobbet store deler av livet før de ble ufør.

Anonymkode: 9ed40...193

Mange uføre som har jobbet nesten hele livet og bidratt til samfunnet FØR de ble uføretrygdet.

Anonymkode: 8060f...8ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange uføre som har jobbet nesten hele livet og bidratt til samfunnet FØR de ble uføretrygdet.

Anonymkode: 8060f...8ef

Eehhh, klarte du ikke å lese hva jeg skreiv? 

Anonymkode: 9ed40...193

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal uføre sitte igjen med mer pensjon enn en som har jobbet i alle år og bidratt i samfunnet. Eneste som er greit er de som har jobbet store deler av livet før de ble ufør.

Hvordan skal vi måle det siste du sier, og hvor skal skillelinjene for det i såfall være for den enkelte uføre?
Der er jo alle slags forskjellige skjebner og årsaker som har ledet dem der de er, og når man ikke har vært i stand til å jobbe "store deler av livet" så skal man straffes ytterligere?

Men det hadde vært interessant å se hva forslaget innebærer mer i detalj, slik at man fikk mulighet til å kunne kalkulere hvor mye mindre man får i beløp når den tid kommer.
Ser at jeg hadde sett feil med at de skulle spare 1,3 milliarder årlig, det var fram til 2030.

Og hvor sikkert er det at dette går igjennom? Og hvis det blir, kan en ny regjering eventuelt endre det tilbake igjen?

Anonymkode: 78290...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:



Og hvor sikkert er det at dette går igjennom? Og hvis det blir, kan en ny regjering eventuelt endre det tilbake igjen?

Anonymkode: 78290...302

Har ingen tro på at ny regjering hverken kan eller vil eller kan reversere reglene. De røde har nok vært med på dette, og den nye pensjonsreformen blei vedtatt når de rød/grønne satt med makta. De blå måtte bare følge det som var vedtatt. 

Vil også si at jeg er ingen tilhenger av de blå, ikke de røde heller. Eneste jeg vet er at vi ikke kan ende opp med hverken JGS eller en muslim som statsminister. Å velge mellom rødt og blått blir som å velge mellom pest eller kolera. Men dette ble avsporing. 

Anonymkode: 9ed40...193

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen fulgte Debatten på NRK i går, der dette var tema.

Det ble sagt (fra Haugli) at "De som har fått det får beholde det, men nye kull vil ikke få det".

Hvem har fått det?
Eneste jeg har sett, er at det skulle gjelde fra de f 1954 og senere. Men betyr "de som har fått det" at alle som er uføre fram til dette blir vedtatt får beholde det, bare ikke de som blir uføre etter det?
Eller betyr det at bare det er alle f. før 1954 som har fått det?
Eller betyr det at bare de som ble uføre da forrige regiing satt får beholde det?

Svaret er kanskje enkel, men jeg er litt forvirret. Noen som kan oppklare akkurat det, hvem er det som har fått det?

Anonymkode: 78290...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om noen fulgte Debatten på NRK i går, der dette var tema.

Det ble sagt (fra Haugli) at "De som har fått det får beholde det, men nye kull vil ikke få det".

Hvem har fått det?
Eneste jeg har sett, er at det skulle gjelde fra de f 1954 og senere. Men betyr "de som har fått det" at alle som er uføre fram til dette blir vedtatt får beholde det, bare ikke de som blir uføre etter det?
Eller betyr det at bare det er alle f. før 1954 som har fått det?
Eller betyr det at bare de som ble uføre da forrige regiing satt får beholde det?

Svaret er kanskje enkel, men jeg er litt forvirret. Noen som kan oppklare akkurat det, hvem er det som har fått det?

Anonymkode: 78290...302

Sikkert de som er pensjonert nå.

Anonymkode: 8004d...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert de som er pensjonert nå.

Ja selvfølgelig, burde skjønt det. Nå følte jeg meg litt dum  ( er mann altså, så ingen tror at det var en kvinne som var dum. Rett skal være rett).

Anonymkode: 78290...302

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2019 den 9.02, AnonymBruker skrev:

 

890819E1-5E8F-400F-A4C8-7645AF5AAFC0.jpeg

Anonymkode: 9ed40...193

Merker meg ordene kan få. Dette går sikkert utover de som får utbetalt minst i uføre også. Min mor på rundt 60 hadde måtta bodd på hybel om hun ikke hadde hatt samboer. Hun får det minste en ufør kan få.

Anonymkode: c0a56...7f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.9.2019 den 10.01, Example skrev:

https://www.nettavisen.no/okonomi/regjeringen-vil-fjerne-tillegg-for-ufore-som-blir-alderspensjonister/3423846773.html

Helt rettferdig at man sparer inn litt penger her.

Neste på lista bør være å fjerne særrettigheten flyktninger får i forhold til dette.

Å begynne med hva som er rettferdig eller ikke her, er nogså langt bak mål.

 

Uten statlig sikkerhetsnett, er det ca ingenting som er rettferdig. Livet er programert som å trekke lotto. Alt fra hvilket arvematerial du er født med og hvem du er født til. Helt legit at staten fordeler noe av godene.

Anonymkode: c0a56...7f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lett å være imot alle endringer, men uføreeksplosjonen må vi virkelig ta tak i. Landet har ikke råd til å fortsette som vi gjør. Synes Anniken Hauglie er en modig og sterk statsråd! 

Anonymkode: 72883...513

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo lett å være imot alle endringer, men uføreeksplosjonen må vi virkelig ta tak i. Landet har ikke råd til å fortsette som vi gjør. Synes Anniken Hauglie er en modig og sterk statsråd! 

Anonymkode: 72883...513

Det blir tatt grep, men folk flyttes bare over til sosialen. De får penger derfra også.

Anonymkode: 2477c...395

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir tatt grep, men folk flyttes bare over til sosialen. De får penger derfra også.

Anonymkode: 2477c...395

Ja, foreløpig en varslet og ventet økning. 

De aller fleste vet hva som feiler en i løpet av 4 år da, men mange trenger nok en push på avklaring både i NAV og blant brukerne. 

Anonymkode: 72883...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...