Gå til innhold

Trist marsvin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et gutte-marsvi fra dyrebutikk for en måned siden. Marsvinet var da ca 6 uker gammel. Både jeg og barna har holdt mye på med det, løftet og koset hver dag. Det så ut som det trivdes godt, laget høye lyder når vi gikk forbi buret eller kom hjem for å få kos og mat. Det vokste seg god og tykk på grunn av all maten, trodde jeg.

For to dager siden gikk jeg for å hilse tidlig en morgen, og oppdaget to døde marsvinbabyer. Viste seg at det var en jente og hun må ha vært gravid når jeg kjøpte henne fra dyrebutikken. 

Ringte dyrebutikken og klaget, og fikk beskjed om at hun bare trengte hvile og at veterinær ikke var nødvendig.

Hun er ikke seg selv i det hele tatt! Hun  lager ofte den lyden hun lager når hun er redd (hvis det kommer høye lyder). Hun spiser normalt, men ingen hilsning på oss når vi går forbi buret eller kommer hjem. Nesten ingen koselyder i det hele tatt når hun sitter på fanget, men lager et lav "putrelyd" jeg ikke har hørt før. Hun høres og ser rett og slett veldig lei seg ut.

Det var en del blod i buret etter fødselen, men jeg vet ikke om det kom fra henne eller barna.

Er hun deprimert? Vet ikke om de pleier å sørge over barn som dør eller hvor lenge det eventuelt varer. Eller kanskje hun er sliten etter fødselen? Er veldig rådvill og vet ikke hva jeg burde gjøre. Vetrinærsjekk? Kjøpe et marsvin til med det samme så hun får selskap, eller vente til hun blir bedre? Kose mer eller la henne være i fred en stund? 

Håper noen der ute har kunnskap om marsvin og kan gi meg noen gode råd her. 😞

Anonymkode: 7ffce...ff9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke første gang det flytter et marsvin fra dyrebutikk med en overraskelse... jeg har hatt mange marsvin, både med og uten unger, men aldri opplevd døde. Eller triste. Ville tatt en telefon til veterinær. Marvsin skal ikke være triste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte et gutte-marsvi fra dyrebutikk for en måned siden. Marsvinet var da ca 6 uker gammel. Både jeg og barna har holdt mye på med det, løftet og koset hver dag. Det så ut som det trivdes godt, laget høye lyder når vi gikk forbi buret eller kom hjem for å få kos og mat. Det vokste seg god og tykk på grunn av all maten, trodde jeg.

For to dager siden gikk jeg for å hilse tidlig en morgen, og oppdaget to døde marsvinbabyer. Viste seg at det var en jente og hun må ha vært gravid når jeg kjøpte henne fra dyrebutikken. 

Ringte dyrebutikken og klaget, og fikk beskjed om at hun bare trengte hvile og at veterinær ikke var nødvendig.

Hun er ikke seg selv i det hele tatt! Hun  lager ofte den lyden hun lager når hun er redd (hvis det kommer høye lyder). Hun spiser normalt, men ingen hilsning på oss når vi går forbi buret eller kommer hjem. Nesten ingen koselyder i det hele tatt når hun sitter på fanget, men lager et lav "putrelyd" jeg ikke har hørt før. Hun høres og ser rett og slett veldig lei seg ut.

Det var en del blod i buret etter fødselen, men jeg vet ikke om det kom fra henne eller barna.

Er hun deprimert? Vet ikke om de pleier å sørge over barn som dør eller hvor lenge det eventuelt varer. Eller kanskje hun er sliten etter fødselen? Er veldig rådvill og vet ikke hva jeg burde gjøre. Vetrinærsjekk? Kjøpe et marsvin til med det samme så hun får selskap, eller vente til hun blir bedre? Kose mer eller la henne være i fred en stund? 

Håper noen der ute har kunnskap om marsvin og kan gi meg noen gode råd her. 😞

Anonymkode: 7ffce...ff9

Man skal ha to marsvin sammen. Var det ingen som fortalte deg det?

Anonymkode: 515ab...d18

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Det er ikke første gang det flytter et marsvin fra dyrebutikk med en overraskelse... jeg har hatt mange marsvin, både med og uten unger, men aldri opplevd døde. Eller triste. Ville tatt en telefon til veterinær. Marvsin skal ikke være triste.

Ja, det er kanskje det beste. Tenkte bare at siden hun spiser og drikker normalt, samt har vanlig avføring og tisser nok så tyder det på at det ikke er noe fysisk feil og at det derfor er lite en ventrinær kan gjøre med det.

Dyrebutikken tilbydde seg også å sjekke henne hvis jeg tok henne med dit. Er usikker på om de har kunnskap nok i forhold til en ventrinær, i tillegg til at det da måtte blitt en lengre kjøretur på henne og jeg tviler på at det er så lurt sånn som hun er nå.

Anonymkode: 7ffce...ff9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ha to marsvin sammen. Var det ingen som fortalte deg det?

Anonymkode: 515ab...d18

Joda, det er planen det. Er derfor jeg er usikker nå på om det kanskje kan hjelpe å skaffe et med det samme, eller vente til hun blir pigg igjen før det flytter inn en til.

Anonymkode: 7ffce...ff9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det er planen det. Er derfor jeg er usikker nå på om det kanskje kan hjelpe å skaffe et med det samme, eller vente til hun blir pigg igjen før det flytter inn en til.

Anonymkode: 7ffce...ff9

Med en gang.

Anonymkode: 515ab...d18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med en gang.

Anonymkode: 515ab...d18

Tror du? Får pengene igjen fra dyrebutikken så kunne evt kjøpt med et til når jeg likevel er innom, men er bare så redd for at møtet mellom de skal bli problematisk siden hun virker såpass pjusk og nedfor. Samtidig er jeg fortsatt litt usikker på om det kan være noe fysisk selv om alt virker ok, så jeg vet ikke om jeg tør å introdusere noen nye før hun er mer seg selv igjen.

Anonymkode: 7ffce...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hun sørger, men hun kan ha smærter. Jeg har drevet med marsvinoppdrett og aldri opplevd at de har sørget pga døde unger. De skal ikke parres på før de er et år, så det kan være hun har vondt. Eller at det er en død unge igjen eller lignende komplikasjoner etter fødsel. Kom deg til kyndig veterinær og forlang at dyrebutikken tar regningen!

Anonymkode: ab481...f1a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke hun sørger, men hun kan ha smærter. Jeg har drevet med marsvinoppdrett og aldri opplevd at de har sørget pga døde unger. De skal ikke parres på før de er et år, så det kan være hun har vondt. Eller at det er en død unge igjen eller lignende komplikasjoner etter fødsel. Kom deg til kyndig veterinær og forlang at dyrebutikken tar regningen!

Anonymkode: ab481...f1a

Okei. Får ta en telefon til  veterinær i morgen og høre hva de sier. Du har rett i at hun er veldig ung, så det kan jo være at fødselen var veldig smertefull.

Er så lei meg over hele situasjonen! Hadde jeg visst at hun var gravid hadde vi nok ikke dullet så mye med henne, løftet henne, gitt mer næringsrik mat/vitaminer osv..Hadde kunne fulgt med på fødsel også.

Trodde at dyrebutikken hadde god peiling og at sånne ting som dette ikke kom til å skje.

Anonymkode: 7ffce...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke hun sørger, men hun kan ha smærter. Jeg har drevet med marsvinoppdrett og aldri opplevd at de har sørget pga døde unger. De skal ikke parres på før de er et år, så det kan være hun har vondt. Eller at det er en død unge igjen eller lignende komplikasjoner etter fødsel. Kom deg til kyndig veterinær og forlang at dyrebutikken tar regningen!

Anonymkode: ab481...f1a

Da hadde du kanskje flere marsvin sammen, denne er jo helt alene.

Anonymkode: 8a46f...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars lille marsvinvennen. Dette er  useriøst av dyrebutikken,først og fremst. Men dyrebutikker har ikke noe veterinærkompetanse og man kan ikke stole på at butikkansatte vet det man må vite om dyrene de selger, desverre. Man må lese seg godt opp før man skaffer dyr og ikke kjøpe dyr uten en helseattest.  

Jeg ville absolutt dratt til en smådyrkyndig veterinær i morgen for en skikkelig helseundersøkelse. Spør når du ringer om de har en veterinær som har god peiling på marsvin og at du ønsker en grundig helsesjekk. Forklar veterinær hva som skjedde og be om råd om riktig fôring videre.

Videre må hun jo få en venn, men først ta helseundersøkelse. :)

Anonymkode: 5aed4...ac7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE kjøp neste marsvin fra dyrebutikk, ikke støtt det!! Helt seriøst. Første gang jeg fikk marsvin så kjøpte vi begge fra dyrebutikk. Begge døde da de var rundt 3 år, marsvin kan bli 10 år! Veterinæren sa st dette kunne være pga de var dyrebutikkmarsvin og var resultat av blant annet innavl. Alle mine marsvin etter det har kommet fra oppdretter/dyrebeskyttelsen. De har blitt eldre.

Anonymkode: e784c...5d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdatering: har fått tatt en sjekk av henne og alt er fint. Hun har fått økt appetitt og spiser nesten mer enn før. Lager mer koselyder nå også, selv om hun fortsatt ikke hyler ut når vi går i trappen. Glad for at alt er bra med lille jenta som nå har fått nytt navn.

Vil legge til at dyrebutikken var super og unnskylde seg flere ganger. Fikk pengene igjen og mange gode råd på veien.

Takk for alle svar og råd. 🙂

Anonymkode: 7ffce...ff9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 5 marsvin, der 4 var fra dyrebutikk og 1 fra oppdretter, den fra oppdretter levde i gjennomsnitt 2 år lengre enn de andre. Uansett hvor mye dere koser og leker med marsvinet er det veldig viktig med 2 eller flere marsvin.

Anonymkode: 7ed89...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...