Gå til innhold

Rytterredd hest.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har dessverre fått en rytterredd hest etter jeg var dum nok til å sette vekk innridningen. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal få henne til å bli trygg under rytter igjen, og google gir meg ingen svar. 

Nå trener jeg henne i løs longering, later som jeg hopper opp på henne fra begge sider. Vi har ikke begynt med å ta på sal osv enda. 

Har dere noen tips til meg? Jeg vil så gjerne få henne til å ikke være redd for rytter.. 

Anonymkode: d9b09...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørtes litt rart ut 🙄 hvor gammel er hesten og hvorfor ble den rytteredd da du fikk den tilbake etter åpenbart en dårlig innridning?

 

jeg ville først og fremst trygget hesten på stallgulvet hvor den stod fastbundet. Stå på krakk, kom opp i høyden. Henge over hesten. Legge på sal, stå i hver av stigbøylene. Rose, godsnakke med hesten og berolige. Utføre leieturer, stille hesten inntil stubber , store steiner o.l som du står på og ufarliggjør at du er mer i høyden. Lene deg inntil hesten og over ryggen på den er iallefall en start 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at hesten var satt vekk til innridning, men du har ikke begynt med å ta på sal enda? Hva er hendelsesforløpet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg snakket med de som hadde den til innridning! Hva i alle dager....

Og bedt om forklaring, refundert betaling etc...

Anonymkode: 73751...a0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,om du ikke selv har god kunnskap og erfaring med hestetrening og unghest,  kan du ikke google deg frem til det. Å late som du hopper opp på hesten mens hun løslongeres er ihvertfall ikke stedet P begynne. 

Du må få hjelp av skikkelige hestefolk. Hvor i landet holder du til? 

Anonymkode: 211c2...043

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min første tanke var at det er blitt brukt feil sal. Har du sjekket ryggen hennes? Låsninger og/eller øm muskulatur? Har gjorden vært for stram og gjort henne øm i gjordleiet? 

Du sier ikke noe om hva hun reagerer på, men det du må gjøre er å avlære henne at noe er vondt eller farlig. Masse ros og godbiter for hvert lille musesteg. Positiv forsterkning, og kun det! Null straff eller negativ respons om hun skvetter til eller "ikke oppfører seg". Tillit og trygghet er brutt her, og da vil du gjøre vondt verre med å presse henne til noe hun nå har lært seg er enten vondt eller ubehagelig i form av at hun forventer negativ respons fra rytter.

Anonymkode: 3a9a7...229

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor satte du den bort til innridning? Høres ut som de har gjort en elendig og farlig jobb. Håper du ikke har betalt.

Anonymkode: c4f21...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer alle på en jeg, uten å sitere. 

Jeg begynte med innridningen selv, og hun var helt topp. Salen har jeg hatt spesialist til å sjekke at den passet, og hun var ikke vondt noen plass. 

Da jeg ikke har så mye erfaring med å innfri hest, bestemte jeg meg for å sette dette bort til "profosjonelle". Jeg ønsker ikke å utdype noe mer om hvem eller hva, men det var svært grove feil denne "profosjonelle" gjorde. Og dermed har jeg nå ei rytterredd hest på 7 år, som jeg ikke har prøvd å sette meg på på ett år. Det går ikke an å komme seg på, da hun tar ut så fort det havner vekt i stigbøylen. 

Vi har derfor det siste året kun fokusert på forholdet mellom henne og meg, gått turer og løs longert. Jeg skal begynne fra scratch igjen, med tilvenning av sal, hodelag, påstigning osv. Jeg ønsket bare noen tips, ikke bli dømt opp og ned. 

Jeg roser alt hun gjør som er godt, og hun får ingen straff. Hun har kommet seg veldig, jeg får lov til det meste, og hun er ingen pingle, tar alt på stram arm, så lenge det ikke er noen på ryggen. 

Jeg betalte, og er involvert med advokater for tilbakebetaling og "skade". 

Jeg holder til i Telemark, og selvsagt ønsker jeg meg ordentlig kyndig personell til hjelp, men desverre er tilliten min til såkalte profosjonelle såpass svekket at jeg ikke tør å ha noen andre enn meg til å håndtere den fine hoppa mi. 

Ts

Anonymkode: d9b09...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Johansen er en dyktig trener i Stavangerdistriktet. Han er ingen stor rytter,  men han fikser det meste. https://www.facebook.com/JNHestmanship/

Ellers har man Trine Bøhnsdalen https://www.facebook.com/AllsidigHorsemanship/ Hun har bla vært med på å ri inn ville mustanger i USA på en skånsom måte. 

Anonymkode: df859...8e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet at denne mannen har reddet flere hester, så kanskje du skal ta en prat med han? Om du ikke tør sette bort hesten, kan han sikkert gi noen gode råd? 

https://www.facebook.com/hestetrenerenhawk/ 

Anonymkode: a6b22...72e

Hei, og tusen takk for tips. Har kontaktet han, og må tenke litt gjennom hva jeg velger å gjøre videre. Hun trenger mengde trening, men som sagt våger jeg ikke å sette henne vekk igjen. 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ole Johansen er en dyktig trener i Stavangerdistriktet. Han er ingen stor rytter,  men han fikser det meste. https://www.facebook.com/JNHestmanship/

Ellers har man Trine Bøhnsdalen https://www.facebook.com/AllsidigHorsemanship/ Hun har bla vært med på å ri inn ville mustanger i USA på en skånsom måte. 

Anonymkode: df859...8e0

Begge disse blir dessverre for langt unna, så de utgår.. Men tusen hjertelig takk for tips. 

Anonymkode: d9b09...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også Trine Bøhnsdalen, lurt å høre om hun reiser rundt :) kan jo hende hun skal i området. Skjønner at du ikke vil sende bort igjen, men lurt å få hjelp av noen når du er på dette stadiet. 

Anonymkode: 211c2...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, og tusen takk for tips. Har kontaktet han, og må tenke litt gjennom hva jeg velger å gjøre videre. Hun trenger mengde trening, men som sagt våger jeg ikke å sette henne vekk igjen. 

Begge disse blir dessverre for langt unna, så de utgår.. Men tusen hjertelig takk for tips. 

Anonymkode: d9b09...eba

Du bør sjekke om de skal ha noe kurs i nærheten av deg. Ole reiser ihvertfall rundt, litt usikker på Trine. 

Anonymkode: df859...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff så trist, ts. Jeg støtter deg fullt ut i å ikke involvere noen andre igjen. Det er du som må gjøre hesten trygg igjen, i og med at dere allerede har et grunnlag, og at det er deg hesten allerede er trygg på. En fremmed til tror jeg bare gjør vondt verre.

Jeg er slet ikke enig i at man må ha "en ekspert" som andre sier her. Jeg red selv inn hesten min nesten uten å ha ridd før, og jeg kjenner en annen som gjorde det samme. Man trenger bare å bruke tid og fornuft, og passe på at en selv og hesten har det bra under prosessen. Det blir kanskje ikke perfekt, men man lærer vanvittig mye av det og man risikerer ikke at andre ødelegger hesten.

Her er litt forslag fra meg.
Det virker som at foten i stigbøylen er en trigger. Mest sannsynlig har dette mennesket skremt hesten med sal på ryggen, så om du begynner uten sal så har du nok best utgangspunkt. Det jeg ville gjort er å venne hesten ekstremt sakte til vekt på ryggen igjen, og jeg ville glemt alt som heter utstyr + rytter det første året eller så. Jeg ville stilt en krakk eller lignende attmed hesten mens jeg stelte med den, og gått opp på krakken for å børste ryggen, hver gang jeg børstet ryggen. Hvis dette gikk fint i en uke eller noe, så ville jeg lagt meg forsiktig over ryggen dens. Ikke på noe tidspunkt hadde jeg prøvd å få hesten til å stå i ro, hesten må synes at dette er så dagligdags og ufarlig at den står i ro av seg selv.
Så når du kan komme dit at du kan sitte på ryggen til hesten inne i stallen, i forings- og striglings-sammenheng, så kan du utvide dette til å være ufarlig andre steder også. Men det må skje sakte. Dyr syns ikke nødvendigvis noe er ufarlig ute selv om det er ufarlig inne. Det kan være andre elementer som også er triggere, og når de er tilstede så må en ta treningen tilbake noen hakk. F.ex. om du har bissel på, så vil hesten forbinde dette med det som skjedde med den, så da må du begynne helt om igjen, at du tar på bissel inne i stallen, koser med den og børster den osv., og så legger deg over ryggen dens, så sitter på den. Observer hesten og vær sikker på at den føler seg trygg hele tiden. Når du kan dette, så kan du gjøre alt i hestens tempo. I hestens tempo vil det se ut som det går veldig sakte, men i realiteten går det veldig raskt, siden du ikke blir satt tilbake.

Jeg ville også trent med sal separat. Jeg ville trent på å ta den på før eller etter dekken, før eller etter hva som helst på ryggen. En pute, et pledd osv....alt selvsagt utrolig sakte, og så salen innimellom der. Jeg ville leid turer med sal, turer uten sal, turer uten utstyr der jeg la meg over ryggen til hesten mens den beitet....lek dere frem så går det av seg selv.

Anonymkode: 48cd0...ee6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt hesten avgårde til noen med mer erfaring, ettersom dette på meg virker som er en for stor jobb å rette opp i for deg alene. Men sørg for å sende hesten til noen med et godt rykte. Hawk Christensen holder til på Rykene i Arendal. Han er veldig dyktig på "problemadferd". Jeg har sett han jobbe med mange hester, ettersom jeg bor i området og det er utrolig hva han får til. Han er fornuftig og rettferdig, samt er veldig flink til å lese hestene.

Ang videre innridning vil jeg på det varmeste anbefale Alexandra Myhren, som også holder til i Arendalsområdet. Hun er etter min mening en av de beste på riktig utdanning av hest her på Sørlandet og ser hver hest og legger opp treningen etter hva hesten er komfortabel med. Jeg har ridd for henne selv og sett hester hun har hatt i trening og har bare godt å si. Hun er veldig grundig og du kan være garantert at hesten ikke får noen hull i utdannelsen.

Anonymkode: f2f32...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...