Gå til innhold

karrierevalg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått VGS, og rett derfra tok jeg 1 år på universitet, men angret på valget. Derfor har jeg i år funnet en annen utdanning som jeg trodde jeg ønsket å ta, men nå føler jeg igjen at dette ikke var riktig valg. jeg ynes det er veldig viktig å jobbe med noe som jeg trives med, men føler jeg er begynt å bli "gammel", at om jeg bytter igjen så vvil det være sent før jeg er ferdig (er 20). Er det noen som har gjort dette før? Valg feil utdanning flere ganger. Jeg vet jeg er heldig som bor i Norge som har mulighet til å velge utdanning, men det har ikke vært så lett.

Anonymkode: d942c...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare å bytte, mange studerer i 30-årene også og du er jo bare 20.

Anonymkode: 852ec...aa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 22 år da jeg begynte på sykepleierstudiet, ble ferdig som 25-åring. Helt greit synes jeg. Etter videregående jobbet jeg i 3 år for å finne ut hva jeg virkelig hadde lyst til. Du er 20, du er helt ung. Jeg er 35 :) 

Anonymkode: 5cc61...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg som definisjonen på surrehode,  men jeg har også med tiden forstått at det er helt ok (og mye mer normalt enn det jeg først antok) å ikke ha en slik rett strek til suksess.

Jeg har studert to ganger tidligere, reist litt, jobbet mye, og skal i en alder av 25 år starte på rettsvitenskap. Det var ikke slik jeg ønsket det skulle bli, men på grunn av mange ulike interesser som førte meg hit og dit, på grunn av personlig styr, så måtte det altså bli slik.

Du er 20 år, det er virkelig ingen alder! Jeg stresset like mye som deg da jeg var like gammel, men personlig vil jeg heller anbefale deg å finne roen og om mulig søke erfaringer for å finne ut hva du virkelig vil. Det er mange som trår feil hit og dit, men jeg har virkelig troen på at vegen blir til mens du går (selv om det kanskje ikke er så synlig underveis).

Masse lykke til! 

Kan jeg forresten spørre om du nå tenker å fullføre året, eller planlegger du å avslutte det? 

Anonymkode: 7ca57...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg startet studere var jeg 25 år, ca 3 % av klassen var 21 år eller yngre, og gjennomsnittsalderen da vi startet var 26 år.
Så nei, du er langt i fra gammel. 

Tall fra SSB viser at 22% av norske studenter er under 22 år, og 25% av studentene er over 30 år. 

Anonymkode: 66ae5...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fram til nå ikke hatt en fullført utdannelse, men jeg har likevel hatt en fantastisk karriere. Har likevel bestemt meg for å studere nå. Er 38.

Anonymkode: 0b91f...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/18/2019 at 3:49 PM, AnonymBruker said:

Jeg føler meg som definisjonen på surrehode,  men jeg har også med tiden forstått at det er helt ok (og mye mer normalt enn det jeg først antok) å ikke ha en slik rett strek til suksess.

Jeg har studert to ganger tidligere, reist litt, jobbet mye, og skal i en alder av 25 år starte på rettsvitenskap. Det var ikke slik jeg ønsket det skulle bli, men på grunn av mange ulike interesser som førte meg hit og dit, på grunn av personlig styr, så måtte det altså bli slik.

Du er 20 år, det er virkelig ingen alder! Jeg stresset like mye som deg da jeg var like gammel, men personlig vil jeg heller anbefale deg å finne roen og om mulig søke erfaringer for å finne ut hva du virkelig vil. Det er mange som trår feil hit og dit, men jeg har virkelig troen på at vegen blir til mens du går (selv om det kanskje ikke er så synlig underveis).

Masse lykke til! 

Kan jeg forresten spørre om du nå tenker å fullføre året, eller planlegger du å avslutte det? 

Anonymkode: 7ca57...116

Tusen takk for svar! hjelper så mye å høre disse historiene!

Anonymkode: d942c...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/18/2019 at 4:19 PM, AnonymBruker said:

Har fram til nå ikke hatt en fullført utdannelse, men jeg har likevel hatt en fantastisk karriere. Har likevel bestemt meg for å studere nå. Er 38.

Anonymkode: 0b91f...3e9

Takk for dette! hjelper meg veldig!

Anonymkode: d942c...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/18/2019 at 4:18 PM, udiskutert said:

Bytt hvis du føler det ikke er det riktige valget for deg. Sparer deg for mye i fremtida. 

Tusen takk! dette er hjelpsomt!

Anonymkode: d942c...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/18/2019 at 4:16 PM, AnonymBruker said:

Da jeg startet studere var jeg 25 år, ca 3 % av klassen var 21 år eller yngre, og gjennomsnittsalderen da vi startet var 26 år.
Så nei, du er langt i fra gammel. 

Tall fra SSB viser at 22% av norske studenter er under 22 år, og 25% av studentene er over 30 år. 

Anonymkode: 66ae5...51a

Haha. Interessant! Tusen takk for svar! 

Anonymkode: d942c...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/17/2019 at 4:23 PM, AnonymBruker said:

Bare å bytte, mange studerer i 30-årene også og du er jo bare 20.

Anonymkode: 852ec...aa1

Takk for svar!

Anonymkode: d942c...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 16.22, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått VGS, og rett derfra tok jeg 1 år på universitet, men angret på valget. Derfor har jeg i år funnet en annen utdanning som jeg trodde jeg ønsket å ta, men nå føler jeg igjen at dette ikke var riktig valg. jeg ynes det er veldig viktig å jobbe med noe som jeg trives med, men føler jeg er begynt å bli "gammel", at om jeg bytter igjen så vvil det være sent før jeg er ferdig (er 20). Er det noen som har gjort dette før? Valg feil utdanning flere ganger. Jeg vet jeg er heldig som bor i Norge som har mulighet til å velge utdanning, men det har ikke vært så lett.

Anonymkode: d942c...16d

Bli det du vil og la ikke alder stresse deg

Anonymkode: c93d0...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...